۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۰۳۵۰۹

گزارش روزنامه آلمانی از معاهده استعماری آمریکا در سرزمین های اشغالی

گزارش روزنامه آلمانی از معاهده استعماری آمریکا در سرزمین های اشغالی
اشپیگل با اشاره به طرح ترامپ برای حل اختلافات موجود میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی نوشت که این طرح منافع فلسطینی‌ها را در بر ندارد و غیرواقعی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی ناکارآمدی طرح «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا در زمینه تحقق صلح میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» را تشریح کرد.

در این گزارش آمده است که هر چه برنامه ترامپ بیشتر پیش می‌رود، بیشتر روشن می‌شود که رویای تحقق سرزمین مستقل برای فلسطینیان دست نیافتنی است. همان طرحی کهترامپ می‌خواهد با اختصاص میلیاردها دلار به تحقق آن کمک کند. ترامپ و «جرد کوشنر» داماد وی مانند دو دانش‌آموز رفتار می‌کنند که بالاخره بعد از مدتها باید تکلیف خود را تحویل بدهند اما این کار را به تعویق انداخته‌اند. تکلیف آنها طرح جدید آمریکا برای حل بحران میان فلسطینیان و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» است که ترامپ آن را پیشنهاد داده است. رییس جمهور آمریکا از زمانی که به قدرت رسیده است، طرحی را در این زمینه مطرح کرده که کوشنر هم از آن حمایت می‌کند.

در زمینه اجرایی کردن این طرح، صحبت از بهار سال ۲۰۱۸ بود. در ژوئن همان سال، کوشنر اعلام کرد که این طرح ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ پایان خواهد یافت. این طرح ظرف چهار ماه ارائه شد در این بین موضوع انتخابات پارلمانی اسرائیل مطرح شد.

هم‌اکنون واشنگتن اعلام کرده است که در دو ماه آینده طرح یاد شده اجرایی می‌شود. تا آن زمان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل احتمالا دولت خود را شکل داده است و ماه رمضان هم پایان یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است که اینکه این طرح همچنان موضوعی محرمانه است و مشخص شده است که «جیسون دی. گرین بلات»  رییس مذاکرات بین المللی و «دیویدفریدمن» مشاور یهودی در حال کار بر روی این طرح هستند. ترامپ و کوشنر هم فقط گفته‌اند که این طرح بر مبنای حقایق است و منافع هر دو طرف را تامین خواهد کرد.

ترامپ در این زمینه گفته که بیت‌المقدس (اورشلیم) پایتخت تقسیم نمی‌شود و پایتخت اسرائیل خواهد بود به همین دلیل پایتخت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. علاوه بر این واشنگتن پرداخت‌ها به سازمان امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را قطع کرد. این سازمان به نیازهای پنج میلیون نفر اختصاص داشت و کنسولگری خود برای فلسطینیان در قدس شرقی را تعطیل کرد و حالا در شرایطی که دو سال از به قدرت رسیدنترامپ می‌گذرد، فلسطینیان باید برای خود منافعی کسب کنند.

تشکیلات خودگردان فلسطین باور ندارد که طرح ترامپ به تشکیل کشوری مستقل برای فلسطینیان منتهی می‌شود. «نبیل شعث» مشاور امور بین‌الملل «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در این مورد گفت: «اگر این طرح همانطوری باشد که من انتظار دارم، آن را می بینم و می‌خوانم و رد خواهم کرد.» موضوع‌گیری شعث در شرایطی است که روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از منابع نزدیک به کوشنر نوشت که در این طرح، هیچ کشور مستقل فلسطینی پیش‌بینی نشده است.     
چنین چیزی خلاف حرف تشکیلات خودگردان است. این تشکیلات از سال 1994 در بخشی از کرانه باختری را در اختیار دارد. مقامات این نهاد که در رام‌الله قرار دارد، کنترل امور و مسایل امنیتی در 18 درصد از این منطقه را در دست دارد. این مناطق طبق توافق اسلو به منطقه A تعبیر می‌شوند. کرانه غربی منطقه B   هستند. در مورد کرانه غربی، تشکیلات خودگردان مسایل معمول را در کنترل دارند و مسایل امنیتی به صورت مشترک  در اختیار میان فلسطین و اسرائیل قرار دارد.. حدود 60 درصد از کرانه غربی که از آن به عنوان منطقه  C یاد می‌شود در کنترل کامل اسرائیل است که شهرک‌ها و رود اردن را شامل می‌شود.

سران فلسطینی امیدوارند که ترامپ و کوشنر همچنان واقعیت‌ها را برای حفظ وضع موجود در نظر بگیرند. ترامپ به این موضوع اشاره دارد که در پارلمان اسرائیل (کنست) فقط عده کمی هستند که با راهکار دو دولتی موافق هستند.پس از آن، محمود عباس دیگر مسئولیت کنونی را عهده‌دار نخواهد بود و منطقه غزه هم همانطور که با غزه توافق شده است، تحت کنترل جنبش حماس خواهد بود.

این نشریه آلمانی در ادامه نوشت که چنین چیزی به این معناست که آمریکا بار دیگر حقوق مردم را نادیده می‌گیرد و طرف فلسطینی‌ از حقوق خود به نفع طرف اسرائیلی چشم‌پوشی می‌کند. ضمن اینکه این احتمال وجود دارد که اسرائیل منطقه C را ضمیمه کند و کنترل تمامی مناطق کرانه غربی را در اختیار بگیرد.به این ترتیب، تشکیلات خودگردان، بیشتر از یک همکار برای اسرائیل در کنترل شهرهای بزرگ کرانه غربی نخواهد بود.

ترامپ و کوشنر می‌خواهند که فلسطینیان و اسرائیل رویای تحقق یک کشور مستقل را به دست فراموشی بسپارند و در مقابل کمک‌های کلانی از هم پیمانان آمریکا در منطقه خلیج فارس مانند عربستان سعودی، قطر و یا امارات متحده عربی دریافت کنند.

از ماه‌ها قبل، دولت آمریکا تاکید دارند که هدف از این طرح، بهبود زندگی فلسطینیان است. کوشنر فوریه گذشته در گفت وگویی با اسکاری نیوز عربی گفت: «ما قصد داریم تا بحران را برای مردم بر طرف کنیم و به رونق اقتصاد کمک کنیم تا زندگی مردم بهتر شود و امیدواریم که بتوانیم این مسایل را حل کنیم.»«گرین‌بلت» مشاور ترامپ  هم در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت : «این طرحی واقعی برای رفاه مردم است حتی اگر به مصالحه نیاز باشد.»

با این حال هم پیمانان ترامپ در زمینه طرح‌های ترامپ تردید دارند. واشنگتن‌پست اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد، هم پیمانان آمریکا خواستار اختصاص میلیاردها دلار در قالب کمک مالی و سرمایه‌گذاری در کرانه غربی و غزه شده‌اند. کوشنر در سفری به منطقه تلاش کرده بود تا حمایت شرکای عربی را جلب کند اما در پی دیدار با ملک سلمان و دیگر تصمیم‌گیران در ریاض، طرف های عرب به این موضوع محتاطانه واکنش نشان داده‌اند.

اشپیگل نوشت که البته برای اینکه کشورهای عربی از این طرح حمایت نکنند، دلایل زیادی وجود دارد از جمله اینکه این طرح چیزی را تغییر نمی‌دهد و فلسطینی‌ها حقوق‌ کمتری در مقایسه با شهرک‌نشینان کرانه غربی خواهند داشت ضمن اینکه پیامدهای اقتصادی هم دارد. از 25 سال پیش که اسرائیل محدودیت‌هایی را علیه فلسطین تحمیل کرده است، روند  تبعیض علیه فلسطینی ها در توزیع زمینه و تخریب منابع به طور قابل توجهی بازسازی اقتصادی را مختل کرده است.

یکی از دیپلمات‌های عالی‌رتبه کشورهای عربی معتقد است که هیچ راه حل های اقتصادی برای یک مشکل سیاسی وجود ندارد./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات