۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۵۹۰۷۱۲
در قم؛

همایش "فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی" برگزار شد

همایش
همایش " فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی" با حضور علما، اساتید حوزه و شخصیت‌های لشکری و کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش " فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی" امروز با حضور حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی و حجج اسلام والمسلمین احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم، مجتبی کلباسی استاد مهدویت و آقایان اسماعیل منصوری لاریجانی استاد فلسفه و عرفان اسلامی و سردار احمد وحیدی رییس دانشگاه و پژوهشگاه  عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در سالن همایش‌های مؤسسه اسراء برگزار شد.

معجزه آفرینی فرهنگ مقاومت

سردار وحیدی در ابتدای این همایش با اشاره به آیه ۵۴ سوره مائده اظهار داشت: در شرایطی فرهنگ مقاومت که برآمده از همین فرهنگ والای دفاعی و امنیتی انقلاب اسلامی بوده، در حال معجزه آفرینی است و در همه مناطق جبهه‌های نبرد استکبار با نظام حق به پرچمداری نظام جمهوری اسلامی ایستاده است و حق این است که این فرهنگ خوب و مجدد بازشناسی و بازتعریف شود.

رییس دانشگاه و پژوهشگاه  عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی ادامه داد: شاید تصور شود که لفظ معجزه اغراق باشد، اما واقعیتی است که امروز در صحنه مبارزه با استکبار مشاهده می‌شود و این چیزی جز برگرفته از همین فرهنگ مقاومت نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی با اشاره به بودجه دفاعی ایالات متحده آمریکا بیان کرد: بودجه دفاعی آمریکا به اندازه ۱۳ کشور بعد از خودش همچون چین، روسیه، انگلستان، فرانسه، ژاپن، کانادا و عربستان است که اگر بودجه همه روی هم محاسبه شود، برابر با بودجه دفاعی آمریکا خواهد شد، کشوری که امروز اسیر دست مقاومت شده و در حال دریافت سیلی‌های محکم است که آخرین سیلی را همین چند روز گذشته از یمن دریافت کردند.

افول آمریکا در مقابله با جبهه مقاومت

وحیدی ادامه داد: نزدیک ۴ سال انواع فشار‌ها را در یمن اعمال کردند و آمریکا به صورت مستقیم در نبرد حضور داشته و تمام سوخت‌رسانی‌های هواپیما‌های سعودی توسط رژیم آمریکایی‌های صورت می‌گرفت.

وی با بیان این‌که خود غربی‌ها معترف هستند که جنایات واقع شده در منطقه توسط این ائتلاف در قرن گذشته بی‌نظیر بوده است، گفت: ملتی مظلوم و تنها که از جهات زمینی، دریایی و هوایی مورد حمله واقع شده‌اند و فقط به اتکای حمایت معنوی انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت دفاع کردند، امروز توسط همین ائتلاف عربی و ضداسلامی که قطع نامه ۲۲۱۶ را علیه مردم یمن صادر کردند، به مذاکره دعوت می‌شوند و این نشان از قدرت فرهنگ مقاومت دارد.

رییس دانشگاه و پژوهشگاه  عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی تصریح کرد: بهترین سلاح‌های آمریکا در اختیار عربستان و امارات بود، اما مردم یمن پیروز شدند و البته یمن تنها کشور مقاوم پیروز نبوده است، بلکه آخرین کشور در این زمینه است و کشور‌های دیگری همچون سوریه از جمله این کشور‌های مقاوم هستند که بعد از گذشت هفت سال از اخراج آن‌ها از اتحادیه عرب، امروز شبه مسابقه‌ای برای وارد کردن دوباره سوریه به اتحادیه عربی ایجاد شده است.
 
کارکردهای فرهنگی در گفتمان مهدویت
 
همچنین در ادامه استاد منصوری لاریجانی با اشاره به کارکردهای فرهنگی در گفتمان مهدویت اظهار داشت: ده مؤلفه وجود دارد که فراتر از آموزه‌ها بایستی به عنوان فصل مقوم گفتمان مهدویت مورد توجه قرار گیرد.

محقق و پژوهشگر عرفان و فلسفه اسلامی با بیان این‌که نخستین مؤلفه نوسازی اخلاقی است، بیان کرد: افلاطون معیار رشد و توسعه جامعه را فضیلت می‌داند و معیار فضیلت‌هم همان حد وسط ارسطویی یعنی فعل اخلاقی است، در حالی که پیامبر ما برای مکارم اخلاق مبعوث شده و مکارم چیزی فراتر از اخلاق است.

وی ادامه داد: انسان نه تنها بایستی خود را اخلاقی تربیت کند، بلکه دیگران را باید اخلاقی کند، این عبارت را رهبر انقلاب تحت عنوان نوسازی اخلاقی تعبیر کردند که تعبیر زیبایی است.

منصوری لاریجانی درباره مؤلفه دوم گفتمان مهدویت بیان کرد: مؤلفه دیگر تربیت نیروهای جهادگر است، مراد از این امر صرفا برای آمادگی رزمی و دفاعی نیست، بلکه به تعبیر علامه طباطبایی استعداد هرانسانی با جهاد و تلاش شکوفا می‌شود.

وی افزود: کسی که دارای جهاد و پویایی است، این پویایی و جوشش در ذات و جوهر او وجود دارد، به همین دلیل انسان دوست دارد که شادی و آرامش را با رنج و سختی به دست آورد، بنابراین تلاش باید پیوسته باشد.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی در دانشگاه با بیان این‌که مؤلفه سوم رشد عقلانیت است، اظهار داشت: رشد عقل و عقلانیت در کارکرد فرهنگی باید مبنا و محور مدیریت کشور قرار گیرد، یکی از اتفاقات مهم عصر ظهور اجماع عقلا و خرد جمعی است، در صورت گفتمان خردها با یکدیگر، مهدویت شکل خواهد گرفت.

جایگاه مهدویت در آموزه‌های اسلام

در ادامه حجت الاسلام کلباسی با اشاره به جایگاه مهدویت در آموزه‌های اسلام اظهار داشت: بدون شک مهدویت رکنی از ارکان اسلام است که برای ملاحظه مکتب دفاعی و امنیتی اسلام، نمی‌توان بدون این رکن به این مکتب نگاه کرد.

دبیر علمی همایش فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی با بیان این‌که موضوع امامت در مکتب اهل بیت (ع) از ارکان اساسی و عقیدتی است، گفت: مهدویت در بین پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این امر از مطالب اجماعی در امت اسلام است و یقینا فرصتی بسیار ارزشمند است که برای تحقق سیستم و سازمان اساسی باید مدنظر قرار گیرد.

وی تأکید کرد: این وعده الهی که در قرآن مجید و سنت نبوی و کلام معصومین (ع) به نحو بی‌نظیری به آن اشاره و بر آن تأکید شده است، قطعا بستری فوق العاده‌ای برای تحقق اهداف جهانی حکومت امام عصر (عج) است، هرچند رکن امامت در بخش‌های وسیعی از عالم اسلام به فراموشی سپرده شده، اما در بین پیروان مکتب اهل‌بیت بیشتر زنده است.

حجت الاسلام کلباسی عنوان کرد: موضوع مهدویت در دو بخش «گذشته مهدویت و موضوع دفاع و امنیت» و «آینده» قابل طرح است درباره مسائل دفاعی و امنیتی قابل گفتگو است، که دوستان در گفت‌وگویی بین دانشکده دفاع ملی و مرکز تخصصی مهدویت به آن پرداخته‌اند، گرچه موضوع به دلیل نداشتن پیشینه‌های معین و مشخص نگاشته شده، مشکلات و معضلاتی داشت، اما چندین پروژه و مقاله در این زمینه تدوین، نگاشته و عرضه شده که شایسته تقدیر است.

وی با اشاره به بخش گذشته مهدویت بیان کرد: آنچه به وضوح در تاریخ اسلام و به ویژه در تاریخ ایران اسلامی، در گذشته و حال مهدویت و متفرعات و لوازم آن توانمندی و توانایی خود را در همه این عرصه‌ها اعم از تشکیل حکومت به خوبی نشان داده است.

دبیر علمی این همایش مطرح کرد: دفاع مبتنی بر این است که یک نظامی داشته و آن نظام مبتنی بر اصول و پایه باشد و این مطلبی ثابت در تاریخ است که از قبل صفویه تا نهضت‌ها و انقلاب‌هایی که در این مملکت رخ داده تا انقلاب اسلامی، بدون هیچ انکاری نقش مهدویت در مرجعیت دینی و نیابت از امام عصر (عج) تجلی پیدا کرده است.

اثرگذاری آموزه‌های مهدوی در حکومت اسلامی

همچنین حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این‌که اصل آموزه‌های مهدوی در مسائل دفاعی و امنیتی بسیار اثرگذار است، اظهار داشت: آموزه‌های مهدویت به روشنی نشان داده که چه میزان در حکومت‌های اسلامی اثرگذار بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر بالای مهدویت در مبارزه گروه‌های اسلامی با قدرت‌های استکباری بیان کرد: در کتاب‌های راجع به تاریخ تمدن آمده است که از حلب سوریه تا لازقیه، ایران، خراسان، حجاز و کل منطقه شمال آفریقا اعتقاد به مهدویت و ایمان به مقاومت در برابر استکبار موج می‌زند.

وی با بیان این‌که اصل اعتقاد به مهدویت خود یک آینده نگری است، گفت: اعتقاد به این‌که جهان آینده خوبی پیش رو خواهد داشت و همه آن تهدید و خطر نیست، خدایی در کار است و امام زمان (عج) حضور و ظهور دارد و ما ایمان داریم که منجی جهان بشریت خواهند آمد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به محتوای کتب دفاعی و امنیتی بیان کرد: در صورتی که سربازی مسلح و بدون روحیه  و سرباز دیگر بدون سلاح و با روحیه قوی باشد، هنگام حمله دشمن، سرباز اول اسلحه را رها کرده و فرار می‌کند، در حالی که سرباز با روحیه، بدون سلاح و با چوب و چماق هم به دفاع خود ادامه خواهد داد، به تعبیر دیگر، آنچه در جنگ حرف اول را می‌زند، همان روحیه است.

وی درباره تأثیر اعتقاد به مهدویت در روحیه نیرو‌های نظامی و امنیتی بیان کرد: اصل اعتقاد به مهدویت مهمترین عامل روحیه انسان است، تقویت باطن و مسائل مرتبط با روح، دورن و باور‌های دینی در روحیه اثرگذار است، اساسا آنچه آموزه‌های دینی و اخلاقی در دفاع ایجاد می‌کند با آنچه اسلحه و ابزار فیزیکی ایجاد می‌کند، قابل مقایسه نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فراز‌هایی از ادعیه موجود درباره امام زمان (عج) و لشکر ایشان بیان کرد: در ادعیه نکات بسیار جالبی وجود دارد که نگاه صحیح به آینده را به ما می‌آموزد.

تفکر مهدوی و آثار آن

در پایان این همایش نیز حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به تفکر مهدوی و آثار آن اظهار داشت: محور اصلی این همایش، فرهنگ مهدویت در بخش دفاعی مملکت است، گفته‌اند شما هم می‌توانید به مهدویت فکر کرده و مهدوی فکر کنید و برای مهدوی فکر کردن از امامت دوازدهمین امام شروع نکنید، چراکه مهدویت حضرت مهدی (عج) از امامت دوازدهمین امام شروع نشد، بلکه ایشان فرزند پیامبر اکرم (ص)، حضرت امیر و دیگر ائمه هدی (ع) هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به روایت «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَه» بیان کرد: وجود مبارک حضرت رسول (ص) فرمودند؛ که من و حضرت علی (ع) پدران این امت هستیم، بنابراین مهدویت را باید از شناسنامه آغاز کرد این هنر دین پروری است که شما می‌توانید فرزند حضرت رسول باشید و و همانند وجود آن حضرت دین را با تمام وجود بپذیرید، نه این‌که در عصر ایشان مهدوی شوید.

وی ادامه داد: خصیصه نظام مهدوی این است انسان آنچه را که وجود رسول گرامی (ص) و ۱۳ معصوم (ع) دیگر و حتی حضرت زهرا (س) می‌فرمایند و عملی کرده و قائم بالعدل می‌شوند، عمل کند.

ملاک‌های مهدوی اندیشیدن

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: کسی که از خوف جهنم یا به طمع بهشت عمل می‌کند، مهدوی نمی‌اندیشد، عادل است، اما اندیشه هر عادلی مهدوی نیست، دین می‌گوید قائم بالعدل مهدوی است، کسی که معصیت و خیانت نکند، عادل است نه قائم بالعدل و فقط به درد نماز جماعت می‌خورد، اما گاهی کسی قائم بالقسط است که در سوره حدید هم به آن اشاره شده است.

وی با تأکید بر این‌که تنها روی عدل و قسط باید ایستاد، گفت: کسی که قائم بالقسط است نه تنها اجازه ستم دیگران به خود و ستم خود به دیگری را نمی‌دهد، بلکه اجازه ستم ثالثی به رابعی را نخواهد داد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که ایستادگی غیر از ایستادن است، گفت: گاهی کسی ایستاده، اما به لحاظ فکری نشسته است، چنین شخصی قائم نیست، هرچند ایستاده فیزیکی باشند، اما نشسته متافیزیکی هستند.

وی ابراز داشت: اگر جیب و کیف ملتی خالی باشد و گرفتار اقتصادی شد، به او گدا گفته می‌شود، فارسی که مانند عربی نه طراوت و نه بار علمی را ندارد، عرب هم به آن فاقد می‌گوید، فاقد هم که بار علمی ندارد، اما قرآن از او با عنوان فقیر یاد می‌کند، یعنی ستون فقرات او شکسته است، کسی که جیب و کیف او خالی است، قدرت ایستادگی ندارد، گرچه به ظاهر ایستاده است.

رونمایی از کتب همایش مالی فرهنگ دفاعی

گفتنی است در پایان مراسم رونمایی از نتایج همایش ملی فرهنگی دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی در ۵ جلد با عناوین «مبانی معرفت شناسی امنیت و دفاع در اسلام، نظریه تحلیلی نظام جهانی مهدویت و مصاحبه‌ها، چکیده‌های مقالات و نشست‌های تخصصی  فرهنگ دفاعی و امنیت براساس آموزه‌های مهدوی» با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی و حجج اسلام والمسلمین عابدی، کلباسی، حسنی و آقایان منصوری لاریجانی و سرداران فیروزآبادی، وحیدی، فرزندی و بکایی برگزار شد.

همچنین از خانواده‌های شهیدان زین‌الدین، شریف قنوتی و عسکری جمکرانی  با اهدای هدایایی تقدیر و تجلیل شد. /۸۷۶/پ202/ج
ارسال نظرات