۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۹۸۵۱۹
از ابتدای امسال تاکنون؛

52 وقف جدید در خراسان شمالی به ثبت رسید

52 وقف جدید در خراسان شمالی به ثبت رسید
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون درمجموع 52 وقف جدید در شهرستان‌های مختلف این استان به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام عظیم آسوده یدکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از ثبت 52 وقف جدید در شهرستان‌های هشت‌گانه استان خبر داد و افزود: این موقوفات با نیات خیرخواهانه در زمینه‌های مختلفی ازجمله حوزه علمیه، سلامت و بهداشت، فرهنگی و ... به ثبت رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ارزش موقوفات جدید در استان افزون بر 30 میلیارد ریال برآورد شده است، خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد موقوفات ثبت شده در خراسان شمالی مربوط به شهرستان فاروج با 18 وقف جدید است و شهرستان‌های شیروان و بجنورد به ترتیب با 16 و شش وقف در رده‌های بعدی قرار دارند.

حجت‌الاسلام آسوده یدکی در ادامه از کشف و ثبت 48 موقوفه مجهول در استان در سال جاری خبر داد و گفت: این موقوفات در سال‌های گذشته و دور وقف شده بودند؛ اما هیچ سابقه‌ای از آن‌ها در نهاد اوقاف و امور خیریه به ثبت نرسیده بود و درنتیجه عوایدی از آن‌ها حاصل نمی‌شد.

وی با اشاره به ثبت این موقوفات در سامانه جامع موقوفات کشور، افزود: از تعداد 48 موقوفه کشف شده در خراسان شمالی در سال جاری، 25 وقف در فاروج، 14 وقف در بجنورد و مابقی آن در سایر شهرستان‌های استان کشف و ثبت شده‌اند.

حجت‌الاسلام آسوده یدکی با بیان اینکه ارزش ریالی موقوفات کشف شده در خراسان شمالی بیش از 20 میلیارد ریال برآورد می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس در سال جاری درمجموع 50 میلیارد ریال وقف در این استان ثبت شده است.

وی تصریح کرد: از مجموع 100 وقف جدید که در سال جاری در خراسان شمالی در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده‌اند، 52 موقوفه انتفاعی و 42 موقوفه هم منفعتی و درآمدزا هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: با احتساب 100 وقف جدید ثبت شده در سال جاری، اکنون در این استان درمجموع پنج هزار و 610 موقوفه با 11 هزار و 690 رقبه ثبت شده وجود دارد.

حجت‌الاسلام آسوده یدکی با اشاره به اینکه نیات 60 درصد موقوفات ثبت شده در استان برگزاری روضه سیدالشهدا (ع) و عزاداری محرم است، بر ضرورت هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه تأکید کرد./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات