۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۰۳۲۶۷
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس؛

کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی ایجاد می شود

کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی  ایجاد می شود
حجت الاسلام حسینی گفت: برای ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی و دسترسی آسان به منابع کتابخانه ای کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی امروز در نشست خبری در کتابخانه آستان قدس رضوی، با بیان این که آستان قدس رضوی ظرفیت بی بدیل در جهان اسلام است، گفت: آستان قدس رضوی به عنوان یک کانون به عنوان مروج اسلام نام و تعالیم اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به کتابخانه ها و گنجینه های هنر معماری به عنوان ظرفیت های فرهنگی در احکام تولیت های آستان قدس رضوی، افزود: کتابخانه های آستان قدس رضوی با قدمت بیش از هزار سال و ۳۰ میلیون منبع چاپی، سنگی، دیجیتال و سند است و می تواند برای دستیابی برای مرجعیت علمی و حرکت تحولی پیشران باشد.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: در کتابخانه مرکزی نزدیک به ۷۱ هزار نسخ خطی  و ۵۴ هزار نسخه چاپ سنگی وجود دارد و در همه کتابخانه های آستان قدس رضوی ۱۰۲ هزار نسخه خطی و ۶۰ هزار نسخه چاپ سنگی و ۱۴ میلیون برگ سند می رسد که از این تعداد تنها ۷ هزار نسخه فهرست نشده باقی مانده که تا پایان سال نیز این فهرست نگاری به پایان خواهد رسید و ۱۰ جلد از منابع فهرست شده در سال جدید منتشر خواهد شد.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس کادرسازی و تربیت نیروهای متخصص را از رویکردهای این سازمان عنوان و ابراز کرد: استفاده از نیروهای متخصص و متعهد در حوزه های استراتژیک از جمله حوزه های مرمت نسخ خطی و فهرست نگاری از برنامه ها در مسیر تحول است و با دعوت به همکاری از افراد متخصص این فنون و استفاده از تجربیات آنان تلاش می‌کنیم این دانش به نسل جدید منتقل شود.

وی از ایجاد پایگاه کتابخانه های آستان قدس در بیش از صد کشور و ایجاد کتابخانه دیجیتال خبر داد و گفت: هنر ما این است که معرف و مروج تمدن فرهنگ ایران اسلامی به ویژه فرهنگ شیعی هستیم و برای این منظور و دسترسی آسان به به منابع کتابخانه ای سراسیر دنیا این پایگاه ها ایجاد می شود همچنین کتابخانه دیجیتال جهت دسترسی همه افراد و یکپارچه شدن کتابخانه های استان قدس راه اندازی خواهد شد.

حجت الاسلام حسینی همچنین از راه اندازی سایت وقف و اهدا کتاب خبر داد و تصریح کرد: این سایت جهت افزایش حداکثری در جذب آثار از طریق وقف و اهدا راه اندازی می شود همچنین توسعه همکاری ها با معتبرترین مراکز موزه‌ای، اسنادی، تحقیقاتی و پژوهشی در سطح بین الملل صورت می گیرد.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس ایجاد موزه مجازی را از دیگر برنامه های این سازمان عنوان و اظهار کرد:  بیش از 8400 شی در معرض نمایش داریم که موزه مجازی امکان بازدید مجازی از این اشیا را فراهم می  کند و اشیایی که به دلیل  محدودیت فیریکی قابلیت عرضه ندارد از این طریق امکان پذیر می شود.

وی ابراز کرد: مجموعه ای از کتب دست نویس مرحوم شیخ عباس قمی صاحب اثر مفاتیح الجنان به گنجینه خطی آستان قدس رضوی اضافه شده است همچنین مرکز اسناد این سازمان بزرگترین مرکز اسنادی شرق کشور است که به صورت ویژه اسناد شجره سادات را در اختیار دارد و در این خصوص ۵ هزار برگ سند وقف آستان قدس رضوی شده است.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست و کارگاه های تخصصی با موضوع تاریخ شفاهی، ایجاد ایستگاه مطالعه سیار و ثابت در مناطق محروم، ایجاد پایگاه منابع گویای رضوی برای خدمت به قشر توانیاب، در نظر گرفتن قرائت خانه ویژه دانش آموزان و کنکوری ها در ماه رمضان از جمله برنامه های این سازمان در سال 98 است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات