۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۶۰۳۳۱۶

عربستان در یمن سردرگم و بلاتکلیف مانده است

عربستان در یمن سردرگم و بلاتکلیف مانده است
بنیاد کارنگی در گزارش خود درباره جنگ پنج ساله یمن نوشت: ولی‌عهد سعودی، کشورش را در باتلاق یمن گرفتار کرده است و نمی‌داند که چه می‌خواهد و گیج و سردرگم است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «بنیاد کارنگی» یکی از مهم‌ترین کانون‌های اندیشه و تحلیل سیاسی در آمریکا، در یادداشتی اعلام کرد که عربستان و امارات در جنگ یمن «بلاتکلیف» مانده‌اند و خودشان هم «نمی‌دانند دنبال چه هستند».

«نیل پاتریک»،  پژوهشگر انگلیسی در مقاله تحلیلی که مرکز  کارنگی منتشر کرد، گفت: استراتژی سردرگم عربستان موجب بروز وضعیت فروپاشیده در مرزهای ملتهب جنوبی این کشور شد که به طور مستقیم بر امنیت ملی عربستان تاثیرگذار است.

وی افزود: رویکرد نظام سعودی نسبت به مسئله یمن نشان دهنده تمایل آن برای پذیرفتن یک کشور ضعیف در همسایگی عربستان است که این امر به امارات عربی متحده برای خلق هرج و مرج و مشکلات در یمن فرصت داده است.

براساس این گزارش، پاتریک گفت: از آنجایی که امارات مستقیما تحت تاثیر جنگ یمن قرار نمی‌گیرد وضعیت کنونی یمن به آن اجازه داده به زیان عربستان و همه یمنی‌ها از یمن بهره برداری راهبردی کند.

به اعتقاد این پژوهشگر غربی، عربستان به جای اینکه بخواهد با حملات هوایی کور خود الحوثی‌ها را وادار به موشک پراکنی به داخل عمق عربستان و به بار آوردن خرابی ها بکند، بهتر بود سلاح رایج خود یعنی «ریال» و «وهابیت» را برای جلب دوستی و همکاری قبایل بکار گیرد.

در این گزارش که با عنوان «عربستان نمی‌داند چه می‌خواهد» منتشر شده است، نویسنده تصریح کرد: عربستان نمی‌داند در یمن به دنبال چیست جنگی که از چهار سال پیش در یمن جریان دارد برای مهار انصار الله و برگرداندن آنها به پایگاه‌هایشان در شمال یمن به راه افتاد و دیگر برای اینکه مجددا رهبری یمن در صنعا به دست کسی برسد که با ریاض همکاری می‌کند.

بنا بر گزارش کارنگی، اما سعودی‌ها با مشارکت امارات با رفتارهای مخرب خود در سطح سیاسی نتایج معکوسی می‌بینند، حملات هوایی آنها هم در کنار سیاست سنتی عربستان در تطمیع یمنی‌ها  که برای جلب دوستی آنها تاثیرهای متفاوتی داشته است هیچ کدام نتوانست عربستان را به اهداف خود برساند.

به گفته پاتریک، امارات آشکارا از جدایی طلبان جنوب حمایت کرده و مخالف دشمن آنها یعنی «عبد ربه منصور هادی» رییس جمهور مستعفی یمن است که مورد حمایت عربستان قرار دارد.

به عقیده این پژوهشگر انگلیسی در استان المهره که در دورترین نقطه شرق یمن واقع است عربستان و امارات به دنبال تضعیف نفوذ سلطان نشین عمان و تلاش‌های آن برای تسهیل رساندن سلاح  به دست انصار الله است به گونه‌ای که از عناصر محلی معارض حمایت می‌کند و در همین راستا عربستان تلاش‌های نسنجیده خود را در دیگر مناطق یمن برای گسترش ایدئولوژی‌های وهابی خود بکارگرفته که البته نتایج معکوسی داشته است.

نویسنده این یادداشت می‌گوید: سعودی‌ها از هجده ماه پیش به دنبال کنترل مرزهای بین المهره و سلطان نشین عمان، فرودگاه استان و تاسیسات بندری آن هستند، امارات هم بر آن است المهره را که رابطه دوستی با سلطان نشین عمان دارد به نقشه‌های جدایی طلبانه جنوب یمن ملحق کند./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات