۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۵۹۶۳۰۴
آيت الله نمازي:

طب و طبابت در نظام توحيدي جایگاه ویژه ای دارد

طب و طبابت در نظام توحيدي جایگاه ویژه ای دارد
نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: در نظام توحيدي طب و طبابت جايگاه ويژه اي دارد و طبيب و طبابت يك منصب و مسؤوليت است و شغل نيست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی بعد از ظهر امروز در دیدار مدیر درمان تأمین اجتماعی منطقه کاشان و معاونت‌های مراکز درمانی، با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: در نظام توحیدی طب و طبابت جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: امام صادق می‌فرماید، هر جامعه‌ای نیاز به سه عنصر سرنوشت سازی همچون رهبرفکری که علما هستند و دوی حاکم صاحب نفوذ و سوم دکتری که درکار خودش حاذق و توانمند و آگاه و مورد اعتماد باشد چرا که هدف برخی از جایگاه طبابت برای رسیدن به مال و ثروت استفاده می‌کنند.

به گفته وی، در نظام توحیدی طبابت و طبیب یک منصب و مسؤولیت است و شغل نیست چرا که در اسلام به سلامت توجه ویژه‌ای شده است و چالش امروز استفاده از منصب طبابت برای رسیدن به ثروت است و طبیبی که به دنبال کسب ثروت باشد تهدید کننده سلامت جامعه است.

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به اینکه هرکاری دارای فقه و اخلاق و قانون است و در طبابت نیز فقه طبابت، اخلاق طبابت و قانون طبابت باید حاکم باشد، اظهار داشت: فقه طبابت واجب و حرام و باید‌ها و نباید‌ها است و در موضع طبایت باید به ابعاد معنوی و روحی و روانی طبابت توجه داشت.

وی بر اصلاح موضوع مهم انتظار بیماران در مراجعه به پزشک و بستری در بیمارستان‌ها تأکید کرد و گفت: شلوغ بودن مطب پزشکان و بیمارستان و مشکلات روحی و روانی بیماران را مضاعف می‌کند در حالیکه باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که همیشه پزشک منتظر بیمار باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان طبابت را امری معنوی خواند و اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان باید به گونه‌ای تدبیر برنامه ریزی شود که بیمار به غیر از درد بیماری دغدغه مشکلات جانبی را نداشته باشد.

آیت الله نمازی منشا همه بیماری‌ها را تغذیه دانست و بر اصلاح فرهنگ تغذیه در جامعه تأکید کرد و ادامه داد: افراط و تفریط در تغذیه، زیاده روی و پرخوری عامل اصلی بیماری‌ها است.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: چهار عنصر اصلی در تغذیه سالم که مردم چه غذایی را بخورند، چه زمانی غذا بخورند و چه مقدار غذا بخورند و چگونه غذا بخورند باید با آموزش تبدیل به فرهنگ شود.

علیرضا افشار مدیر درمان تأمین اجتماعی منطقه کاشان از این حوزه به عنوان یکی از حوزه‌های خدماتی کشور نام برد و ابراز کرد: حدود ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که ۵۱ درصد از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد.

وی افزود: این سازمان به ۴۲ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در بخش‌های سلامت، بازنشستگی، مستمری بگیر و از کار افتادگی خدمات دهی می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۶ میلیون بیمه شده بازنشسته تأمین اجتماعی در کشور از خدمات مستمری و ۴۲ میلیون نفر از خدمات درمانی این سازمان استفاده می‌کنند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی منطقه کاشان گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که از بودجه عمومی کشور استفاده نمی‌کند و متکی به پرداخت حق بیمه است که اکثریت آن‌ها از اقشار کارگری و حداقل بگیران حقوق و دستمزد در کشور هستند و ۳ درصد از درآمد‌ها نیز حق مشارکت دولت است که به دلیل مشکلات اقتصادی بیش از ۳۰ سال است دولت سهم ۳ درصد خود را نپرداخته است و بدهی دولت به این سازمان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی، سازمان در پرداخت حقوق مستمری بگیران به روز است، اما بدهی‌های سازمان‌ها و مراکز طرف قرار داد با تاخیر ۵ ماهه روبرو است.

افشار ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی کشور کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان به مراکز طرف قرار داد بدهکار است در حالیکه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از کارگاه و کارخانجات بستانکار است.

وی افزود: این سازمان در بخش درمان مستقیم در بیمارستان شبیه خوانی در حوزه زنان و زایمان و مراکز سروپایی از جمله پلی کلینیک بوعلی و پلی کلینیک شهرستان آران و بیدگل و درمانگاه شهدای نطنز فعال است.

افشار گفت: راه اندازی دستگاه ماموگرافی دیجیتال بیمارستان شبیه خوانی، راه اندازی دستگاه رادیوگرافی دیجیتال درپلی کلينيك بوعلی، راه اندازی پلی کلینیک حضرت ابوالفضل (ع) آران و بیدگل و راه اندازی بخش رادیو لوژی پلی کلینیک آران و بیدگل در دهه فجر امسال را از جمله مراکزی که طول یکسال گذشته افتتاح و راه اندازی شده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی منطقه کاشان يادآور شد: در پلی کلینیک‌های تحت پوشش و بیمارستان تحت پوشش همه تخصص‌های پزشکی فعالیت دارند.

وی افزود: با جذب متخصص‌های رشته‌های داخلی و جراحی سطح خدمات در بیمارستان شبیه خوانی کاشان د رحال افزایش و خروج این بیمارستان از تک تحصصی و تبدیل به بیمارستان ژنرال زنان است.

لازم به توضیح است، ۳۵۵ هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در منطقه کاشان شامل شهرستان کاشان، آران و بیدگل و نطنز تحت پوشش قرار دارند و از هر ۱۰ نفر کاشانی ۷ نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که این میزان ۶۸ درصد جمعت کاشان هستند./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات