۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۵۹۰۸۴۳
به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی؛

سی و ششمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «ادیان و مذاهب» برگزار شد

سی و ششمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «ادیان و مذاهب» برگزار شد
سی و ششمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «ادیان و مذاهب» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و ششمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «ادیان و مذاهب» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه امروز شنبه ۱ دی ماه در محل «تالار ایوان شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران» برگزار شد.

در این مراسم، روحانیان، بزرگان و صاحب نظران ادیان توحیدی مسلمان، مسیحی، کلیمی و زرتشتی چون؛ حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم، دکتر احمدرضا مفتاح رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، مارنرسای بنیامین اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران، اسقف اعظم سرکیس داویدیان رهبرارامنه کاتولیک ایران، دکتر همایون سامه‌یح رئیس انجمن کلیمیان تهران، سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، موبد پدرام سروش‌پور عضو انجمن موبدان تهران، تاج گوهر خداداد کوچکی رئیس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان تهران و جمع دیگری از اساتید و نخبگان، دستاورد‌های چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار دادند.

گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی است / ایران از گذشته مهد ادیان بوده است/ حقوق اقلیت‌های مذهبی در قانون اساسی ایران به صورت رسمی شناخته شده است

 

نواب: گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی / اسقف اعظم داویدیان: ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند
 
در ابتدای این نشست حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم اظهارداشت: انقلاب اسلامی برخاسته از نگاه بلند امام خمینی (ره) و یاوران شهیدش مانند شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید باهنر و یاران و ادامه دهندگان زنده اش مقام معظم رهبری و تمام افرادی است که در پاسداشت و نکوداشت این راه الهی تلاش کردند.

وی اضافه کرد: قرآن ایمان به سایر ادیان را جزیی از ایمان مسلمانان می‌داند که در ابتدای سوره بقره نیز آمده است: «وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ؛ و آنان که ایمان آرند به آنچه به تو و آنچه به (پیغمبران) پیش از تو فرستاده شده و آن‌ها خود به عالم آخرت یقین دارند.» و در آیه دیگر آمده است: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لاَنُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ؛ پیامبر خود به آنچه از جانب پروردگارش به او نازل شده ایمان دارد و همه مؤمنان به خدا و فرشتگانش و کتاب هایش و پیامبرانش ایمان دارند. میان هیچ یک از پیامبرانش فرقی نمی‌نهیم.»

حجت الاسلام نواب گفت: ما زرتشت را پیامبر مسلم خدا می‌دانیم و کتاب آسمانی او اوستا را کتاب الهی می‌نامیم لذا پیروانش از تمامی حقوق برخوردار هستند البته تمامی انسان‌ها دارای مقام و منزلت فوق العاده و در کرامت و بندگی خدا مساوی هستند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه ایران از گذشته مهد ادیان بوده است، تصریح کرد: ایران در گسترش ادیان الهی نقش بسیار تاثیرگذاری داشته است به طوری که حتی بودا را نیز پادشاهان ایرانی گسترش داده اند که مجسمه‌های بودا در شهر بامیان افغانستان که جزیی از ایران بوده است، گواه این مسئله است.

حجت الاسلام نواب گفت: پادشاهان صفوی در نقل و انتقالات صورت داده خود، عادلانه و با رضایت ارامنه عمل کردند به طوری که امروز مجسمه شاه عباس صفوی در بزرگترین مقر ارامنه در ارمنستان قرار دارد و تاکنون در حدود ۴۰۰ سال گذشته بی احترامی به آن نشده است.

 رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم تصریح کرد: برادران ارمنی وفادارترین مردم به جمهوری اسلامی هستند و با وجود اینکه به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی برخی از آنان مهاجرت کردند، اما در کشور‌های فعلی که حضور دارند، آنان بزرگترین لابی ایران محسوب می‌شوند و هر زمان که فشار و هجمه‌ای به انقلاب وارد می‌شود، آنان به دفاع از کشور می‌پردازند.

وی اضافه کرد: زرتشتیان جز تفکیک ناپذیر ایران هستند و اخیرا نیز مردم یزد در انتخابان شورای شهر به یک نفر زرتشتی رای دادند تا وارد شورا شود که در ابتدا مخالفت‌هایی صورت گرفت، اما با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در پی اشاره مقام معظم رهبری این اجازه صادر شد که حتی مسلمانان بتوانند به فردی غیر مسلمان برای حضور در شورای شهر رای دهند.

حجت الاسلام نواب با اشاره به اینکه حقوق اقلیت‌های مذهبی در قانون اساسی ایران به صورت رسمی شناخته شده است، افزود: برخی از کشور‌های غربی دم از رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی در کشور خود می‌زنند و مدعی رعایت حقوق مسلمانان هستند، اما آیا مسلمانان اجازه حضور در پارلمان یا کنگره این کشور‌ها را دارند و اگر امکان ورود پیدا کنند متناسب با جمعیت آنهاست؟

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: در قانون اساسی ایران به حدود ۳ تا ۴ هزار هموطن ارمنی و آشوری اجازه برخوداری از نماینده مجلس متناسب با تعداد جمعیت داده شده است، اما آیا در کشور آلمان مسلمانان که دارای ۶ درصد جمعیتی این کشور هستند، ۶ درصد مجلس را دارا هستند؟ مسلمانان جزیی از جمعیت این کشور‌ها هستند، اما در چرخه قدرت اجازه ورود ندارند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از نمایندگان مجلس ایران از اهل سنت هستند، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۳۰۰ نماینده اهل سنت و حدود ۴۰ نماینده اقلیت مذهبی وارد مجلس شورای اسلامی شده اند.

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه گفتگوی ادیان دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز این گفتگو در تمام دنیا گسترده شده است و انقلاب اسلامی با بودایی‌های میانمار، تایلند و سریلانکا، هندو‌های هند، شینتو‌های ژاپن، مسیحیان ارتدکس، کاتولیک و پروتستان گفتگو دارد و این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرایی می‌شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه مطالعات ادیانی دیگر دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه ادیان و مذاهب محسوب می‌شود، گفت: تنها دانشگاه ادیان جهان در ایران قرار دارد، در دیگر نقاط دنیا دانشکده، پژوهشکده و مرکز داریم، اما دانشگاه جامع تنها در ایران قرار دارد که در سطح تحصیلات تکمیلی نیز به ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی خدمات رسانی می‌کند.

وی ادامه داد: هرهفته استاد زرتشتی، مسیحی و یهودی در این دانشگاه حضور پیدا می‌کنند و این افتخار انقلاب اسلامی ایران است که هر روز نیز رشته ها، زیررشته‌ها و میان رشته‌های آن در حال گسترش است.

حجت الاسلام نواب در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: چهلمین سال انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویم و تمام قدم احترام می‌گذارم به تمام ادیان که این احترام میراث اسلامی و قرآن و همچنین میراث ایرانی ماست.

نواب: گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی / اسقف اعظم داویدیان: ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند
 
جمهوری اسلامی ایران با پشت سر نهادن مقاطع متعدد توانسته منافع ملت و کشور را حفظ نماید/ ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند

اسقف اعظم سرکیس داویدیان، رهبر ارامنه کاتولیک ایران در ادامه این نشست اظهارداشت: از مسؤولان و برگزار کنندگان این نشست که امکان سخنرانی به مناسبت پاسداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران را فراهم کردند، قدردانی می‌کنم.

وی گفت: چهل سال قبل در ۲۲ بهمن سال ۵۷ مصادف با ۱۹۷۹ میلادی در کل جهان نگران و نظاره گر انتشار خبر‌هایی مبنی بر وقوع رویدادی به نام انقلاب بر ضد حکومت وقت ایران بودیم و ما ارامنه منتظر شنیدن اخبار خوبی بودیم، زیرا در کشور ایران پدران و مادران ارمنی همراه فرزندانشان زندگی کرده و می‌کردند.

داویدیان ادامه داد: با در نظر گرفتن روابط معقول با حکومت و نیز روابط مسالمت آمیز با شهروندان ایرانی خواستار روندی مسالمت آمیز و بدون آسیب رسیدن به فردی بودیم و اینگونه بود که انقلاب با رهنمود‌های امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.

رهبر ارامنه کاتولیک ایران اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با پشت سر نهادن مقاطع متعدد توانسته است منافع ملت و کشور را حفظ نماید و برروی پای خویش بایستد و به سوی آینده روشن و نیک گام بردارد و این هدف امام خمینی (ره)  بود و بی تردید راه و مرام ایشان توسط جانشین برحقش آیت الله خامنه‌ای در جهت بهروزی و موفقیت روز افزون کشور ادامه و تدوام خواهد یافت.

وی گفت: به عنوان رئیس جامعه و کلیسای ارامنه کاتولیک و همزمان با شهروندان ارمنی جمهوری اسلامی ایران، دیدگان و صدای خود را با میلیون‌ها تن از شهروندان ایرانی همسو کرده و وفاداری خویش را به منافع ملی کشور و نظام اعلام می‌نماییم، زیرا ایران زادگاه ما بوده و با زیستن و رشد در کنار برادران و دوستان قابل اعتمادمان شریک خوشی‌ها و ناگواری‌های آنان بوده ایم، به ویژه در زمانی که جنگ بر کشور تحمیل شده بود و مورد یورش دشمن قرار داشت.

داویدیان ادامه داد: مگر ما می‌توانستیم در زمان جنگ تحمیلی و در برابر چنین حوادث مرگبار و همزمان با داشتن هزاران تن شهید و مجروح که ارامنه نیز سهمی از آنان داشتند، بی تفاوت بمانیم مگر می‌توانستیم درب‌های خود را برروی تعداد کثیری از آسیب دیدگان حملات هوایی و موشکی ببندیم و پناه و امان به آنان ندهیم.

رهبر ارامنه کاتولیک ایران افزود: این اقدامات با در نظر گرفتن داشتن آزادی عقیده، آزادی زیستن، آزادی نیایش و عبادت، حق دفاع از حقوق شهروندی و کار و پیشه، امکان تاسیس انجمن ها، مراکز فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، ورزشی، باشگاهی و مذهبی برای اقلیت ها، انجام داده ایم.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: خداوند روح امام خمینی (ره) را که فصل جدیدی را در تاریخ ایران و در جایی که هر فرد با قابلیت و استعداد‌های خاص خود و با خوشحالی دستاورد‌های خویش را به نیکی ثبت خواهد کرد، قرین رحمت و آرامش بفرماید و چهلمین سال انقلاب اسلامی را برتمامی آحاد ملت اعم از حکومتی، لشکری، ملی، ادیان توحیدی و سیاست گذاران تبریک می‌گویم و از صمیم قلب خواهان صلح و آرامش و موفقیت در تمامی اهداف و برنامه‌های آتی کشور هستم.
 

پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند/ برابری دیه اقلیت های مذهبی با مسلمانان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است/ پرداخت کل هزینه بازسازی کلیساها توسط دولت/ پس از انقلاب اسلامی همه اقلیت های دینی دارای انجمن های مجوز دار شدند/ جواب اسقف آشوری به نماینده سازمان ملل در بیان مشکلات عاشوریان ایران

نواب: گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی / اسقف اعظم داویدیان: ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند

در ادامه این نشست اسقف اعظم مارنرسای بنیامین اسقف اعظم کلیسای شرق اظهار کرد: درود بر شهیدانی که خون پاک خود را برای سربلندی ایران فدا کردند. پیشرفت ایران عزیز پیشرفت همه ایرانیان است از این رو برای سربلندی رهبر معظم انقلاب دعا می کنیم و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

وی گفت: در تاریخ آورده شده است که شاگردی از استاد خود راجع به تثلیث اقدس پرسید. استاد، شاگرد را به کنار دریایی برد و از او خواست تا چاله ای کوچک در کنار آن کنده و سپس آب این اقیانوس را با قاشقی کوچک درون این چاله بریزد تا آب اقیانوس تمام شود. استاد در اینجا به شاگرد می گوید که اگر توانستی این کار را انجام دهی من نیز می توانم مفهوم تثلیث اقدس را برای تو بگویم.

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین ادامه داد: این زمان بنده نیز برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی مانند چاله است که بخواهم با قاشق، آب اقیانوس را در آن جای دهم. دستاوردهای انقلاب آن قدر زیاد است که نمی توان آن را در این وقت کوتاه بیان کرد.

این بزرگ دین آشوریان با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی برای اقلیت های دینی گفت: اولین تاثیری که جامعه آشوریان از انقلاب اسلامی گرفت؛ تاثیر دین و معنویت در زندگی است. انقلاب اسلامی دین را به جامعه وارد کرد و آشوریان نیز از این موضوع تاثیر پذیرفتند به طوری که پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند. به شکرانه انقلاب اسلامی، امروز تمام کلیساهای آشوری باز و فعال است و آشوریان می توانند تمام مراسم مذهبی خود را به زبان آشوری و آیین خود برگزار کنند از جمله آن ها عید عیسی مسیح و تحویل سال است که در روزهای آینده نیز شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

وی با اشاره به ارتباط گسترده جامعه آشوریان و مسئولان نظام گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، نیروی انتظامی، سازمان اوقاف و ... با آشوریان همکاری بسیار خوبی دارند و به نحوی خدمات خود را به جامعه آشوری ارائه کرده اند.

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت های دینی برابری دیه اقلیت های مذهبی در تاریخ 6 دی 1382 با دیه مسلمانان است. این افتخاراست که دیه آشوریان با دیه مسلمانان برابر است و این اتفاقی است که پس از چند قرن رخ داده است و نکته ای مثبت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که با نظر مقام معظم رهبری در مجلس شورای اسلامی رفع تصویب شده است.

اسقف اعظم کلیسای شرق با اشاره به حضور اقلیت های مذهبی در جایگاه و مسئولیت های کشوری گفت: حضور ادیان مذهبی در شورای شهر و روستا که با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام میسر شد از دیگر دستاوردهای انقلای اسلامی است. اکنون اقلیت های مذهبی به صورت قانونی و با رای مسلمانان در عرصه های خدماتی شهر و روستا حضور دارند.

وی تصریح کرد: چند سال قبل رهبر انقلاب به دیدن خانواده های شهدای آشوری رفتند و در بین آن ها حضور یافتند. من با افتخار اعلام می کنم که حضور ایشان در بین خانواده آشوریان و سایر اقلیت های دینی برکتی بسیار بزرگ است.

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین گفت: افتتاح درمانگاهی با نام مریم مقدس در شهر ارومیه با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و نماینده آشوریان از دیگر افتخارات انقلاب اسلامی است.این افتخار نه برای آشوریان بلکه برای همه مردم ارومیه است.

اسقف اعظم کلیسای شرق تصریح کرد: مرمت کلیساها پس از انقلاب اسلامی که 20 قرن پیش ایجاد شده اند از دیگر افتخارات جمهوری اسلامی ایران است. هزینه کل و یا اکثر مرمت این کلیساها توسط دولت پرداخت شده است و چند وقت پیش نیز شاهد بازدید مونسان از یکی از این کلیساها بودیم.

وی با اشاره به خدمات شهرداری به کلیساها پس از انقلاب اسلامی گفت: شهرداری ها اهتمام ویژه ای نسبت به مرمت و زیباسازی کلیساها دارند. شهرداری تهران نیز در چند سال گذشته نسبت به این امر زحمت زیادی کشیده و در سال های اخیر با هزینه ای که در این بخش شد، چندین کلیسا مرمت و بازسازی شد.

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین گفت: تاسیس شورای حل اختلاف ویژه آشوریان از دیگر دستاوردهای انقلاب است. این شورای حل اختلاف به صورت ویژه به امور اختلافی آشوریان در ارومیه رسیدگی می کند و تاکنون بسیاری از پرونده های اختلافی را حل کرده است.

اسقف اعظم کلیسای شرق با اشاره به دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت های دینی گفت: آشوریان در طول سال تعطیلی های ویژه ای دارند که با نظر دولت، کارمندان آشوری در این ایام تعطیل هستند و در تعطیلاتی مانند عید مسیح، می توانند از مرخصی مختص این روز استفاده کنند.

وی با اشاره به ایجاد انجمن های اقلیت های دینی پس از انقلاب اسلامی گفت: در همه شهرهایی که آشوریان و دیگر اقلیت های دینی حضور دارند انجمن ها ایجاد شده است و دارای مجوز ثبتی از وزارت کشور هستند. به طور نمونه اولین انجمن که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شد و شماره ثبت آن یک است، متعلق به آشوریان ارومیه است.

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین تصریح کرد: حضور 5 نماینده در مجلس از اقلیت های کلیمی، آشوری، ارمنی و... باعث افتخار نظام است و این افتخاری بسیار زیبا برای جمهوری اسلامی ایران است.

اسقف اعظم کلیسای شرق در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: مدتی قبل نماینده ای از سازمان ملل به ایران سفر کرده بود که دیداری نیز با آشوریان داشت. نماینده سازمان ملل از ما خواست تا از مشکلات خود در ایران برای آن ها بگوییم و ما در پاسخ، 2 ساعت از دستاوردها و افتخارات گفتیم. نماینده سازمان ملل به ما گفت که گویا مشکلی در ایران ندارید و ما در جواب اظهار کردیم که مشکلات ما در ایران درون خانوادگی است و اگر مشکلی وجود داشته باشد ما به مسئولان نظام خواهیم گفت و به شما نخواهیم گفت و مشکلات ما به شما ارتباطی ندارد. ما همرواره به یاد داریم که ایرانی هستیم، ایرانی خواهیم ماند و ایرانی در این خاک مقدس به خاک سپرده خواهیم شد.

 

اعطای حقوق شهروندی به کلیمیان توسط امامین انقلاب/ قبل از انقلاب جامعه کلیمیان آزاد نبودند و حتی به زندان و یا اعدام محکوم می شدند/ کلیمیان هم در دوران انقلاب و هم در دوران جنگ و بازسازی کشور، پابه پای مسلمانان بودند/ بعد از انقلاب تدریس علوم دینی کلیمی در کشور رونق گرفت/ به برکت انقلاب اسلامی، انسجام ادیانی در بین ملت ایران ایجاد شده است

حجت الاسلام نواب: گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی / اسقف اعظم داویدیان: ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند /اسقف اعظم بنیامین:پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند/سامه یح: اعطای حقوق شهروندی به کلیمیان توسط امامین انقلاب/خداداد کوچکی: پیروان تمام ادیان در 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران جنگیدند

 در ادامه نشست شنبه های انقلاب دکتر همایون سامه یح رئیس انجمن کلیمیان تهران، اظهار داشت: سابقه حضور یهودیان در ایران به 2500 سال پیش برمی گردد و این حضور تا به امروز استمرار داشته است و این استمرار به علت فرهنگ دوستی و ارج نهادن به دیگر عقاید در ایران بوده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب جامعه کلیمیان آزاد نبودند و حتی به زندان و یا اعدام محکوم می شدند اما بعد از انقلاب کلیمیان به صورت آزادانه کارهای دینی و روزمره خود را انجام می دهند.

سامه یح گفت: کلیمیان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، شهدایی را تقدیم این نظام مقدس کرده اند و این جامعه نه تنها سرباز به این نظام داده است، بلکه پزشک نیز به این نظام هدیه کرده است.

رئیس انجمن کلیمیان تهران با اشاره به حضور آزادانه کلیمیان در جامعه بعد از انقلاب اسلامی بیان داشت: کلیمیان به غیر از شرکت در راهپیمایی های انقلاب و جنگ در دوران بازسازی و سازندگی کشور هم حضور فعالی داشته اند.

وی تصریح کرد: جامعه کلیمیان از انقلاب انتظار داشتند تا حقوق شهروندی آنها را به رسمیت بشناسد که این امر با تدبیر امام راحل و مقام معظم رهبری تحقق یافت و امروز کلیمیان همانند مسلمانان آزادانه به فعالیت های دینی خود می پردازند.

سامه یح با بیان اینکه بعد از انقلاب انسجام ادیانی در بین ملت ایران ایجاد شده است، گفت: وجود این انسجام در ایران به برکت انقلاب اسلامی است که ثمره آن امنیت پایدار در کشور است که این امنیت را در دیگر کشورهای منطقه مشاهده نمی کنیم زیرا آن ملت‌ها انسجام ندارند.

رییس انجمن کلیمیان تهران تاکید کرد: در حال حاضر کلیمیان در تهران دارای 5 مدرسه هستند که با وجود تعداد کلیمیان در تهران، این تعداد مدارس بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: بعضی از مدارس دارای 3 یا 4 دانش آموز است که با عنایت حکومت، دولت و آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، این کلاس ها دایر و سرپا هستند.

سامه یح با اشاره به تقدس روز شنبه برای کلیمیان گفت: با همراهی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی تمام مدارس کلیمیان در روز شنبه تعطیل و به جای آن روز پنجشنبه مدارس دایر است.

رئیس انجمن کلیمیان تهران ادامه داد: از حمایت وزارت ورزش، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه که از جامعه اقلیت ها انجام می دهند، تشکر ویژه ای دارم.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی برابری و عدالت برای همه ادیان وجود دارد، افزود: برخی در اوایل انقلاب جامعه یهودیان ایران را با صهیونیست ها برابر می دانستند اما با تدبیر حکیمانه امام خمینی (ره) این مورد رد شد و ایشان فرمودند که حساب جامعه کلیمیان با صهیونیست ها جداست.

سامه یح بیان کرد: آزادی کلیمیان مخصوص شهر تهران نیست بلکه در شهرهایی مانند شیراز، یزد، اصفهان، کرمانشاه و ... که کلیمیان حضور دارند به صورت آزادانه به فرایض دینی می پردازند.

رییس انجمن کلیمیان تهران در پایان سخنان خود گفت: بعد از انقلاب تدریس علوم دینی کلیمی در کشور رونق گرفت که این مهم قبل از انقلاب وجود نداشت یعنی کلیمیان برای تحصیل علوم دینی باید به خارج از کشور می رفتند.

 

پیروان تمام ادیان در 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران جنگیدند/ امروز به برکت انقلاب اسلامی در کشور شاهد یک امنیت کامل برای پیروان ادیان مختلف هستیم

حجت الاسلام نواب: گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی / اسقف اعظم داویدیان: ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند /اسقف اعظم بنیامین:پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند/سامه یح: اعطای حقوق شهروندی به کلیمیان توسط امامین انقلاب/خداداد کوچکی: پیروان تمام ادیان در 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران جنگیدند

تاج گوهر خداداد کوچکی رئیس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان تهران در ادامه سی و ششمین شنبه انقلاب با بیان اینکه دین زرتشت بر راستی بنا نهاده شده است و هیچگاه دروغ در این مسلک راه ندارد، اظهار داشت: زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد، پیروان تمام ادیانی که در این کشور حضور داشتند برای این مرز و بوم جنگیدند و شهید دادند.

وی افزود: یکی از این شهدا فرزند من، شهید فرهاد خادم بود که همراه رفقای خود که مسلمان بودند ، پلی برروی رودخانه چذابه احداث کردند که در عملیات فتح المبین از آن استفاده شد.

خداداد کوچکی گفت: این کشور و این جنگ مخصوص مسلمانان نبود بلکه هرکسی که ارق ملی داشت و سربلندی ایران را می خواست گرچه در دین های مختلف بودند، در این جنگ شرکت کرده و از کیان ایرانی دفاع کردند.

رییس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان تهران ادامه داد: زمانی که به دانشگاه شریف به عنوان مادر شهیدی که فرزندش در آن دانشگاه فارغ التحصیل شده، دعوت می شوم، همواره می گویم قدر این صندلی ها را بدانید زیرا برای حفظ تک تک این صندلی ها، خون هایی ریخته شده است.

وی تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی در کشور شاهد یک امنیت کامل برای پیروان ادیان مختلف هستیم که در هیچ یک از کشورهای جهان آن را مشاهده نمی کنیم و آن را هم مدیون خون شهدا هستیم.

خداداد کوچکی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سازمان ها علمی و دینی زرتشتیان به صورت آزاد در حال فعالیت هستند و در شهر تهران هم اکنون زرتشتیان دارای 3 مدرسه پسرانه و 3 مدرسه دخترانه هستند.

 

انقلاب اسلامی همواره پابرجا خواهد ماند زیرا چیزی را که خدا پایه گذاری کند قطعا از آن نگهداری و نگهبانی خواهد کرد/ ایرانیان با سلایق و دین های مختلف یک ید واحد هستند/ وضعیت ارامنه ایران به برکت انقلاب اسلامی بهتر از ارامنه دیگر نقاط جهان است/ نظام جمهوری اسلامی به هنرمندان و ورزشکاران ارمنی اهمیت بالایی داده است/ ارمنی ها برای این انقلاب 160 شهید تقدیم کرده اند

حجت الاسلام نواب: گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی / اسقف اعظم داویدیان: ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند /اسقف اعظم بنیامین:پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند/سامه یح: اعطای حقوق شهروندی به کلیمیان توسط امامین انقلاب/خداداد کوچکی: پیروان تمام ادیان در 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران جنگیدند/ قره خانیان:انقلاب اسلامی همواره پابرجا خواهد ماند زیرا چیزی را که خدا پایه گذاری کند قطعا از آن نگهداری و نگهبانی خواهد کرد/مره صدق:قبل از انقلاب اقلیت های دینی مقیم ایران شناخته می شدند اما پس از انقلاب اسلامی آن ها شهروند درجه یک شدند/سروش پور:استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آرمان هایی بود که همه مردم ایران سال‌ها به دنبال آن بودند/مفتاح:دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ادیان و مذاهب ناشی از همدلی و همبستگی عموم مردم است

کومیتاس قره خانیان، کشیش کلیسای سرکیس مقدس در ادامه نشست شنبه های انقلاب اظهار داشت: ارمنی ها همواره با ایرانیان و مسلمانان ید واحد بودند و پیروان این مسلک در زمان خلفای چهارگانه مورد عنایت و لطف واقع شدند و امیرمومنان علی (ع) بسیار به ارمنی ها لطف داشتند و همانند مسلمانان با آنها برخورد می کردند.

وی ادامه داد: باید به یاد داشته باشیم که پزشک معالج حضرت علی (ع) یک ارمنی بود و یا در قیام امام حسین(ع) شاهد حضور پررنگ ارمنی ها همانند وهب نصرانی بوده ایم.

قره خانیان گفت: قدمت حضور ارمنی ها در ایران بسیار زیاد است از دوران صفویه تا دوران هخامنشیان، اشکانیان و در همه زمان ها ارمنی ها حضور داشته اند.

کشیش کلیسای سرکیس مقدس تاکید کرد: ارمنی ها برخلاف مسیحیان که زادروز حضرت عیسی(ع) را 25 دسامبر جشن می گیرند ما تولد حضرت عیسی(ع) را 6 ژانویه می دانیم و برای آن جشن می گیریم.

وی با بیان اینکه باید 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال دوران دفاع مقدس را ارج بنهیم، بیان داشت: ارمنی ها برای این انقلاب 160 شهید تقدیم کرده است که بسیار برای ما افتخار است.

قره خانیان تاکید کرد: این برادری و برابری بین ادیان در جمهوری اسلامی با خون پاک شهدا ایجاد شده است و هرگز این پیوندگسسته نمی شود و این را تمام دنیا بداند که ایرانیان با سلایق و دین های مختلف یک ید واحد هستند.

کشیش کلیسای سرکیس مقدس با اشاره به ثبت جهانی 3 یا 4 کلیسای ایران در یونسکو خاطر نشان کرد: در طول این چهل سال، تعدادی از کلیساهای ایران توسط سازمان میراث فرهنگی کشور و شهرداری مانند کلیسای مریم مقدس و ... یا ابنیه هایی که متعلق به مسیحیان بازسازی شده است.

وی ادامه داد: امروزه مسیحیان در جمهوری اسلامی، آزادانه روزنامه، مجله، هفته نامه، ماه نامه و... چاپ می کنند که حتی قبل از انقلاب و در دوره پهلوی اول، اجازه خواندن درس را نداشتند زیرا رضا خان به مدت 3 سال، تمام مدارس مسیحیان را بست.

قره خانیان با اشاره به نامگذاری خیابان ها و معابر به نام های شهدای ارمنی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی مدارس ادیان رونق گرفت و در طول این چهل سال، وضعیت ارمنی ها در ایران بهتر از ارمنی های سایر کشورها بوده است.

کشیش کلیسای سرکیس مقدس با بیان اینکه بنیان گذار سینما و تئاتر در ایران، ارمنی ها بودند گفت: در نظام جمهوری اسلامی به هنرمندان و ورزشکاران ارمنی اهمیت بالایی داده شده است و بدون هیچ محدودیتی اجازه فعالیت در اجتماع را یافته اند، ورزشکارانی مانند: ادموند بزیک، آندرانیک تیموریان، اوشین ساهاکیان و آرن داوودی و هنرمندانی مثل: لوریش گابوریان، لوان هفتوان، و ماهایا پطروسیان به برکت انقلاب اسلامی امکان ارائه توانمندی ها و استعدادهای خود را یافته اند.

وی تاکید کرد: مسیحیان ارمنی در این نظام، بدون هیچ محدودیتی فعالیت تولیدی و اقتصادی می کنند مانند برند هاکوپیان که به برکت انقلاب اسلامی امروزه یک برند جهانی شده است.

قره خانیان در پایان سخنان خود گفت: به کوری چشم دشمنان این انقلاب، صدها 40 سالگی خود را خواهد دید و همیشه این انقلاب پابرجا خواهد ماند زیرا چیزی را که خدا بکارد و پایه گذاری کند قطعا از آن نگهداری و نگهبانی خواهد کرد تا روز موعود.

 

پذیرش اقلیت های دینی در قانون اساسی بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت های دینی بود/ قبل از انقلاب اقلیت های دینی مقیم ایران شناخته می شدند اما پس از انقلاب اسلامی آن ها شهروند درجه یک شدند/ مشکلات کلیمیان همواره با عنایات مقام معظم رهبری حل شده است

حجت الاسلام نواب: گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی / اسقف اعظم داویدیان: ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند /اسقف اعظم بنیامین:پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند/سامه یح: اعطای حقوق شهروندی به کلیمیان توسط امامین انقلاب/خداداد کوچکی: پیروان تمام ادیان در 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران جنگیدند/ قره خانیان:انقلاب اسلامی همواره پابرجا خواهد ماند زیرا چیزی را که خدا پایه گذاری کند قطعا از آن نگهداری و نگهبانی خواهد کرد/مره صدق:قبل از انقلاب اقلیت های دینی مقیم ایران شناخته می شدند اما پس از انقلاب اسلامی آن ها شهروند درجه یک شدند/سروش پور:استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آرمان هایی بود که همه مردم ایران سال‌ها به دنبال آن بودند/مفتاح:دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ادیان و مذاهب ناشی از همدلی و همبستگی عموم مردم است

در بخش دیگر این نشست سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهایی که پس از انقلاب اسلامی حاصل شد؛ آوردن اسم اقلیت های مذهبی در قانون اساسی بود.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی اقلیت های دینی در قانون از جایگاهی برخوردار نبودند و حتی تا اواخر دوران قاجار اگر اقلیت دینی دچار مشکل می شد برای رفع مشکلات خود به وزارت امور خارجه مراجعه می کرد به طوری که اقلیت های دینی در ایران مقیم شناخته می شدند.

مره صدق اضافه کرد: مشکلات اقلیت های دینی تا قبل از انقلاب اسلامی ادامه داشت و آن ها به لحاظ حقوقی دچار مشکلات متعددی بودند اما پس از انقلاب اسلامی، اقلیت های دینی به عنوان شهروند درجه یک ایران شناخته شدند و این مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقلیت های دینی است.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور اقلیت های دینی در کلیه عرصه های کشور گفت: ادیان مذهبی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، عرصه های جهاد و سازندگی، عرصه سیاست خارجی و ... همواره در کنار مردم ایران بوده اند. 17 شهریور سال 57 اولین خیزش کلیمیان همراه با مردم ایران آغاز شد و کلیمیان با مردم ایران علیه رژیم متحد شدند علیرغم اینکه در آن زمان از طرف ساواک اقلیت ها در فشار بودند.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی شعاری که اقلیت های دینی داشتند این بود که همواره همراه مردم ایران هستیم و هرکجا که مردم قرار بگیرند ما نیز همراه آن ها هستیم و پس از انقلاب اسلامی شعار توحید، معاد و عدل نیز به آن اضافه شد.

مره صدق تصریح کرد: یکی از نمادهای وحدت بین مردم ایران و کلیمیان را می توان بیمارستان خیریه دکتر سپیر نام برد. این بیمارستان تنها بیمارستان خیریه جهان است که برای تمام مردم، امور خیریه را یکسان رعایت می کند و پرسیدن دین در این بیمارستان ممنوع است نه تنها دین بلکه ملیت نیز در این بیمارستان خیریه مفهومی ندارد.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: در زمان درگیری های انقلابیون با رژیم شاهنشاهی، مجروهین انقلاب به بیمارستان سپیر آورده می شدند و علیرغم اینکه ساواک بیمارستان را برای عدم پذیرش تحت فشار می گذاشت و سعی در دستگیری انقلابیون داشت اما عوامل بیمارستان مقاومت می کردند. بیمارستان با هماهنگی که با آیت الله طالقانی انجام می داد، شبانه مجروحین را به خارج از بیمارستان انتقال می داد تا مانع از آسیب عوامل رژیم به آن ها شود.

وی ادامه داد: همراهی کلیمیان در دوران دفاع مقدس نیز محسوس است و حضور آن ها در جبهه برای دفاع از میهن و خاک علیرغم تعداد جمعیت محدود آن ها بسیار بالا و مشهود بود؛ هرچند که معتقدیم، شهدا تفکیک ناپذیرند و تمامی آن ها فرزند مردم ایران و متعلق به همه مردم هستند.

مره صدق با اشاره به مشکلات کلیمیان در همه زمان های تاریخ گفت: تا زمانی که منجی عالم ظهور نکند مشکلات اقلیت های دینی وجود خواهد داشت اما پس از انقلاب اسلامی همه مسئولان نظام در راستای حل مشکلات اقلیت های دینی گام برداشتند و با توجه به شیوه و توجه مسئولان به اقلیت های دینی، آینده روشنی را پیش روی آن ها می بینیم.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه مشکلات ما درون خانوادگی است و ما این مشکلات را با مسئولان نظام ، کسانی که گوش های محرم نظام هستند، مطرح می کنیم تا مشکلات ما را حل کنند. ما مشکلات خود را به کنار خیابان نمی بریم تا حل کنیم بلکه از طریق قانون آن ها را حل می کنیم همانگونه که تا کنون این اتفاق افتاده است از این رو به دشمنان اجازه سوء استفاده از اقلیت های دینی را نمی دهیم.

وی تصرح کرد: قانون کشور به سمت احقاق حقوق کلی شهروندی اقلیت های دینی در حال حرکت است، در این راستا وحدت مهم ترین اقدامی است که بین نظام و اقلیت های دینی رخ داده است. هر آنچه با رهبر معظم انقلاب طرح شده با توجه ویژه ایشان به اقلیت های دینی، به نحو احسنت حل شده است.

مره صدق در پایان اظهارات خود گفت: همان گونه که امام خمینی (ره) تاکید کردند و جانشین بر حق ایشان آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب تاکنون عمل کرده اند، سیاست های کشور همواره در راستای ایجاد وحدت میان ادیان بوده است.

 

استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آرمان هایی بود که همه مردم ایران سال‌ها به دنبال آن بودند/ فرهنگ ایران کهن ترین فرهنگ یکتا پرستی دنیاست/ایرانی ها هیچ زمان به دنبال جنگ و ستیز نبوده اند

حجت الاسلام نواب: گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی / اسقف اعظم داویدیان: ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند /اسقف اعظم بنیامین:پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند/سامه یح: اعطای حقوق شهروندی به کلیمیان توسط امامین انقلاب/خداداد کوچکی: پیروان تمام ادیان در 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران جنگیدند/ قره خانیان:انقلاب اسلامی همواره پابرجا خواهد ماند زیرا چیزی را که خدا پایه گذاری کند قطعا از آن نگهداری و نگهبانی خواهد کرد/مره صدق:قبل از انقلاب اقلیت های دینی مقیم ایران شناخته می شدند اما پس از انقلاب اسلامی آن ها شهروند درجه یک شدند/سروش پور:استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آرمان هایی بود که همه مردم ایران سال‌ها به دنبال آن بودند/مفتاح:دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ادیان و مذاهب ناشی از همدلی و همبستگی عموم مردم است

موبد پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان تهران از دیگر سخنرانان نشست شنبه های انقلاب بود که طی سخنانی اظهار کرد: درود بر روح پر فتوح معمار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و درود بر رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای و درود بر تمام مردمان ایران و درود بر روح پاک شهدای ایران و آزاد اندیشانی که از جان خود در راه میهن گذشتند.

سخنران رسمی انجمن زرشتیان تصریح کرد: ملت ایران همه با هم یکدل شدند و این حرکت را آغاز کردند و با هدف احیای ارزش های کشور یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، انقلاب کردند که با انقلاب آرمان های کشور را شکل دادند.

وی ادامه داد: ملت ایران سال ها به دنبال استقلال بود و رمز پیروزی در این راه را به هم پیوستگی می دانست و به دنبال برابری و برادری بود تا استقلال را شکل دهد تا پای استعمار ظاهری و باطنی را از کشور برچیند که این امر با انقلاب محقق شد.

سروش پور افزود: مردم ایران همواره به دنبال آزادی بودند و این دومین آرمان انقلاب اسلامی است. سومین آرمان انقلاب نیز جمهوریت بود که مردم ایران پس از انقلاب اسلامی، حکومت خود را بر اساس خرد جمعی بنا نهادند.

عضو انجمن موبدان تهران تشریح کرد: نگاه ژرف تر به آرمان های انقلاب چیزی نیست جز اینکه پیامبران الهی نیز به دنبال این آرمان ها بودند و تمام پیامبران در زمان خود، آزاد اندیش بودند و بت های اعتقادی زمان خود را شکستند که این آزادی بود. آن ها راستی جو بودند و به دنبال آن بودند که فریب از همه جا حذف شود. بت ها مخصوص زمان پیامبران نیست و مردم ایران با انقلاب خود، بت های زمان را شکستند.

وی تصریح کرد: فرهنگ ایران کهن ترین فرهنگ یکتا پرستی دنیاست. رویکرد انقلاب نیز بر اساس وحدانیت بوده و آن را حول محور خداوند قرار داده است. بر این اساس نیز ارزش گذاری شد و نام اقلیت های دینی در قانون اساسی ایران ثبت شد و نمایندگان اقلیت ها به مجلس راه یافتند.

سروش پور با اشاره به تاریخ صلح جویی ایران گفت: ما ایرانی ها هیچ زمان به دنبال جنگ و ستیز نبوده ایم و این به آرمان پیامبران ما بر می گردد که هیچکدام از آن ها، به دنبال جنگ و ستیز نبوده اند.

عضو انجمن موبدان تهران ادامه داد: هر زمان که پیروان دینی به جنگی پرداختند بیشترین ضربه را به آن دین وارد کردند. مردم ایران به دنبال جنگ نبودند اما دفاع در فرهنگ آنها جایگاه ویژه ای دارد. در دوران دفاع مقدس همه مردم ایران از همه اقلیت ها، از انقلاب اسلامی دفاع کردند و این حاصل رویه دفاع پذیری ماست.

وی در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: از همه شهدای گمنام و همه شهدا که سرمایه های سرزمین هستند، یادی کنیم که با جان خود از تمام آرمان ها و اهداف انقلاب دفاع کردند.

 

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ادیان و مذاهب ناشی از همدلی و همبستگی عموم مردم است

حجت الاسلام نواب: گفتگوی ادیان و مطالعات ادیانی بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی / اسقف اعظم داویدیان: ارامنه ایران وفادار به منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند /اسقف اعظم بنیامین:پس از انقلاب اسلامی آشوریان دین دارتر شدند/سامه یح: اعطای حقوق شهروندی به کلیمیان توسط امامین انقلاب/خداداد کوچکی: پیروان تمام ادیان در 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع از ایران جنگیدند/ قره خانیان:انقلاب اسلامی همواره پابرجا خواهد ماند زیرا چیزی را که خدا پایه گذاری کند قطعا از آن نگهداری و نگهبانی خواهد کرد/مره صدق:قبل از انقلاب اقلیت های دینی مقیم ایران شناخته می شدند اما پس از انقلاب اسلامی آن ها شهروند درجه یک شدند/سروش پور:استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آرمان هایی بود که همه مردم ایران سال‌ها به دنبال آن بودند/مفتاح:دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ادیان و مذاهب ناشی از همدلی و همبستگی عموم مردم است

دکتر احمدرضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان در بخش پایانی این نشست با جمع بندی از اظهاراتش ارائه شده از سوی مهمانان سی و ششمین نشست شنبه های انقلاب اظهارداشت: در دانشگاه ادیان و مذاهب پیرامون ادیان به صورت تخصصی تحقیق و بررسی می شود و با رویکرد آکادمیک به تولید منشورات مختلف پرداخته می شود که این منشورات برای عمم مردم و فارسی زبانان جهان قابل بهره برداری است.

وی خاطرنشان کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی در این چهل سال در حوزه ادیان و مذاهب ناشی از همدلی و همبستگی عموم مردم از قشر های مختلف بوده است.

در پایان این نشست از خانواده شهیدان والامقام مهندس فرهاد جم، روبرت لازار، فربیرز موریم و همچنین جانباز سرافراز ماسیس اساطوری تجلیل شد./811/200/ب1

ارسال نظرات