۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۵۹۳۷۶۴

گزارشی از موزه اسلامی دانشگاه بامبرگ آلمان

گزارشی از موزه اسلامی دانشگاه بامبرگ آلمان
بسیاری از گردشگران که به شهر «بامبرگ» آلمان می آیند، نمی‌دانند که پشت دیوار یکی از عمارت‌های این شهر بزرگ‌ترین مجموعه آثار اسلامی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، بسیاری از گردشگرانی که در خیابان های شهر قدیمی «بامبرگ» آلمان قدم می‌زنند، نمی‌دانند که پشت دیوار یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌ها در قلب شهر بزرگ‌ترین مجموعه آثار اسلامی متعلق به قرون ششم تا سیزدهم وجود دارد.

موزه هنرهای اسلامی دانشگاه بامبرگ (Bamberg) حدود هفت هزار شیء اسلامی از جمله سرامیک، شیشه و نسخه‌های خطی را در خود جای داده است. این مجموعه را یک بازرگان تهیه کرده است که در ابتدا هیچ شناختی از هنر اسلامی نداشت. مانفرد بومیلر مدرک خود را در رشته اقتصاد و بازرگانی در دانشگاه کُلن کسب کرد و از سال ۱۹۵۸ در مقام مشاور مالیاتی مستقل مشغول به کار شد.

در شماره ۴۰۶ هفته‌نامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در این باره آمده است: ایده ایجاد مجموعه هنرهای اسلامی را در سال ۱۹۸۰ پروفسور زیگفرید ویشمان، مورخ هنری و نقاش قرن نوزدهم، مطرح کرد. او به بومیلر گفت که در اروپا مجموعه تخصصی از آثار فلزی دوران اسلامی وجود ندارد. این گفته باعث شد که بومیلر در ماه ژوئن سال ۱۹۸۱، مجموعه‌ای از آثار دوران اسلامی را برای خود جمع آوری کند.

این مجموعه شخصی به تدریج به یک مجموعه جامع تبدیل شد. بومیلر مجموعه خود را با جمع‌آوری سه اثر از دوران اسلامی آغاز کرد. این سه شیء شامل کاسه برنجی با طرح شکار، کاسه فولادی به رنگ طلایی و یک عطردان به شکل شیر بود که در حال حاضر نیز در موزه هنرهای اسلامی دانشگاه بامبرگ وجود دارند.

به تدریج آثار مجموعه افزایش یافت و در نتیجه بومیلر به فکر نمایش این آثار افتاد. در عین حال او می‌خواست که این مجموعه حفظ شود و در اختیار یک مؤسسه علمی و تحقیقاتی قرار گیرد. در آن زمان، چندین مؤسسه مشهور از جمله موزه دانشگاه شیکاگو و موزه هنرهای اسلامی برلین برای نگهداری این آثار اعلام آمادگی کردند. با این حال، بومیلر تصمیم گرفت موزه‌ای را در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کند. مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه بامبرگ، بهترین انتخاب برای او بود. مجموعه او می‌توانست زیرنظر گروه باستان‌شناسی اسلامی و تاریخ هنر قرار گیرد.

بومیلر برای موزه به یک عمارت زیبای تاریخی نیاز داشت. بنابراین موزه را در خانه‌ای تاریخی در قلب شهر قدیمی بامبرگ بنا کرد که از سال ۱۹۹۳ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. پس از تعمیر و بازسازی عمارت قدیمی بامبرگ، اشیاء به این خانه منتقل شدند و بدین ترتیب موزه در ۱۳ ژانویه ۱۹۹۵ افتتاح شد. آثار موزه هنرهای اسلامی در حال حاضر در دو طبقه خانه شماره بیست و نهم آشتراسه در قلب شهر بامبرگ به نمایش گذاشته شده است. این موزه که از ابتدا به منزله مجموعه هنرهای اسلامی بومیلر شناخته می‌شد، از سال ۲۰۰۸ در قالب موزه هنرهای اسلامی دانشگاه بامبرگ فعالیت می‌کند.

این موزه همچنین، برای برگزاری سمینارها و جلسات گفت‌وگو برای دانشجویان علاقه‌مند به هنرهای اسلامی و متخصصان حوزه باستان‌شناسی مکانی دارد و اطلاعات منحصربه‌فردی از آثار فلزی دوران اسلامی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد./847/ب/101/ف

ارسال نظرات