۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۵۹۳۹۰۴
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای دبیرخانه بیستمین همایش کتاب سال حوزه:

دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه به نحو شایسته اطلاع رسانی و تبیین شود

دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه به نحو شایسته اطلاع رسانی و تبیین شود
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: همه در شرایط کنونی باید افزون بر تسلط به خطابه و سخنرانی،دست به قلم شوند و از این ظرفیت برای نشر معارف اهل بیت بهره بگیرند
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع بزرگوار تقلید،  در دیدار مسؤولان و اعضای دبیرخانه بیستمین همایش کتاب سال حوزه، برگزاری کتاب سال حوزه را اقدامی مفید و ارزشمند دانست.
وی با بیان این که حوزه باید بازدهی داشته باشد و از این حوزه خروجی‌هایی به نفع اسلام، مسلمین و انقلاب و کشور بیرون بیاید، افزود: همه از حوزه انتظار دارند و این انتظار بجا است و اگر خروجی نباشد نقیصه خواهد بود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، تقدیر از برگزیدگان کتاب سال حوزه را اقدامی ارزشمند دانست و اظهار کرد: این مساله سبب می‌شود تا افراد بیشتری به میدان بیایند و آثار فاخر و ارزشمندی تولید شود.
این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تاکید بر این که دستاورد‌های علمی، پژوهشی و آثار متعدد حوزه باید به بهترین شکل ممکن اطلاع رسانی شود، تصریح کرد: اگر دستاورد‌های همین جشنواره و همایش کتاب سال حوزه در مدت این سال‌ها اطلاع رسانی شود دیگر عده‌ای حرف‌هایی نمی‌زنند که حوزه چکار کرده است.
وی با تاکید بر این که دستاورد‌های حوزه باید به نحو شایسته اطلاع رسانی شود، تصریح کرد: رسانه ملی باید وقت بیشتری در اختیار حوزه و روحانیت قرار دهد تا حوزه‌ها بتوانند دستاورد‌های خود را تبیین کنند؛ همچنین در این راستا باید از ظرفیت دیگر رسانه‌های گروهی نیز بهره گرفت.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار نامگذاری روز یا هفته‌ای به عنوان روز حوزه در تقویم رسمی کشور شدند و تاکید کردند: خدمات حوزه باید معرفی شود تا منفی بافان، ناآگاهان بدانند حوزه بیکار نبوده و نیست.
وی در ادامه با اشاره به روند بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره کتاب سال حوزه، تأکید کرد: باید نقاط قوت، ضعف و آسیب‌های آثار ارسالی به صاحبان آن‌ها اطلاع داده شود؛ این مساله سبب تقویت پژوهش در حوزه‌های علمیه می‌شود.
این مرجع تقلید  با اشاره به گسترش وسائل ارتباط جمعی و تکنولوژی‌های جدید، بیان کرد: هرچند این مساله سبب سهولت کار محققان و پژوهشگران شده، اما از طرفی سبب بروز برخی آسیب‌ها شده است، باید در این خصوص دقت شود تا آثار گردآوری و کپی نباشد؛ کپی کاری از آثار دیگران آفتی است که ارزش کار را پایین می‌آورد.
وی رعایت عدالت از سوی داوران همایش کتاب سال حوزه را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از نکات دیگری که باید به آن توجه کنید این است که کتبی که به عنوان کتب برگزیده شناخته و معرفی می‌شود باید تماما و به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا خدایی ناکرده مطلب نادرست و انحرافی در آن‌ها وجود نداشته باشد.
این مرجع تقلید برگزاری این قبیل همایش‌ها و تجلیل از نویسندگان برتر را سبب تقویت نویسندگی و روحیه تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه دانست و در پایان گفت: نویسندگی باید در حوزه‌های علمیه تقویت شود، همه در شرایط کنونی باید افزون بر تسلط به خطابه و سخنرانی، دست به قلم شوند و از این ظرفیت برای نشر معارف اهل بیت بهره بگیرند.
شایان ذکر است، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه در ابتدای این جلسه گزارشی از جزییات آثار رسیده به دبیرخانه همایش ارائه کرد.
وی با بیان این که در طول بیست دوره برگزاری همایش کتاب سال حوزه در مجموع ۱۶ هزار و ۸۹۴ کتاب به دبیرخانه ارسال شده است، گفت: نسخه‌ای از کتاب‌های ارسالی در اختیار کتابخانه آیت الله حائری و نسخه‌ای نیز در اختیار کتابخانه مسجد اعظم قم  قرار می‌گیرد و با این کار به نوعی غنی سازی کتابخانه حوزه نیز از این طریق انجام می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار داشت: در مجموعه برگزاری ادوار مختلف همایش کتاب سال حوزه، دو هزار کتاب به فرآیند مرحله دوم رسیده بودند که از این میان ۱۹۵ کتاب به عنوان اثر برتر و ۲۴۰ کتاب به عنوان اثر دوم و شایسته تقدیر شناسایی و معرفی شده اند.
وی با بیان این که ۹۰ درصد نویسندگان آثار ایرانی و ده درصد غیر ایرانی هستند، گفت: در دوره نوزدهم همایش کتاب سال حوزه با توجه به تبلیغات انجام شده، ۱۵۰ کتاب از کشور‌های مختلف اسلامی داشتیم که بیشتر آن متعلق به عراق بود.
حجت الاسلام مقیمی حاجی اضافه کرد: از سال گذشته طبق تصویب شورای برنامه ریزی همایش، مقالات علمی پژوهشی نیز به جشنواره اضافه شده است، امسال در کنار برگزاری همایش کتاب سال حوزه، دومین دوره است که مقالات علمی پژوهشی نیز بررسی و تقدیر می‌شود. /۹۲۵/د ۱۰۳/ش
ارسال نظرات