۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۶۰۱۰۷۴
آیت الله دری نجف آبادی:

تقویت ارزش پول ملی نیاز به تدبیر حکیمانه و تلاش مجاهدانه دارد

تقویت ارزش پول ملی نیاز به تدبیر حکیمانه و تلاش مجاهدانه دارد
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان به بررسی موضوع اقتصاد و معیشت مردم پرداخت و گفت: تقویت ارزش پول ملی نیاز به تدبیر حکیمانه و چاره اندیشی دلسوزانه و تلاش مجاهدانه دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله دری نجف آبادی نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری در نطق خود در ششمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری به بررسی موضوع اقتصاد و معیشت مردم پرداخت.

متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

موضوع کلیدی و بسیار حساس و مورد عنایت و تأکید مقام معظم رهبری مدظله العالی در رابطه با تقویت ارزش پول ملی نیاز به تدبیر حکیمانه و چاره اندیشی دلسوزانه و تلاش مجاهدانه و نقشه راه روشن برای تحقق این هدف ارزشمند در طول چند برنامه کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت دارد و باید اهتمام همه جانبه برای عملیاتی ساختن آن تلاش و مجاهدت نمود.

باید نقاط ضعف و آسیب را شناخت و جهت اصلاح، تکمیل و مرمت مسیر و حل ریشه ای موضوع تدبیر نمود البته تاریخ نوسانات ارزش پولی ملی در برابر ارزهای خارجی و نیز کاهش قدرت خرید مردم و تحمیل تورم های سنگین اختصاص به دوران انقلاب اسلامی ندارد بلکه در زمان جنگ اول و دوم جهانی و نیز در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز شاهد آثار بسیار مخرب تصمیمات خلق الساعه و سوء تدبیرها و سلطه اجانب بر بازار کشور و تحمیل فقر و محرومیت بر جامعه و قحطی بوده ایم.

اینک نیز با کمبودهای شدید در اقتصاد ملی روبرو هستیم که نیاز دارد با تدبیر و اطلاعات همه جانبه و تحلیل حوادث در مقاطع گذشته اقدامی اساسی و کارساز برای همیشه کشور انجام پذیرد تا تکان های اقتصادی نتواند کشور و مردم را دچار آسیب کند.

البته جمع بندی تمامی پیشنهادات و راهکارهای لازم در سیاستهای اقتصاد مقاومتی نهفته است که دوای تمامی تلخی های گذشته است و شعار واقعی اقتصاد ملی ماست. در عین حال پیشنهادات ذیل جهت اقدام مقتضی و اتخاذ تدابیر مناسب تقدیم می گردد.

الف) عزم و اراده ملی برای توانمندی، توانمندسازی، عزت و اقتدار اسلامی ،‌الگووسازی و حیات طیبه اسلامی باید به عنوان یک اصل کلیدی و تأثیرگذار و عزت آفرین مورد توجه قرار گیرد. و کارهای عمرانی و هزینه های جاری نیز باید زمینه ساز این عزت و کرامت و ارتقای کمی و کیفی تولید ملی و قطع وابستگی و اقتدار اقتصادی میهم اسلامی باشد.

ب) دستگاه های حاکمه همراه با تلاش ملی با تنظیم و عملیاتی ساختن خطوط اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی، افزایش تولید ملی، مجاهدت و فداکاری همه جانبه می توانند زمینه ساز ایجاد یک کانون قدرتمند سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در غرب آسیا شوند امید است با توکل بر خداوند نظام اسلامی بر این چالشهای رنج آور و مخرب پیروز شود.

ج)‌یکی از شاخصهای مهم و اصلی در عدالت اجتماعی و ثبات اقتصادی تقویت ارزش پول ملی بوده و برخی راهکارهای تقویت و ارزش بخشی به آن عبارت است از:

1ـ تقویت تولید داخلی و تلاش در راه تحقق هدف برنامه که 8 درصد رشد تولید ملی را پیش بینی و تکلیف نموده است.

2 ـ‌ حمایت تمام عیار از تولید ملی،‌مصرف کالاهای داخلی، قطع هر نوع وابستگی به خارج.

3 ـ‌ تأکید بر توسعه صادرات غیر نفتی.

4 ـ تأکید بر کاهش وابستگی به واردات کالاهای مصرفی و غیر ضررو.

5 ـ‌ مدیریت منابع ارزی و تخصیص بهینه منابع ارزی و هدایت منابع ارزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی،‌رشد تولید ملی، کاهش وابستگی.

6 ـ‌ کاهش هزینه های ارزی کشور.

7 ـ‌ صرفه جویی و رعایت اصول عفاف و کفاف و قناعت که باید به فرهنگ عمومی و همگانی تبدیل شود.

8 ـ‌ برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر و محرومیت با برنامه ریزی و تدبیر خردمندانه و جهاد همه جانبه.

9 ـ‌ حمایت از محرومان و تأکید بر اشتغال مولد و توانمندسازی جامعه.

10 ـ‌ تأکید بر اصل بهره وری و تحول در شاخص های مربوط به تحقق 7/2 رشد اقتصادی مربوط به بهره وری و تحقق 8% سالیانه اقتصادی کشور.

11 ـ‌ کاهش هزینه های جاری کشور و تأکید بر چابک سازی، کیفی سازی،‌شایسته سالاری،‌تشکیلات کم هزینه و پرفایده و به فرموده حضرت امیرالمؤمنین (ع): خفیف المؤنه و کثیر المعنونه.

12 ـ‌ تدبیر و مدیریت منابع نقدینگی.

13 ـ‌ پیشنگیری از فرار سرماه از کشور.

14 ـ‌ مبارزه سازمان یافته با فرصت طلبان، قاچاقچیان و غارتگران بیت المال.

15 ـ‌ تقویت نظام مالیاتی عادلانه، کارآمد و فراگیر.

16 ـ‌ نظارت بر بازار و توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی و قیمتها و نیز نظارت بر واردات.

17 ـ‌ تقویت فرهنگ کار و تولید ،‌بیشتر تولید کردن و کمتر مصرف کردن و پرهیز از اسراف و تبذیر و تحمیل گرانی.

18 ـ‌ اصل مزد و حقوق در برابر کار باید بصورت جدی مورد تأکید و توجه قرار گیرد و از هرگونه پرداخت های نابجا و خلاف قانون و تبعیض آمیز پرهیز شود.

19 ـ‌ حمایت از شرکتهای دانش بنیاد و تولید حلقه های مفوده در زنجیره تولیدات صنعتی و کشاورزی و علمی و پیشرو و پیشران صنعتی.

20 ـ‌ تأکید بر مهارت آموزی و آموزش همراه با کاردانی و کارآمدی و مهارت افزایی.

باید در هر مورد موضوع شناسی کرد و مخصوصا نسبتبه تولید کالاها و خدماتی که هزینه ای ارزی فراوانی را به جامعه تحمیل می کند باید این نقاط آسیب را شناخت و تدابیر حکیمانه و کارسازی برای مقابله با آن اندیشید. مثلا در تأمین مواد صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی یا صنایع الکترونیکی و یا تأمین مواد اولیه و یا صنایع بالادستی نفت و گاز و پتروشیمی و یا بازارهای عرضه محصولات تولیدی و یا موتور محرکه ها و یا صنایع غذایی و تکمیل زنجیره های تولیدی و بسته بندی و کیفیت تولیدات و صنایع مربوط به لباس و کفش و سایر محصولات مورد نیاز، باید در تمامی زمینه ها تلاش کرد آنجا که درصد ارزبری و تأمین با مشکلات جدی مواجه است تدبیر نمود و با طراحی و ساخت داخلی و یا کپی برداری و تدابیر جدید منطقه ای و بین المللی در برابر توطئه های استکبار اهتمام نمود و کلیه زمینه های سلطه اجانب را نسبت به اقتصاد ملی و بلکه اقتصاد پویا و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران از بین برد تا به اقتصاد درون زا فعال و پویا و پایا ،‌مولد و پیشرو،‌عزت آفرین و غیر قابل نفوذ و تحریم تبدیل شود و در عرصه کارزار جهانی نیز مؤثر، نقش آفرین و مایه امید و نشاط و تقویت پیوندهای منطقه ای و بین المللی و تحکیم مودت و برادری و استقرار عدالت اجتماعی گردد.انشاءالله./841/د101/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات