۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۵۹۵۲۸۳
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

اقامه نماز بر اساس عادت تحول‌آفرین نیست

اقامه نماز بر اساس عادت تحول‌آفرین نیست
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: نمازی که بر اساس عادت اقامه شود، بی‌خاصیت بوده و نمی‌تواند در وجود انسان تحول‌آفرین باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در اجلاس استانی نماز، اظهار کرد: نماز باید در وجود انسان تحول‌آفرین باشد.

وی با اشاره به اهمیت نماز از نگاه قرآن و روایات، گفت: نمازی که بر اساس عادت انجام شود، بی‌خاصیت است؛ اما نمازی مؤثر است که عادت شکن باشد تا بتواند تحولی عظیم در وجود انسان به وجود آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به هفت‌سین‌هایی از اهمیت نماز، اظهار داشت: نماز هفت‌سین‌های زیبایی دارد که می‌توان جایگاه و عظمت نماز را از آن استخراج کرد.

وی با بیان اینکه نخستین سین نماز این است که «نماز سر دین است»، افزود: در روایت آمده است که «اِنَّ الصَّلوهَ وَجهُ دینِکُم» یعنی نماز سروصورت دین است و اگر در آن خدشه وارد شود و ضایع گردد کل وجود انسان ضایع می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه دومین سین نماز عبارت «نماز ستون خیمه دین» است، اضافه کرد: اگر این ستون پابرجا نباشد، روح دین استوار نمی‌ماند؛ زیرا همان‌گونه که در روایت آمده است که «الصَّلوهُ عَمُودُ الدِّین».

وی با بیان اینکه سومین سین نماز عبارت «نماز سنگر نخستین» است، ادامه داد: اگر سنگر اول که حساس‌ترین سنگر بوده و جلوی حمله‌های دشمن را می‌گیرد، مقاوم‌سازی شود، جبهه تأمین خواهد شد و بالعکس اگر سنگر اول سقوط کند، بقیه سنگرها زودتر از بین خواهند رفت.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: شیطان همواره و تا زمانی که انسان نماز را رعایت کند از انسان می‌ترسد؛ اما هنگامی‌که انسان نمازهای یومیه را ضایع کند جرأت شیطان بر انسان بیشتر می‌شود و حملاتش هم به همین واسطه بیشتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نماز «سؤال آغازین است»، گفت: هنگام مرگ اولین سؤالی که از انسان پرسیده می‌شود نماز است؛ «اِن قُبِلَت قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ اِن رُدَّت رُدَّ مَا سِوَاهَا».

وی با اشاره به اینکه «نماز سرور همه کارها است»، اضافه کرد: در روایات هم آمده است که «اَفضَلُ الاَعمَال الصَّلَوه».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه «نماز سازنده جان‌ها است»، ادامه داد: همچنین بر اساس روایات «نماز سوزنده خطاها است» و در این باب قرآن هم می‌فرماید: «ان الحسنات یذهبن السیئات».

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در پایان افزود: باید مراقب کیفیت و کمیت اقامه نماز باشیم؛ زیرا نماز همه‌چیز ما و افتخار مکتب همه انبیا است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات