۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۵۹۸۴۲۳

روایت پزشک معالج امام راحل از سلامت معنوی ایشان

روایت پزشک معالج امام راحل از سلامت معنوی ایشان
کلانتر معتمدی پزشک معالج امام خمینی(ره) با اشاره به خاطراتی از دوران درمان امام راحل، به تبیین ابعاد سلامت معنوی ایشان پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی عضو فرهنگستان علوم پزشکی در دومین روز از ششمین "همایش ملی سلامت معنوی اسلامی" که امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، در تبیین الگوهای مصداقی سلامت معنوی به خاطره‌ای از امام راحل اشاره کرد و گفت: هنگام جراحی قلب امام، احساس کردیم که ایسکمی قلبی ایجاد شده است، [کسانی که این درد را حس کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که شدت درد به چه میزان است] و تا هنگام حل این مشکل، همه ما دستپاچه شده بودیم که چه کنیم.

در این حین، حضرت امام فرمودند می‌خواهم وضو بگیرم و نماز بخوانم، من هم [خودم را نتوانستم کنترل کنم و] گفتم حضرت امام، هنوز که ظهر نشده است،[حدود نیم ساعت به ظهر مانده بود] ایشان دوباره فرمودند که می‌خواهم برای نمازم آماده باشم.

معیار ارزیابی سلامت معنوی

برای ارزیابی سلامت معنوی هر شخصی، ابتدا ببنید که متدین است یا خیر؟ و از همه این‌ها مهمتر اقامه نماز است که رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «مَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فقد كَفَر» و در جای دیگر آمده است که «إِنَّها لَکَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَي الْخاشِعينَ» که نشان‌دهنده تأکید فراوان روی نماز خواندن است.

مثال دیگری از جبهه می‌آورم، ما در بیمارستان حضرت فاطمه(س) بودیم که یک پایگاه موشکی سپاه هم کنار بیمارستان قرار داشت، هرزمان که اوضاع قرمز می‌شد و هواپیماهای دشمن می‌آمدند، تمام کادر آزادی که مشغول درمان نبودند، هنگام حملات دشمن بیرون از بیمارستان می‌رفتند تا برخورد موشک‌ها با هواپیماهای عراقی را ببینند و قطعات آن را به عنوان یادگاری برمی‌داشتند، اساسا خبری از ترس، نگرانی حادثه برای آنها وجود نداشت و تماما با روحیه شاد در آن‌جا حضور داشتند.

پزشک و جراح معالج امام راحل با اشاره به حساسیت رزمندگان بر اقامه نماز اول وقت، به انتقاد از شرایط بیمارستان‌ها برای نماز خواندن بیماران پرداخت و تصریح کرد: متأسفانه در اغلب بیمارستان‌های ما، بلکه تقریبا همه آنها، شرایط برای نماز خواند بیماران فراهم نبوده و تخت‌های آن رو به قبله قرار ندارد که این امر متناسب با نظام جمهوری اسلامی نیست و در این امر کوتاهی و کم کاری وجود دارد.

تدین، شاخص سلامت معنوی است

مردم مشخصات فردی که از سلامت معنوی برخوردار است را مشخص کرده‌اند، باید ببینیم که فلان فرد متدین است یا خیر؟ تدین همان‌چیزی است که در ابتدای سوره بقره ذکر شده است «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ» که باید نماز بخواند و متقی باشد، باید توجه داشت که چقدر انفاق می‌کنیم و این انفاق مراتب داشته و از نزدیکان شروع می‌شود.

اینها نکاتی است که اگر خودسازی نکرده و بخواهیم دیگران را ارشاد کنیم، قرآن می‌فرماید: «كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ»

رهبر معظم انقلاب به ما ابلاغ کردند که مراکز بهداشتی و درمانی باید در جهت ارتقای سلامت معنوی جامعه قدم بردارد، اگر ما خودسازی نکرده و خودمان را اصلاح نکنیم، چگونه می‌توانیم جامعه و دیگران را اصلاح کنیم؟

خاطرم هست که با دکتر منافی خدمت حضرت امام خمینی(ره) رسیدیم و از ایشان درخواست نصیحتی کردیم؛ ایشان در پاسخ نگفتند بهتر درس بده یا بهتر عمل کن، بلکه فرمایشی کردند [که ان شاء الله همه پزشکان الگوی خود قرار دهند]، فرمودند این حرفه‌ای که شما دارید، حرفه مقدسی است و اگر برای رضای خدا عمل کنید از بهترین عبادات است و بعد با تأکید گفتند که مطمئن باشید مسائل مادی هم به دنبال آن خواهد آمد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 15

/876/پ202/ب1

مهدی شاهی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رضا سروآبادی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
نقل این خاطرات برای پزشکان و سایر اقشار نقش الگویی را دارد.
0
0
احمد محمدیان
Iran, Islamic Republic of
۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
لطفا درباره قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز اخبار جدید تولید کنید.
0
0