"کلام انقلابی یا معنویت انقلابی" در خبرگزاری رسا بررسی شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کرسی نظریه پردازی "کلام انقلابی یا معنویت انقلابی " در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.
بر اساس این گزارش، دبیر علمی این نشست سیداحمدرضا هاشمی با بیان این که در این 40 سال دیدگاههای نو و جدیدی روی کار آمده است که امروز با دو نوع از این دیدگاهها یعنی "کلام انقلابی و معنویت انقلابی " آشنا میشویم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی هستند که نظریه خود را با عنوان کلام انقلابی مطرح میکنند، همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف رییس مؤسسه بهداشت معنوی هستند که نظریه خود را با عنوان معنویت انقلابی شرح و بسط میدهند.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین فلاح به تبیین نظریه کلام انقلابی پرداخت و اظهار داشت: کلام انقلابی یا معنویت انقلابی در افق فکر و فرهنگ انقلاب تعریف شده است.
ضرورت اصرار بر افق انقلاب
مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی تأکید کرد: درباره آن چه افق انقلاب محسوب میشود، مقداری باید اصرار کرد که به صورتی نوآمد تقریر شود و اگر اندیشههای ضعیفی در شعور عام جامعه، حتی جامعه علمی رسوب کرده و ذهنیتهای ضعیفی داشتیم که شاید به غلط آنها را درست تصور میکردیم، ذهن ما بیش از آن را نمیفهمیده و الان بیشتر از آن را متوجه شده است، اجازه ندهیم که باز هم روی اندیشههای سابق اصرار شود.
حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی ادامه داد: البته باور من، امر دومی نیست، بلکه اعتقاد دارم که انقلاب از ابتدا در افقی شبیه به همین قضیه تقریر شده است.
وی با بیان این که افق انقلاب، افق نوآوری، خلاقیت و شکوفایی عقل تدبیرگر است، گفت: فرد انقلابی در چنین فضایی تنفس میکند، دیگران هم هرطور بخواهند تقریر کنند، اما حقیقت ماجر این است و تغییر نمیکند.
مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی افزود: مسائلی که فرد انقلابی با آن مواجه شده و شروع به حل کردن آن میکند، حتی اگر هم نخواهد، باز هم او را به وادی نوآوری، خلاقیت و شکوفایی عقل تدبیرگر میکشاند.
وی اضافه کرد: همچنین افق انقلاب، افق معنویت، توحید و ژرفای انسانی و الهی بوده و این به خاطر نگاه معمار یا معماران انقلاب اسلامی است.
افق انقلاب، افق امید و احساسهای خوب نسبت به زندگی است
حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی با اشاره به این که افق انقلاب، افق امید، خوشبینی و احساسهای خوب نسبت به زندگی و فردا است و معمولا انقلابی را این گونه مشاهده میکنید، اظهار داشت: این که معمولا عکسهایی از شهادت افراد انقلابی را نشان میدهند، گوشهای از زندگی باشکوه آنها است و نباید انقلابی را با صرف نشان دادن عکسهای شهادت تعریف کرد، بلکه بایستی به دیگر جنبههای آن نیز پرداخته شود.
معنویت، نقطه مقابل مادیت
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مظاهری سیف، نظریه خود را با عنوان معنویت انقلابی تبیین کرده و اظهار داشت: در ادبیات ما، معنویت معمولا در سه مفهوم به کار میرود، معنای نخست امور غیر مادی است، یعنی معنویت، نقطه مقابل مادیت قرار میگیرد.
رییس مؤسسه بهداشت معنوی با بیان این که ماورای جهان مادی را معنوی میدانیم، گفت: حال اگر کسی به خدا معتقد است، در این جهان معنوی خداوند را هم میشناسد و ملائکه، تمام امور ماورایی و روح، امور معنوی میشوند، از این رو کاربرد معنویت اطلاق موضوعی و پدیدهای دارد.
وی اضافه کرد: کاربرد دیگر معنویت این است که به عنوان یک نهاد اجتماعی تصور میشود، این که گفته میشود، معنویت در جامعه وضعیت خوبی دارد و در جوامع غربی ضعیف و از بین رفته است، در حقیقت درباره نهاد اجتماعی و مجموعهای از نقشها، هنجارها، قوانین و روالها صحبت میکنیم که نیاز معنویت در جامعه را پاسخ داده و نیاز مردم به معنویت را ارضاء میکند.
حجت الاسلام والمسلمین مظاهری سیف با اشاره به کاربرد دیگر معنویت بیان کرد: کاربرد دیگری با عنوان کاربرد علمی معنویت مطرح است که به عنوان مجموعهای از نظریات و مسائل در حوزههای علمی باید درباره آن صحبت شود.
کاربرد مسائل مربوطه به معنویت در حوزههای علمی مختلف
وی ادامه داد: امروزه مسائل مربوط به معنویت در روانشناسی، گاهی در عرفان، فلسفه و از زاویهای در اخلاق و علوم مختلف مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، حتی در حوزه علوم پزشکی هم بحث معنویت، سلامت معنوی و تأثیر معنویت بر سلامت جسمانی در حال بررسی است؛ بنابراین معنویت یک اطلاق علمی هم دارد.
رییس مؤسسه بهداشت معنوی با تأکید بر این که نیاز است که معنویت را به عنوان یک علم در طبقهبندی علوم اسلامی به رسمیت بشناسیم، گفت: با بررسی تعاریفی که از معنویت ارائه شده است، معنویت اندیشیدن یا پرداختن به امور روحانی انسان تعریف میشود.
وی با اشاره به تعابیر رهبر معظم انقلاب درباره معنویت مطرح کرد: به تعبیر ایشان، معنویت رابطه مجذوبانه یا مجذوب شدن در برابر لطف الهی است./876/پ201/س