۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۵۹۴۱۴۳
حجت الاسلام والمسلمین وفسی:

عبارات فلسفی و کلامی باید برای عوام تبیین شود

عبارات فلسفی و کلامی باید برای عوام تبیین شود
استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه تهران گفت: عبارات فلسفی و کلامی باید برای عوام تبیین شود تا دچار خلط و سوء برداشت نشوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین وفسی استاد درس خارج حوزه علمیه تهران، ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله ایروانی ضمن تشریح نظام صدرایی، ارسطویی و افلاطونی خاطرنشان کرد: نظام صدرایی غیر نظام ارسطویی و افلاطونی و مبنای هر کرام متفاوت است که در جای خود بحث خواهد شد.

وی با اشاره به برخی نکات مهم در ارائه مباحث فلسفی کلامی تاکید کرد: در دائره مباحث فلسفی کلامی ابتدا باید الفاظی را که بحث می کنیم، برای جامعه مخاطبی خود تبیین کنیم تا دچار خلط موضوعی، مصداقی و مفهومی نشوند.

عبارات فلسفی و کلامی باید برای عوام تبیین شود

حجت الاسلام والمسلمین وفسی در ادامه افزود: به عنوان مثال در تبیین معنای واجب الوجود بالذات، عوام الناس گاها دچار سوء برداشت محتوایی می شوند و این نشان از ضرورت تبیین عبارات و اصطلاحات فلسفی و کلامی برای آنان است.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اگر مفاهیمی که مدنظر داریم را آنطور که شایسته است انتقال ندهیم و عوام دچار برداشت اشتباه شوند، عقیده شان مستوری می شود که شاید خواص صرفا با الفاظ بازی می کنند.

وی در تشریح مواد ثلاث که مایه مباحث فلسفی کلامی است خاطر نشان کرد: مواد ثلاث منطقی یا وجوب است یا امتناع است و یا امکان که خود سه قسم از مواد ثلاث منطقی را تشکیل می دهند که نظام تقسیم بندی آن اساس مفهوم وجود است.

استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه گفت: اگر محمولی را بر موضوعی بالضروره در جمله ایجابی حمل کنیم، به آن واجب می گویند؛ اگر سلبی باشد امتناع است و اگر این حمل ضرورت نداشته باشد و مساوی الطرفین باشد امکان است.

حجت الاسلام والمسلمین وفسی در ادامه با اشاره به مواد ثلاث فلسفی ابراز کرد: اگر محمول ما به عبارتی همان موجود، بر موضوع با قید ضرورت ایجابی حمل شود، موجود موجود است بالضروره که همان واجب الوجود بالذات است.

وی در ادامه افزود: اگر حمل موجود بر موضوع با قید ضرورت سلبی حمل شود، همان عدم لا له شیء من الوجود است و عدم موجودیت ندارد که همان ممتنع الوجود بالذات نامیده می شود.

امکان ماهوی یعنی حمل محمول بر موضوع ضرورتی ندارد

استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه تهران در پایان با اشاره به معنای امکان ماهوی گفت: اگر حمل موجود بر موضوع ضرورت نداشته باشد یعنی هم امکان وجود و هم امکان عدم باشد، از آن به ممکن الوجود بالذات تعبیر می شود./811/ پ202/ب1

ارسال نظرات