۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵
کد خبر: ۵۹۵۱۹۴

مهمانی چهلم نویسندگان حوزوی با حضور "سروش صحت" برگزار شد

مهمانی چهلم نویسندگان حوزوی با حضور
کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به ضرورت وجود جهان‌بینی برای هر انسانی گفت: هر نویسنده ای برای نوشتن نیازمند جهانبینی و اعتقاد است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سروش صحت بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، عصر روزگذشته در سلسله نشست‌های صمیمانه "چای و داستان" با حوزویان در سالن اجتماعات مدرسه اسلامی هنر به تبیین موضوع جهان مؤلف پرداخت و اظهار داشت: هر انسانی برای زندگی کردن به اعتقاد نیازمند است، اگر ما جهانبینی و اصولی نداشته باشیم، نمی‌توانیم اعمال خود را مورد سنجش قرار دهیم.

مجری برنامه کتاب باز با اشاره به این که دین یک جهان‌بینی است، می‌گوید: به هر حال هر کسی بایستی جهان بینی داشته باشند، در غیر این‌صورت ملاک و معیاری ندارد و شب‌ها هنگام خواب نمی‌تواند بفهمد که درست زندگی می‌کند یا خیر.

وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که انسان برای زندگی به جهان بینی نیاز دارد، برای نوشتن هم نیازمند جهان‌بینی است و تا زمانی که نویسنده جهان بینی نداشته باشد، نمی‌تواند درست بنویسد.

سروش صحت افزود: این که در ابتدای کار مقلد کسی باشیم، خیلی به جا، درست و طبیعی است، اما بعد از مدتی برای داشتن حرف درست باید به نقطه اجتهاد یا نقطه نظر شخصی برسیم، به این معنی که تألیف و قلم، با احترام به همه کسانی که از آنها تأثیر گرفته‌ایم، مستقل از آنها باشد.

وی معتقد است که هرچند برخی افراد بسیار بزرگ هستند؛ اما باید به جرأتی دست پیدا کرد که بتوان سلیقه شخصی خود را ابراز کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون می‌گوید: ما باید به سلیقه شخصی برسیم و در اصول هنری باید این سلیقه را بسازیم.

این کارگردان و هنرمند تلویزیون ادامه می‌دهد: همه ما طبیعتا با ژن‌های خود به دنیا آمده و تحت تأثیر اساتید در مدارس رشد می‌کنیم، اما از جایی باید خود را پیدا کنیم.

وی در این رابطه اضافه می‌کند: تا وقتی سلیقه شخصی نداشته باشیم و جهانی پشت سر ما نباشد، نمی‌توانیم از خواندن و نوشتن خود لذت ببریم و تصمیم بگیریم که چه بخوانیم و چه نخوانیم.

صحت با اشاره به این که جهان یک نویسنده یقینا غیرقابل تغییر نیست، ابراز داشت: جهان یک هنرمند قطعا گسترش و عمق و گاهی اوقات تغییر می‌کند، به طوری که عقیده‌ای را که تا 20 سالگی داشته است، هم اکنون ندارد، چراکه دانش او سبب ارتقای فهم وی شده است.

وی با طرح این پرسش که آیا نویسنده فاقد جهان بینی سراغ دارید، گفت: هر مؤلفی اعم از نقاش، موزیسین یا نویسنده برای نوشتن از یک انبانی استفاده می‌کند و باید توجه کرد که این انبان از کجا پر شده است، هر قدر ذهن، ژن، تربیت، تجارب، خوانده‌ها، شنیده‌‌های او گسترده‌تر باشد، راحت‌تر و بهتر می‌تواند بنویسد.

مجری برنامه کتاب باز با اشاره به سخن استیون کینگ درباره خواندن و نوشتن بیان کرد: این نویسنده بزرگ جمله‌ای را گفته است که هرکس برای نوشتن ناگزیر از دو کار است، خواندن و زیاد خواندن و نوشتن و زیاد نوشتن.

صحت ادامه می‌دهد، من نیز با این دو امر بسیار موافق هستم، هرچند که استثنا هم می‌تواند وجود داشته باشد، البته قواعد را باید در نظر داشته باشیم و قاعده در خواندن و نوشتن است و ما با خواندن و نوشتن جهانی مختص به خود برای خود می‌سازیم.

گفتنی است، به زودی گزارش کامل این نشست صمیمانه در سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، منتشر خواهد شد./876/پ202/س

مهدی شاهی
ارسال نظرات