۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۵۹۹۵۰۶
آیت الله آملی لاریجانی:

موضع رییس جمهور درباره مجمع تشخیص مغالطه آمیز و هضم ناپذیر است

موضع رییس جمهور درباره مجمع تشخیص مغالطه آمیز و هضم ناپذیر است
رییس مجمع تشخیص با انتقاد از مواضع روحانی گفت: چرا مسؤول عالی مقام نظام جمهوری اسلامی، که سوگند خورده پاسدار قانون اساسی باشد، باید این طور صحبت کند؟

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در ابتدای جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام ، شبهه افکنی در مورد تصمیمات نهادهای برآمده از قانون اساسی را نادرست خواند و گفت: قانون اساسی میثاق ملی همه کشور ها است و در جمهوری اسلامی، تبلور انقلاب اسلامی است و لذا نهادهای برآمده از قانون اساسی همه باید محترم باشند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در برخی از نهادها، مسئولین با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند، مثل رییس جمهور و اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و شوراها و در برخی دیگر با واسطه.

وی با انتقاد از طرح برخی سخنان مغلطه آمیز در روزهای اخیر گفت: رییس جمهور محترم ، اخیرا در خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام مطالبی را به تعریض بیان کردند که لحن ایشان قابل قبول نیست و این تعبیر که " ده ، بیست نفر نشسته اند و برای مردم تصمیم میگیرند!" هم سخنی هضم ناپذیر است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه نظیر این سخن در کلام برخی سیاسیون هم مورد استفاده قرار می گیرد. چه کسی گفته که نهادهای قانونی برآمده از رای مردم نیستند؟ فقهای شورای محترم نگهبان منصوب رهبر معظم انقلاب هستند، اما رهبری هم با تعیین مجلس خبرگان که منتخب مردم هستند برگزیده شده است و در تمام دنیا هم همین طور است که برخی نهادها و افرادی که مسئول هستند با واسطه توسط مردم تعیین می گردند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ به عنوان یک نهاد مهم برخاسته از قانون اساسی که انتخاب اعضا و نحوه اداره جلسات آن بر اساس اصل یکصد و دوازده همان قانون است گفت: چرا مسئول عالی مقام نظام جمهوری اسلامی، که سوگند خورده پاسدار قانون اساسی باشد، باید این طور صحبت کند؟ اولا اعضای مجمع ، ده بیست نفر نیستند و این یک سخن خلاف است ، دوم آنکه اگر یک نفر در قانون اساسی اختیارات و مسئولیت هایی دارد مانند خود رییس جمهور، آیا در هر موردی به آرای عمومی مراجعه می کند؟ اعضای دولت و وزرا که با رای با رای مستقیم مردم انتخاب نشده اند ، آیا در هر مورد که می خواهند تصمیم بگیرند به آرای عمومی مراجعه می کنند؟ این در حالی است که در بسیاری از موارد تصمیماتی هم که می گیرند به اتفاق آرا هم نیست ، پس باید گفت ده ، بیست نفر در دولت برای یک ملت تصمیم میگیرند؟

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد : این سخن که «ده بیست نفر نمی توانند برای عموم مردم تصمیم بگیرند» واقعا سخن مغالطه آمیزی است و تعجب می کنم از آقای رییس جمهور که نسبت به مسائل حقوقی هم مطلع است ، چرا اینگونه سخن می گوید؟

وی در خصوص رسیدگی به لوایح مربوط به FATF با تاکید بر اجرای نص قانون اساسی گفت : مقام معظم رهبری در نامه شان به مجمع تاکید کرده اند که این مساله با امعان نظر بررسی شود ، لذا مجمع تشخیص وقت مستوفایی اختصاص داده و کمیسیون ها و اعضا جلسات متعدد و بحث های کارشناسی مفصلی کرده اند که در این مباحث از نمایندگان دولت نیز در جلسات حضور دارند و نظرشان را اعلام می کنند و می شنوند. مجمع تشخیص به دنبال مصلحت عمومی مردم است و تا نظری را با امعان به دست نیاورد طبیعتاً اقدامی نمی‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد : در هر حال مجمع تشخیص مصلحت وظیفه خودش را انجام می دهد و ما امیدوارم اینگونه نباشد که مسوولان عالی رتبه کشور ، هر وقت باب میلشان مطلبی گفته می شود، بپذیرند و هر وقت خلاف میل ایشان باشد، بگویند ده بیست نفر نمی توانند تصمیم بگیرند چرا که اگر این منطق باب شود ، فردا، مردم می توانند در مورد تصمیمات دولت هم این را بگویند و ما امیدواریم مطالب بیان شده دراین خصوص تصحیح و جبران شود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در ادامه از رویکرد برخی افراد و رسانه ها در القای یاس به کشور انتقاد کرد و افزود: متاسفانه علاوه بر اینکه دشمن در بیرون القای یاس می کند، در درون کشور هم برخی از رسانه ها و روزنامه ها و در فضای مجازی و کانال های اجتماعی در چارچوبی عمل می کنند که نتیجه آن القای ناامیدی است. در جمهوری اسلامی، در طول چهل سال انقلاب، پیشرفت های بسیاری به دست آمده اما عده ای می خواهند بگویند که بن بست حاصل شده است و در کشور وضع خراب است.

چرا باید انسان چشم بر روی حقایق ببندد؟ این مقدار پیشرفت که در امور علمی و فنی و نظامی حاصل شده و بصیرت سیاسی مردم حاصل شده و این بصیرت و حضور مردم در صحنه که سرمایه عظیم اجتماعی برای نظام است چگونه میتوان نادیده گرفت؟

وی ادامه داد : اینکه مردم در ۲۲ بهمن میان کاستی ها و اصل انقلاب و نظام تفکیک قائل می شوند و حساب برخی کاستی ها و بی تدبیری ها را از اصل انقلاب و نظام جدا می کنند ، یک نعمت بزرگ است ، اما عده ای تیشه گرفته اند که به ریشه ی انقلاب بزنند و حرف های غیر قابل قبولی را مطرح می کنند که باید به این ادعاها در جای خود پاسخ مناسب داده شود.

رییس مجمع تاکید کرد : مسئولین باید سعی کنند ، معیشت مردم را اصلاح کنند و مشکلات اقتصادی را برطرف نمایند و از ایجاد حاشیه های غیر لازم بپرهیزند.

محمد قمین
ارسال نظرات