۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۵۹۹۳۱۱
مسؤول بسیج اساتید حوزه علمیه کاشان:

خانه تکانی ایام عید نمادی از خانه تکانی دل است

خانه تکانی ایام عید نمادی از خانه تکانی دل است
مسؤول بسیج اساتید حوزه علمیه کاشان گفت: خانه تکانی روز‌های پایانی سال نمادی از خانه تکانی دل و زدون گرد و غبار و زنگار‌های دل است.
حجت الاسلام مهدی بصیرتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و آغاز خانه تکانی‌ها برای آماده شدن سال جدید، گفت: در ایامی که بانوان مشغول خانه تکانی و زدودن گرد و غبار خانه و زندگی خود هستند، اعضای خانواده نیز باید در این کار مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اسلام تأکید زیادی به خانه تکانی دارد و آیات و روایات متعددی برای نظافت و تمیزی و پاکی دارد، ابراز کرد: پاکیزگی جزئی از ایمان است و نصف ایمان را طهر و پاکیزگی است.

به گفته وی، خانه تکانی و زودون گرد و غبار سبب برطرف کردن فقر است و خانه تکانی سنت پسندیده اسلامی و سبب مشارکت همبستگی اعضای خانواده است.

حجت الاسلام بصیرتی ادامه داد: همه این‌ها نمادی برای دقت به حقیقت خانه تکانی که همان خانه تکانی دل است چرا که هماهنگونه که گرد و غبار فرش‌های خانه با تکان دادن فرش‌ها زدوده می‌شود انسان‌ها نیز باید حداقل سالی یکبار نیز نسبت به تکان دادن دل‌های خود و گرفتن غبار و زنگار‌های آن اهتمام داشته باشند.

به گفته وی، انسان‌ها با تکان دادن دل برای زدودن صفات رذیله اخلاقی به ویژه حسد و کینه که سبب تباه شدن زندگی انسان است را باید مورد توجه قراردهند.

مسؤول بسیج اساتید حوزه علمیه کاشان در ادامه یکی از مشکلات زندگی اجتماعی امروز در جامعه را عدم ارتباط نزدیک اعضای خانواده با یکدیگر دانست و اظهار داشت: خانه تکانی یک اقدام مشترک بین اعضای خانواده است که مشارکت اعضای خانواده در این امرسبب پیوند اعضای خانواده می‌شود.

حجت الاسلام بصیرتی در ادامه اسراف آب در روز‌های پایانی سال از سوی بانوان در امر خانه تکانی را یادآور شد و گفت: باید مراقب بود وسواس در پاکیزگی خانه و اسراف بی رویه آب آن هم در شرایط بحران آب در کشور از دیدگاه اسلام حرام است.

وی افزود: خانواده‌ها دقت داشته باشند تا خانه تکانی آن‌ها در روز‌های پایانی سال سبب آزار و اذیت همسایگان نشود و برای همسایگان مزاحمت ایجاد نکنند که اسلام آزار و اذیت همسایه را نکوهش کرده است./۱۳۰۷/ت303/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات