۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۹۰۷۰۵
استاد منصوری لاریجانی مطرح کرد؛

مؤلفه‌های کارکرد‌های فرهنگی در گفتمان مهدویت

مؤلفه‌های کارکرد‌های فرهنگی در گفتمان مهدویت
استاد منصوری لاریجانی با اشاره به کارکرد‌های فرهنگی در گفتمان مهدویت، به تشریح مؤلفه‌های گفتمان مهدویت پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد اسماعیل منصوری لاریجانی محقق و پژوهشگر عرفان و فلسفه اسلامی در همایش " فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی" که در سالن همایش‌های مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به کارکرد‌های فرهنگی در گفتمان مهدویت اظهار داشت: ده مؤلفه وجود دارد که فراتر از آموزه‌ها بایستی به عنوان فصل مقوم گفتمان مهدویت مورد توجه قرار گیرد.

محقق و پژوهشگر عرفان و فلسفه اسلامی با بیان این‌که نخستین مؤلفه نوسازی اخلاقی است، بیان کرد: افلاطون معیار رشد و توسعه جامعه را فضیلت می‌داند و معیار فضیلت‌هم همان حد وسط ارسطویی یعنی فعل اخلاقی است، در حالی که پیامبر ما برای مکارم اخلاق مبعوث شده و مکارم چیزی فراتر از اخلاق است.

وی ادامه داد: انسان نه تنها بایستی خود را اخلاقی تربیت کند، بلکه دیگران را باید اخلاقی کند، این عبارت را رهبر انقلاب تحت عنوان نوسازی اخلاقی تعبیر کردند که تعبیر زیبایی است.

منصوری لاریجانی درباره مؤلفه دوم گفتمان مهدویت بیان کرد: مؤلفه دیگر تربیت نیرو‌های جهادگر است، مراد از این امر صرفا برای آمادگی رزمی و دفاعی نیست، بلکه به تعبیر علامه طباطبایی استعداد هرانسانی با جهاد و تلاش شکوفا می‌شود.

وی افزود: کسی که دارای جهاد و پویایی است، این پویایی و جوشش در ذات و جوهر او وجود دارد، به همین دلیل انسان دوست دارد که شادی و آرامش را با رنج و سختی به دست آورد، بنابراین تلاش باید پیوسته باشد.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی در دانشگاه با بیان این‌که مؤلفه سوم رشد عقلانیت است، اظهار داشت: رشد عقل و عقلانیت در کارکرد فرهنگی باید مبنا و محور مدیریت کشور قرار گیرد، یکی از اتفاقات مهم عصر ظهور اجماع عقلا و خرد جمعی است، در صورت گفتمان خرد‌ها با یکدیگر، مهدویت شکل خواهد گرفت.

وی با بیان این که امام زمان (عج) یک کار مهم می‌کند و یک کار اهم، بیان کرد: کار مهم امام زمان (عج) پیاده‌سازی عدل و قسط در جامعه و کار اهم ایشان رشد و توسعه عقلانیت در جامعه است، بنابراین در عصر ظهور دموکراسی عقل‌سالار داریم و تنها مردم سالار نیست.

منصوری لاریجانی تصریح کرد: یکی از اموری که لازم است به عنوان مقوم گفتمان مهدویت در حوزه و دانشگاه پرداخته شود، آشتی بین علوم طبیعی با دین و خدا است، این بحث از روی تسامح گفته شده، وگرنه ذاتا بین دین و هیچ علومی تعارض وجود ندارد که بحث از آشتی شود.

وی با بیان این که رشد علوم طبیعی در روزنگار ما پایه ایدئولوژیک ندارد و محصولات این علم و فن‌آوری آن بعضا در تقابل با طبیعت و حتی انسان پیش می‌رود، گفت: متأسفانه در غرب جای دنیا و آخرت عوض شده است و همه چیز رنگ مادی و صبغه دنیوی به خود گرفته است.

محقق و پژوهشگر عرفان و فلسفه اسلامی مطرح کرد: از نگاه دین به ویژه قرآن کریم، پدیده‌های عالم به صورت زوج زوج در تضاد و تماثل و تغافل فرآیند حیات طبیعی و جهان هستی را حفظ می‌کنند

وی با تأکید بر این‌که در عصر ظهور علوم طبیعی و انسانی جهتی آنتولوژیک پیدا می‌کنند، اظهار داشت: یعنی به خلقیت خود در جهان هستی آشنا شده و علمای علوم طبیعی و تجربی صبغه الهی پیدا می‌کنند و صبغه الله وجه غالب آن‌ها می‌شود و همه چیز رنگ توحیدی به خود می‌گیرد.

منصوری لاریجانی مؤلفه بعدی را این‌گونه توصیف کرد: اعتدال‌گرایی خود یک تشخص است، اما در فرهنگ ما به معنی پرهیز از افراط و تفریط به کار رفته است، در حالی که خود میزان و شاخص است.

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب به درستی بیان فرمودند که پرچم اصلی ما باید زهد، ساده‌زیستی و ایثار باشد، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی در گفتمان مهدویت، نهادینه شدن فرهنگ زهد و ساده زیستی در کشور به ویژه در فعالان و پرچم‌داران ظهور است.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی در دانشگاه افزود: کسی که اهل ایثار شود، زاهد شده و از تعلقات ظاهری و باطنی نجات پیدا می‌کند، دامنه زهد برای مدیران و مبلغان جامعه اسلامی تا آنجا ادامه دارد که نباید برای تبلیغ و اجرای احکام اسلامی مزد و حقوقی دریافت کنند.

وی بیان کرد: حد تزکیه و طهارت نفس برای مسأله ظهور تا آنجا است که اهل حضور شوی، باید توجه داشت که برای اصحاب خاص امام زمان (عج) حجاب خاصی وجود ندارد.

منصوری لاریجانی اضافه کرد: نکته بعدی این است که باید حامل حکمت الهی باشیم، بنابراین یکی از کارکرد‌های مهم فرهنگی در حوزه مدیریت و تربیت کادر مجرب برای حکومت جهانی امام زمان (عج) فراگیری حکمت و عرفان اهل بیت (ع) است.

وی در پایان افزود: بهترین کار تولید نظام معنویت نظریه پردازی است، در دپارتمان‌های نظامی دانشگاه جهان همه فلسفه تحلیلی را به عنوان نظریه پردازی معرفی کرده‌اند، اما ما با زبان خود با آن‌ها سخن گفته‌ایم، اگر این کار شود پرونده مهدویت جهانی خواهد شد.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 11
 
/۸۷۶/پ202/ج
ارسال نظرات