۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۹۹۵۸۰
دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی:

تقارن نوروز با اعتکاف ظرفیت مناسبی برای برجسته‌سازی معنویت است

تقارن نوروز با اعتکاف ظرفیت مناسبی برای برجسته‌سازی معنویت است
دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی گفت: تقارن عید نوروز با موعد اعتکاف فرصت و ظرفیت مناسبی برای برجسته‌سازی اخلاق و معنویت در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان شمالی، امروز در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان که با محوریت اعتکاف برگزار شد، با اشاره به تقارن اعتکاف امسال با ایام نوروز، بر استفاده حداکثری از این فرصت برای ارتقای بعد معنوی و فرهنگی مردم تأکید کرد.

وی با بیان اینکه اعتکاف و تقارن آن با سال نو فرصت مناسبی است که باید به‌خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، افزود: نوروز فضای گفتمان فرهنگی بوده و در برجسته‌سازی معنویت و اخلاق مؤثر است و به همین دلیل نیز احسن الحال محسوب می‌شود.

فرخنده با اشاره به اینکه خوشبختانه پیوند وثیقی بین آیین‌های ملی و اعتقادات و باورهای مذهبی مردم ما به وجود آمده است، گفت: باید از این فرصت استفاده کرده و درزمینهٔ برجسته‌سازی معنویت و اخلاق مطرح‌شده در بیانیه دوم رهبری فعالیت کنیم.

وی با اشاره به آیین تحویل سال نو در مساجد در خراسان شمالی، افزود: در فرهنگ عمومی و سنتی مردم استان، افراد در موقع تحویل سال در مسجد حضور یافته و تا پیش از لحظه تحویل سال دعا می‌خوانند که لازم است این آیین را فرهنگ‌سازی و معرفی کنیم تا ارتباط مردم با مسجد بیشتر شود.

فرخنده با بیان اینکه بر این اساس باید در ایام نوروز در مساجد به‌صورت کامل به روی مردم باز باشد؛ در صورتی که قبلاً بسته بود، تصریح کرد: امسال به‌واسطه هم‌زمانی اعتکاف با آغاز سال نو در این ایام در مساجد به روی مردم باز است و باید از این فرصت استفاده کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی همچنین با اشاره به سیزدهم رجب و ولادت امام علی (ع) در موعد اعتکاف و تقارن این ولادت با چهارشنبه‌سوری، گفت: باید از این فرصت هم استفاده کرده و جشن‌های معنوی در این زمینه برگزار کنیم.

وی با تأکید بر تبیین چهارشنبه‌سوری در جامعه، اظهار کرد: این جشن به‌شدت تحریف شده و اکنون آسیب‌زا است؛ زیرا قرار بود این آیین آرامش داده و معنویت را بیشتر کند اما الآن به‌عکس شده است.

فرخنده تصریح کرد: بر این اساس بهتر است با توجه به تقارن میلاد امام علی (ع) با جشن چهارشنبه‌سوری در این زمینه مدیریت شده و جشن‌هایی با برنامه‌ریزی و جهت‌دهی مناسب و متناسب با این ایام برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: این نهاد درزمینهٔ اعتکاف و در بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های موجود رسانه‌ها و مطبوعات استفاده کرده و تمام تلاش خود را برای برگزاری پرشورتر این مراسم معنوی به کار می‌گیرد.

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات