۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۵۹۱۱۰۲

تأکید مقامات مذهبی قدس و دمشق بر وحدت فلسطین و سوریه

تأکید مقامات مذهبی قدس و دمشق بر وحدت فلسطین و سوریه
رییس اسقف‌های ارتدوکس رُم از قدس اشغالی و مفتی اعظم سوریه اعلام کردند که فلسطین و سوریه در کنار یکدیگر باقی خواهند ماند زیرا دشمن آنها «یکی» است.

به گزارش خبرگزاری رسا، هم‌زمان با ایام میلاد مسیح (ع) شبکه «المیادین» از طریق ویدئو ‌کنفرانس میزبان «عطاءالله حنان» رییس اسقف‌های ارتدوکس رُم از قدس اشغالی و «احمد بدرالدین حسون» مفتی اعظم سوریه از دمشق بود.

دو میهمان این نشست تلویزیونی اعلام کردند « شهر قدس از زمان اشغال، از سیاست‌های "اشغالگری ظالم" که مقدسات اسلامی را هدف قرار می‌دهد، در رنج است، اسرائیل از اتفاقات جهان عربی سوءاستفاده می‌کند تا طرح‌های خود را در شهری (قدس) اجرا کند که در نبودِ اتحادیه عرب و وجود سیاست‌های عادی‌سازی روابط با فاجعه روبرو شده است؛ فلسطین به بیانیه‌های محکومیت نیاز ندارد بلکه نیازمند وحدت عربی و همبستگی است».

مطران حنا تأکید کرد: ما به حمایت غرب نیاز نداریم، آنچه از ما حمایت می‌کند وابستگی و انتساب ما به فلسطین، سوریه و مشرق است. غرب واقعا از اخلاق و منش مسیحی و اصول آن دور شده است و همبستگی کلیساهای مسیحی جهان با فلسطین، همبستگی با عادلانه‌ترین مسأله‌ای است که تاریخ جدید با آن روبرو شده است.

وی بر ایستادگی فلسطین در کنار سوریه تأکید کرد زیرا دشمن «یکی» است و بار دیگر باقی ماندن در فلسطین را یادآورد شد زیرا سرزمین فلسطینی‌هاست و قدس پایتخت آنهاست.  

مفتی اعظم سوریه هم گفت: زمانی که از دمشق و قدس صحبت می‌کنیم دو چیزی را که می‌خواستند از هم جدا کنند، به یکدیگر تجمیع می‌کنیم؛ سوریه سال‌ها گرفتار جنگ و خونریزی نشد جز به خاطر اینکه قدس، قطب‌نمای آن بود. قدس در قلب تمام سوری‌ها و هدفی که به سمتش می‌رویم، باقی خواهد ماند.

وی افزود: از عربستان سعودی، امارات و قطر که میلیاردها دلار اسلحه خریدند، می‌پرسیم: به وسیله آنها با چه کسی خواهید جنگید؟

مفتی حسون در ادامه گفت: کسانی که بیگانگان را در فلسطین جای دادند، با آنها مصالحه کردند و از آنها استقبال کردند عید میلاد ندارند؛ اگر 100 سال با ما بجنگید قدس، قطب‌نمای ما باقی خواهد ماند زیرا تاج سرزمین شام است، همانگونه که اگر آتش در فلسطین و خونریزی در سرزمین شام باقی بماند، آتشش به شما نیز خواهد رسید.

وی در پایان خطاب به جهان عرب گفت: بس است، بیدار شوید، شما مورد هدف هستید.

 رژیم صهیونیستی در جنگ 1948 (سال اشغال فلسطین) بخش‌های غربی قدس را به اشغال خود در آورد و بقیه قسمت‌های قدس تحت کنترل اردن ماند. در جنگ شش روزه میان چند کشور عربی و رژیم صهیونیستی، تل‌آویو بخش‌های باقی‌مانده از قدس (قدس شرقی) را نیز اشغال کرد.

سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» در بیانیه استقلال فلسطین در سال 1988 اعلام کرد قدس شرقی را پایتخت دولت مستقل فلسطین می‌داند. شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه 478 این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و تصاحب قدس شرقی را غیرقانونی دانست اما رژیم صهیونیستی تا کنون به این موضوع بی‌اعتنا بوده است./994/ب101/ف

ارسال نظرات