۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۵۹۶۸۱۸
مدیر مدرسه علمیه خواهران ریحانةالرسول:

حضرت فاطمه اصل و اساس رسالت است

حضرت فاطمه اصل و اساس رسالت است
کاظمی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) ام ابیها بودند، گفت: حضرت فاطمه(س) اصل و اساس درخت رسالت است.

اعظم سادات کاظمی مدیر مدرسه علمیه خواهران ریحانةالرسول(س)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش که چرا به حضرت زهرا(س) ام ابیها می گویند، گفت: در پاسخ باید گفت همانطور که در بعضی کتب مانند الذریعه آمده، "ام ابیها" یکی از کنیه های حضرت به شمار می رود و اول کسی که حضرت را با این نام خواندند، پیامبر(ص) هستند و از آنجا که حضرت رسول(ص) هیچ کاری را بدون جهت انجام نمی دادند، احتمالاتی برای آن ذکر شده است.

وی افزود: همانطور که در میان اعراب مرسوم است، هر شخصی می تواند نام، لقب و کنیه داشته باشد و طبعاً حضرت زهرا(س) نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند و افزون بر نام فاطمه، القاب و کنیه هایی نیز داشتند که از جمله آنها "أم أبیها" است.

کاطمی در ادامه بیان داشت: أمّ در زبان عرب به اصل و ریشه هر چیزی اطلاق می شود و شاید مقصود پیامبر(ص) از این کار آن باشد که بگوید حضرت فاطمه(س) اصل و اساس درخت رسالت است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران ریحانةالرسول(س) با اشاره به احتمال سوم، اظهار داشت: خداوند در قرآن به همسران پیامبر(ص) لقب أم المؤمنین را داده و پیامبر(ص) برای تکریم حضرت زهرا(س) در برابر همسران خویش، ایشان را أم ابیها صدا می زدند تا به برتری آن حضرت بر تمامی زنان تأکید کنند. به گونه ای که اگر همسران پیامبر(ص)، مادر مؤمنان هستند، فاطمه(س)، مادر پیامبر(ص) است و در این مورد نیز حضرت از آنان برتری دارد.

وی در زمینه احتمال دیگر، گفت: در دوران غربت اسلام حضرت فاطمه(س) طوری با پیامبر(ص) رفتار می کردند که موجب کم شدن رنج ها و دردهای حضرت می شد، همانند کاری که یک مادر در مورد فرزندش انجام می دهد. لذا پیامبر ایشان را "أم أبیها" می خواندند، مادر پدرش./813/ت310/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات