۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۹۹۵۶۵
(۳۰ سالگی منشور روحانیت)

حجت الاسلام نظری شاهرودی: منشور روحانیت در حوزه مورد غفلت قرار گرفته است

حجت الاسلام نظری شاهرودی: منشور روحانیت در حوزه مورد غفلت قرار گرفته است
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی با اشاره به کم توجهی حوزه به منشور روحانیت گفت: وضعیت بد اقتصادی طلاب فرصت را از آنها برای وظایف اصلی نهاد روحانیت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به گذشت سی سال از صدور منشور روحانیت از سوی حضرت امام(ره) اظهار داشت: به عقیده من این منشور در حوزه مورد غفلت واقع شده و توجه زیادی از سوی نهادی حوزوی به آن صورت نگرفته است.

وی با اشاره به شاخصه های این منشور خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهمی که امام راحل به آن اشاره کرده اند بحث رعایت شؤون و زی طلبگی است، یعنی طلاب و روحانیان به گونه ای برخورد نکنند که نگاه مردم نسبت به این نهاد مبارک تغییر کند.

رییس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو روحانیت و حوزه های علمیه را سرمایه های ملی کشور و جامعه اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: روحانیت نباید کاری بر خلاف انتظار مردم انجام دهد و موجب خدشه دار شدن اعتماد آنها نشود، از این رو رعایت تقوا بسیار ضروری است.

وی در ادامه بیان داشت: البته از ذکر این نکته هم نباید غافل شویم که بسیاری از مشکلات و غفلت هایی که در حوزه وجود دارد ناشی از وضعیت نامناسب اقتصادی طلاب است، طلاب و روحانیان حقیقتا در تنگنای معیشتی زندگی می‌ کنند و همین مسأله مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی با بیان این که مدیران و مسؤولان حوزه باید فکری برای معیشت طلاب بکنند، گفت: طلاب حوزه علمیه غالبا غیر شاغل و بیشتر مشغول تحصیل هستند ولی وضعیت خوبی ندارند، به همین جهت در روزگار فعلی این نهاد آسیب پذیری بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بخشی از منشور روحانیت در ارتباط با لزوم حفظ وحدت و انسجام در حوزه افزود: همیشه در طول تاریخ اختلافات فقهی و علمی بین علما وجود داشته است، اما این اختلاف سلیقه ها وحدت حوزه های علمیه را تحت الشعاع قرار نداده که این مسأله امروز نیز ضروری است.

وی عنوان کرد: روحانیت در طول تاریخ وظیفه اصلی خود را که همانا تبلیغ و گسترش فرهنگ ناب اسلام بوده به خوبی انجام داده ولی در عین حال همواره اختلاف سلیقه هایی در این نهاد وجود داشته است، اما این اختلاف سلیقه ها نمی تواند و نباید وحدت بین اقشار مختلف حوزه را خدشه دار کند./1330/ت302/ج

ارسال نظرات