۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۶۰۱۲۱۹

تروریستی که با خونسردی در مساجد نیوزلند مسلمانان را می کُشد

تروریستی که با خونسردی در مساجد نیوزلند مسلمانان را می کُشد
نیوزلند امروز شاهد یکی از خونین ترین حوادث تروریستی بود، در حمله توریستی به دو مسجد در شهر کرایستچرچ، ده‌ها نمازگزار جان خود را از دست داده و مجروح شدند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، یک مرد استرالیایی تبار به همراهی شخصی دیگر وارد دو مسجد در شهر کراست چرچ نیوزلند شده و نمازگران و افرادی که در داخل مسجد حضور داشتند را به رگبار بستند.

بر اساس گزارش ها حمله در مسجد النور و مسجدی دیگر در محله لینوود شهر کرایست چرچ در زمانی که نمازگزاران در حال اقامه نماز جمعه بودند رخ داده‌است.

هنگام حمله حدود 300 نمازگزار در مسجد النور در حال اقامه نماز جمعه بودند.

پلیس نیوزلند در توئیتر اعلام کرد: "یک تیرانداز حرفه ای در کرایست چرچ به مسجد حمله کرده و پلیس با تمام قوا سعی در مقابله با آن را دارد. اما خطر هنوز ادامه دارد. از ساکنان کرایست چرچ می خواهیم تا اطلاع ثانویه از رفت و آمد در کوچه و خیابان های این منطقه خودداری کنند و از خانه‌های خود خارج نشوند. تمام مدارس این منطقه نیز تا اطلاع ثانویه تعطیل است. از همکاری شما با پلیس متشکریم. تلاش خود را برای اطلاع رسانی در مورد آخرین تحولات انجام خواهیم داد."

به گزارش رسانه‌های محلی نیوزلند، یک شاهد عینی به نام لن پنها اظهار داشت: "یک فرد سیاه پوش وارد مسجد النور شد و به سمت نمازگزاران تیراندازی کرد. در مسجد ازدحام ایجاد شد و فرد مهاجم پیش از آمدن نگهبانان فرار کرد. وقتی برای کمک وارد مسجد شدم با اجساد نمازگزاران بر روی زمین مواجه شدم."

پلیس نیوزیلند به‌ طور دقیق آمار کشته شده‌ها را تاکنون اعلام نکرده، اما از بازداشت چهار مظنون خبر داد. به گفته پلیس این کشور سه نفر از مهاجمان مرد و یکی از آنها زن است.

از سوی دیگر جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد که در حمله مسلحانه به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ 40 نفر جان باختند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نیز اعلام کرد که یکی از مهاجمان حمله به مساجد در منطقه کرایست چرچ نیوزلند، شهروند استرالیا بوده است.

در بین نمازگزاران حاضر در مسجد النور اعضای تیم ملی کریکت بنگلادش نیز حضور داشتند.

انگیزه مهاجمان و وابستگی سازمانی احتمالی آنان هنوز مشخص نیست اما اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفته است که این حمله توسط کسانی با گرایش‌های "راست افراطی" صورت گرفته است.

وی گفته است که یکی از مهاجمان بیانیه‌ای را در رسانه‌های اجتماعی منتشر و در آن از برتری نژادی و نفرت از مهاجران دفاع کرده بود.

نخست وزیر استرالیا گفته است که مهاجمان تحت تاثیر افکار کسانی مانند اسلوالد موزلی، رهبر فاشیست‌های بریتانیا در دهه‌های ١٩٢٠ و ١٩٣٠ و اندرس بریویک، عامل کشتار جمعی در نروژ قرار داشتند.

به گفته آقای موریسون، مهاجمان دو سال را صرف برنامه‌ریزی این حمله تروریستی کرده بودند.

به گفته شاهدان عینی، فردی که به مسجد نور حمله کرده بود، جلیقه ضدگلوله به تن داشت و با یک مسلسل وارد مسجد نور شد و به سمت حاضران در مسجد شلیک کرد.

در تصاویر منتشر شده در فیس بوک به وسیله یکی از مظنونان، فردی دیده می‌شود که با یک سلاح نیمه خودکار وارد مسجد می‌شود و پس از شلیک به حاضران، بسیاری از آنان نقش زمین می‌شوند.

پلیس گفته در تلاش است تا این تصاویر را از شبکه‌های اجتماعی حذف کند.

پلیس کراست چرچ ضمن هشدار به ساکنان مناطق مرکز شهر از مردم خواسته تا در خانه های خود بمانند.

منبع: العالم

ارسال نظرات