۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۵۹۸۴۵۷
مصوبات امروز صبح مجلس؛

آستان قدس رضوی و بنگاه‌های اقتصادی نیرو‌های مسلح مکلف به پرداخت مالیات شدند

آستان قدس رضوی و بنگاه‌های اقتصادی نیرو‌های مسلح مکلف به پرداخت مالیات شدند
وکلای ملت در دوازدهیمن جلسه بررسی بودجه قسمت‌های دیگری از بخش درآمدی بودجه سال ۹۸ را بررسی کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، وکلای ملت امروز شنبه چهارم اسفندماه سال ۹۷ در هفتمین روز بررسی بودجه سال ۹۸ بخش‌های دیگری از این لایحه را مورد بررسی قرار دادند.

مشروح مصوبات امروز صبح مجلس به شرح ذیل است:

آستان قدس رضوی و بنگاه‌های اقتصادی نیرو‌های مسلح مکلف به پرداخت مالیات شدند

بهارستان نشینان در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸، بند الحاقی ۶ تبصره ۹ را به تصویب رساندند که بر اساس آن در راستای تحقق ماده (۷۸) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و در جهت اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیرو‌های مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به استثنای مواردی که اذن صریح، ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات و یا نحوه تسویه آن را دارند، موظفند نسبت به واریز مالیات خود به خزانه موضوع ردیف ۱۱۰۱۱۲ اقدام کنند.

نمایندگان همچنین بندالحاقی ۵ تبصره ۹ را به تصویب رساندند که براساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ده‌درصد (۱۰%) بهای بلیط اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهر‌ها را أخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

به موجب بند الحاقی ۷ تبصره ۹ که به تصویب مجلس رسید درآمد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مربوط به خدمات آموزشی و فرهنگی، خدمات مشاوره و درآمد‌های حاصل از صدور، تعویض و تمدید گواهینامه‌های مهارت مندرج در ردیف‌های ۱۴۰۲۱۱،۱۴۰۱۶۱، ۱۴۰۱۰۳ جدول شماره (۵) اختصاصی تلقی می‌شود و پس از تخصیص توسط سازمان برنامه و بودجه کشور قابل هزینه است.

دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تسهیلات بانکی می‌گیرند

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ بند الف تبصره ۹ را به تصویب رساندند که براساس آن به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت‌های امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۳۹۷ نسبت به أخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

طبق بند ب این تبصره که به تصویب مجلس رسید صددرصد (۱۰۰%) وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۷ تا سقف هشتصد میلیارد (۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

همچنین به موجب ح تبصره ۹ لایحه بودجه ۹۸، شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) این قانون، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل چهل‌درصد (۴۰%) از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه‌ماهه به میزان بیست و پنج‌درصد (۲۵%)، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

بدهی ارزی شرکت‌های فنی و مهندسی فعال در خارج از کشور امهال می‌شود

نمایندگان ملت در پارلمان در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۸ بندی را به تبصره ۸ لایحه بودجه الحاق کردند که براساس آن بانک مرکزی برای شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و از ارز دولتی استفاده می‌کنند جهت تسویه بدهی مهلت بیشتری در نظر می‌گیرد.

وکلای ملت با ۱۳۴ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر به این پیشنهاد رأی دادند
 
کاهش عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی جزء ۱ بند «د» تبصره ۱۱ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه در سال ۱۳۹۸، عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک بار در طول سال بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور مصوب ۲۴/‏۱۲/‏۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن أخذ می‌شود.

افراد مرزنشین به کسانی اطلاق می‌شود که ساکن در روستا‌ها و شهر‌های مرزی هستند. بررسی و تأیید این موضوع با فرمانداران شهرستان‌های مرزی است.

هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر زیارتی زمینی در سال ۹۶، ۱۲،۵۰۰ تومان و برای سفر زیارتی هوایی ۳۷،۵۰۰ تومان بود.

همچنین عوارض خروج از کشور در سال ۹۶ برای سفر‌های هوایی ۷۵ هزار تومان و برای سفر‌های زمینی و دریایی ۲۵ هزار تومان بود.

زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف شدند

بهارستان نشینان با بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی جزء ۲ بند «د» تبصره ۱۱ را تصویب کردند.

بر این اساس زائران اربعین که از تاریخ بیست و چهارم شهریور ماه سال ۱۳۹۸ تا دوازدهم آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ از مرز‌های زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف می‌باشند.

خرید خدمت سربازی منتفی شد

مایندگان ملت با تمرکز به موضوع خدمت مقدس سربازی در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی، بندالحاقی ۳ تبصره ۱۱ را تصویب کردند.

بر این اساس دولت مکلف است اقساط جریمه غیبت از خدمت وظیفه عمومی افرادی را که تا پایان سال ۱۳۹۷ متقاضی پرداخت اقساطی این جریمه‌ها بوده‌اند تا پایان سال ۱۳۹۸ وصول و به حساب خزانه واریز کند. افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به تسویه اقساط خود اقدام نکنند مشمول غایب محسوب و به خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند.

در چند سال گذشته بندی در لایحه بودجه برای تعیین شرایط خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب تصویب می‌شد که امسال این بند از بودجه حذف شد لذا پرونده خرید خدمت سربازی در سال ۹۸ بسته شد.

کمک هزینه مسکن ساکنان در خانه‌های سازمانی نیروهای مسلح از حقوق آنها کسر می‌شود

وکلای ملت در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی بند ج و بند الحاقی ۱ تبصره ۱۱ را تصویب کردند.

طبق بند ج، در راستای اجرای ماده (۱۱۰) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، نیروهای مسلح مکلفند کمک‌هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی را از حقوق ماهانه آنان کسر و به حساب خزانه‌داری کل‌کشور موضوع ردیف ۱۶۰۱۸۴ جدول شماره (۵) این قانون واریز کنند.

همچنین بر اساس بند الحاقی ۱، سازمان تعزیرات حکومتی موظف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شناسایی اموال، دارایی‌ها و وجوه نقدی و سپرده‌های بانکی محکومان تعزیرات حکومتی که احکام آنها صادر و تا پایان سال ۱۳۹۷ به مرحله اجرا در نیامده و معوق باقی مانده است، اقدام به وصول و درآمد حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. /۸۵۶/پ202/ق

ارسال نظرات