۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۹۲۹۲۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

حوزه باید مجتهد پرور باشد

حوزه باید مجتهد پرور باشد
حجت الاسلام واسطی با بیان اینکه حوزه باید مبلغ پرور و مجتهد پرور باشد، گفت: مبلغان تفکر ساز می توانند تصمیم مخاطبان را تغییر دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، امروز در نشست هم‌اندیشی که با موضوع «روش تدریس پژوهش محور با الگوی مشق اجتهاد» در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، درباره حوزه تمدن ساز گفت: انسان باید برای خداوند سخن بگوید، برای خداوند بشنود و برای خداوند حرکت کند.

وی درباره اهمیت علم‌آموزی ابراز کرد: انسان اگر به دنبال علم است ابتدا باید کاربرد آن را به دست بیاورد، علم را باید به کار زد تا به دست بیاید، زمانی می‌توان علم را به خدمت گرفت که آن علم حاصل‌شده باشد؛ بر همین اساس انسان باید علم نافع مؤثر تغییر ساز را به همراه مفاهیم و ادراکاتی که به‌صورت حصولی در مرحله نخست ایجادشده، به دست بیاورد.

حجت الاسلام واسطی بابیان اینکه چند مفهوم حیاتی درزمینهٔ حوزه تمدن ساز قابل‌توجه است، ابراز کرد: نخستین مفهوم مربوط به مساله اسلام‌شناسی است؛ هویت و جنس حوزه علمیه ازنظر علمی یک‌رشته آموزشی است که به‌صورت خاص به اسلام‌شناسی می‌پردازد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: رشته‌های آموزشی که هویتشان هویت ادراکی است صرفاً مربوط به عالم ماده نیست ازاین‌رو در کنار آموزش تهذیب نیز باید شکل بگیرد چراکه ادراک مربوط به عالم دیگر است و تا زمانی که فرد لمسی از ادراکات آن عالم نداشته باشد قدرت درک مقصود جدی شارع را نخواهد داشت.

وی بابیان اینکه حوزه، رشته اسلام‌شناسی است، گفت: در حوزه علمیه افراد اسلام‌شناس تربیت می‌شوند و اسلام‌شناس دارای سه رتبه اسلام‌شناس عمومی، تخصصی و نظریه‌پرداز است؛ بنابراین مهم‌ترین وظیفه طلاب پس از کسب علوم حوزوی پاسخ‌دهی به مسائل دینی مردم در امور خرد و کلان است.

حجت الاسلام واسطی درباره مأموریت حوزه علمیه، عنوان کرد: مهم‌ترین مأموریت حوزه تولید و تربیت نیروی فکری و نیروی انسانی است تا از این طریق تمدن اسلامی محقق شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: اگر قرار باشد نظر خداوند در عالم عینیت پیدا کند و محقق شود بخصوص درجایی که قرار است حاکمیت اسلامی پیاده شود لازم است سازه‌های جمعی پردازش شوند، در اینجا است که فعالیت حوزه‌های علمیه از حیث فعالیت‌های پژوهشی و تربیت نیروی انسانی بسیار مهم قلمداد می‌شود.

وی اسلام‌شناسی را خط و مشی حوزه علمیه دانست و گفت: حوزه باید افزون بر علوم عقلی در علوم نقلی نیز مجتهد پرور باشد بر همین اساس می‌طلبد نظام عقلانی دین مبتنی بر برهان به سمت جلو حرکت کند و با اجتهاد در نظام فکری، قانونی و فرهنگی تمدن اسلامی را تشکیل دهد.

حجت الاسلام واسطی ادامه داد: در حوزه باید ربانی پروری ایجاد شود ازاین‌رو در امر تهذیب کسب رضای الهی باید شاخص و محور عملکردها و رفتارها قرار گیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با تأکید بر اینکه مبلغ پروری و مجتهد پروری باید در مدارس علمیه تقویت شود، گفت: حوزه باید افرادی را تربیت کند که بتوانند نیازهای تمدن امروز را از منابع استخراج کنند.

وی بابیان اینکه در عرصه پژوهش کاربردی کردن فعالیت‌های پژوهشی بسیار حائز اهمیت است، افزود: این فعالیت‌ها باید بتوانند نیازهای نظام را پاسخگو باشند. همچنین  در عرصه تبلیغ با توجه به فضای آینده ما نیاز به مبلغان تفکر ساز داریم تا از این طریق بتوانند تصمیم مخاطبان را بر اساس تبلیغی که انجام می‌دهند تغییر دهند و محقق شدن این امر نیاز به تفکر سازی دارد بنابراین منبرها باید مساله محور شوند.

حجت الاسلام واسطی در پایان مهم‌ترین راهبرد در عرصه تهذیب را تعمیق حب الله دانست و خاطرنشان کرد: اگر قرار است در جایی تهذیب صورت بگیرد باید سلوک و عرفان عملی موردتوجه قرار گیرد همچنین لازم است در حوزه ها آموزش‌ها، پژوهش محور و تحقیقات، محصول محور باشد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات