پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر کرد؛
کتاب دوئالیسم سینوی دکارتی و مونیسم صدرایی از منظر اشکالات فیزیکالیسم
پژوهش حاضر به منظور پاسخگویی به اشکالات و ابهامات فیلسوفان فیزیکالیست معاصر انجام شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب دوئالیسم سینوی دکارتی و مونیسم صدرایی از منظر اشکالات فیزیکالیسم نوشته مهدی همازاده ابیانه را منتشر کرد.
پژوهش حاضر به منظور نشان دادن نقاط خلاء و کاستیهای بحث در علم النّفس فلسفه اسلامی جهت پاسخگویی به اشکالات و ابهامات فیلسوفان فیزیکالیست معاصر انجام شده است. محقّق ضمن مرور و تبیین دیدگاه سینوی و صدرائی در باب رابطه نفس – بدن، سلسله نظریات نوظهورگرایی در فلسفه ذهن را نیز شرح داده است. سپس بر پایه اشکالاتی که فیزیکالیستها علیه دوئالیسم دکارتی و نیز علیه نوظهورگرایی قوی – قائل به مرتبه فرافیزیکی برای ویژگیهای ذهنی – مطرح کرده اند، بهدنبال سنجش سرفصلهایی از حکمت متعالیه برای پاسخگویی به آنهاست
نویسنده با اشاره به برخی دیدگاههای مادّی انگار مدرن در باب هویت و حالات ذهنی، ادلّه تجرّد را عموماً غیر ناظر به این دست تئوریهای معاصر و ناکارآمد در برابر آنها ارزیابی می کند. همچنین تبیینهای برگرفته از طبیعیات قدیم مانند «روح بخاری» را برای رفع ابهام فیزیکالیستی علیّت ذهنی و رابطه مرتبه فرافیزیک با فیزیک، ناموفّق می بیند و ارائه پیشنهادی برپایه ماهیت «انرژی» برای مرتبه فرافیزیکی نفس را نیز دچار مشکلاتی متعدّد و ناسازگار با مبانی فلسفه اسلامی می یابد
این پژوهش در خلال تلاشهای مذکور، برخی نقاط قوّت تبیین صدرا و نیز بعضی کاستیهای آن در مواجهه با فیزیکالیسم را متذکّر شده و نشان داده که تحلیلهای حکمت متعالیه در عین مزیت نسبت به دوئالیسم سینوی – دکارتی، همچنان تا رسیدن به تبیینهایی برای پاسخگویی و تفاهم در چارچوب فیزیکالیستی جدید، فاصله دارد. تحقیق پیش رو البته در صدد بیان اشکالات متعدّد موجود در تئوریهای فیزیکالیستی نیست و صرفاً سنجش فلسفه اسلامی برای مواجهه با اشکالات مطرح شده از سوی آنها را مدّ نظر قرار داده است..
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چاپ اول کتاب دوئالیسم سینوی دکارتی و مونیسم صدرایی از منظر اشکالات فیزیکالیسم را در قطع وزیری و ۱۶۲ صفحه به قیمت ۱۰۵۰۰۰ ریال منتشر کرده است. /۹۲۵/د ۱۰۳/ش
پژوهش حاضر به منظور نشان دادن نقاط خلاء و کاستیهای بحث در علم النّفس فلسفه اسلامی جهت پاسخگویی به اشکالات و ابهامات فیلسوفان فیزیکالیست معاصر انجام شده است. محقّق ضمن مرور و تبیین دیدگاه سینوی و صدرائی در باب رابطه نفس – بدن، سلسله نظریات نوظهورگرایی در فلسفه ذهن را نیز شرح داده است. سپس بر پایه اشکالاتی که فیزیکالیستها علیه دوئالیسم دکارتی و نیز علیه نوظهورگرایی قوی – قائل به مرتبه فرافیزیکی برای ویژگیهای ذهنی – مطرح کرده اند، بهدنبال سنجش سرفصلهایی از حکمت متعالیه برای پاسخگویی به آنهاست
نویسنده با اشاره به برخی دیدگاههای مادّی انگار مدرن در باب هویت و حالات ذهنی، ادلّه تجرّد را عموماً غیر ناظر به این دست تئوریهای معاصر و ناکارآمد در برابر آنها ارزیابی می کند. همچنین تبیینهای برگرفته از طبیعیات قدیم مانند «روح بخاری» را برای رفع ابهام فیزیکالیستی علیّت ذهنی و رابطه مرتبه فرافیزیک با فیزیک، ناموفّق می بیند و ارائه پیشنهادی برپایه ماهیت «انرژی» برای مرتبه فرافیزیکی نفس را نیز دچار مشکلاتی متعدّد و ناسازگار با مبانی فلسفه اسلامی می یابد
این پژوهش در خلال تلاشهای مذکور، برخی نقاط قوّت تبیین صدرا و نیز بعضی کاستیهای آن در مواجهه با فیزیکالیسم را متذکّر شده و نشان داده که تحلیلهای حکمت متعالیه در عین مزیت نسبت به دوئالیسم سینوی – دکارتی، همچنان تا رسیدن به تبیینهایی برای پاسخگویی و تفاهم در چارچوب فیزیکالیستی جدید، فاصله دارد. تحقیق پیش رو البته در صدد بیان اشکالات متعدّد موجود در تئوریهای فیزیکالیستی نیست و صرفاً سنجش فلسفه اسلامی برای مواجهه با اشکالات مطرح شده از سوی آنها را مدّ نظر قرار داده است..
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چاپ اول کتاب دوئالیسم سینوی دکارتی و مونیسم صدرایی از منظر اشکالات فیزیکالیسم را در قطع وزیری و ۱۶۲ صفحه به قیمت ۱۰۵۰۰۰ ریال منتشر کرده است. /۹۲۵/د ۱۰۳/ش
ارسال نظرات