۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۵۹۶۱۳۱
خاطرات فرمانده 25 ساله لشکر 17 علی‌ ابن ابیطالب؛

در کتاب «از برف تا برف»

در کتاب «از برف تا برف»
این کتاب خاطراتی تلخ و شیرین از شهید مهدی زین‌الدین از کودکی در تهران تا شهادت در سردشت است که از زبان خانواده، دوستان و همرزمانش روایت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «از برف تا برف: خاطراتی از شهید مهدی شیخ‌زین‌الدین» اثر علی اکبری مزدآبادی است که در روز‌های اخیر برای نخستین‌بار از سوی انتشارات یا زهرا (س) راهی بازار نشر شده است. اثر حاضر، ویراست دوم از کتاب «از همه عذر می‌خواهم» بوده که در سال ۱۳۹۱ از سوی انتشارات یا زهرا (س) منتشر شده بود.
این کتاب گلچینی از خاطرات مربوط به شهید مهدی شیخ زین‌الدین معروف به «مهدی زین‌الدین»، جوانی از خانواده‌ای لبنانی‌تبار است که فرماندهی لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) را برعهده داشت. او که در سال ۱۳۳۸ در تهران دیده به جهان گشوده بود، ۲۷ آبان ۱۳۶۳ هنگامی که همراه با برادرش به منظور شناسایی منطقه از کرمانشاه به سوی سردشت در حال حرکت بود با گروه‌های مسلح جدایی‌طلب درگیر و به شهادت رسید. مهدی زین‌الدین در هنگام شهادت، تنها ۲۵ سال از عمرش می‌گذشت.
با استعدادترین فرزند من، اخراج از مدرسه، پذیرش از دانشگاه فرانسه، به روایت مهدی، هفتاد درد یتیم، حسن و مهدی، خالم خوب نیست، من باید بروم، اشتباه کردم، لی‌لی پوت، آزمایش اطاعت، جلسه قرارگاه، کامیون بی‌صاحب، چهره به‌یاد ماندنی، بپیچ سمت چپ، شوخی با فرمانده، با تانک می‌روم، صحنه‌ای ماندگار، دعای آخر و زین‌الدین را زدند، سرفصل‌های برخی از خاطرات این کتاب است.
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «چندی پس از انتشار کتاب «از همه عذر می‌خواهم» که گلچینی بود از خاطرات شهید زین‌الدین به انضمام تصاویری از آن عزیز، این جمع‌بندی حاصل شد که ساختار محتوایی آن از قوت کافی برخوردار نیست. برآن شدیم متنی جدید جایگزین فحوای قبلی شود که البته اجرای این مهم چند سال به تاخیر افتاد. کار مصاحبه با شانزده نفر از هم‌رزمان جناب زین‌الدین از رده جانشین تا فرمانده تیپ و گردان و مسئول واحد در شهر‌های مختلف آغاز شد. مصاحبه‌هایی که بعضا برای اولین‌بار پس از شهادت حضرت‌شان صورت می‌گرفت و الحق و الانصاف نتایج کار بسیار هم شیرین و خواندنی از آب درآمد؛ مانند گفتگو با آقای مهدی صفائیان. پس از اتمام پیاده‌سازی مصاحبه‌ها و ویرایش اولیه متون، مصحف فعلی تالیف شد و به نام «از برف تا برف» به رشته تحریر درآمد. تنها حدود ده درصد از متن کتاب «از همه عذر می‌خواهم» در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر متون جدید، تصاویر دیده نشده و نابی هم جایگزین موارد قبلی گردیده است و بخش اعظم تصاویر جدید هستند.
نخستین چاپ کتاب «از برف تا برف: خاطراتی از شهید مهدی شیخ‌زین‌الدین» در ۱۸۲ صفحه با شمارگان پنج هزار نسخه به بهای ۱۴ هزار تومان از سوی انتشارات یا زهرا (س)، به بازار نشر عرضه شده است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات