۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۰۴۸۰۵
در قالب کتاب «چرا سوریه؟»؛

نظرات سیدحسن نصرالله درباره بحران سوریه

نظرات سیدحسن نصرالله درباره بحران سوریه
«چرا سوریه؟» شامل ترجمه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله درباره بحران سوریه است که انتشارات کتاب جمکران منتشرکرده است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «چرا سوریه؟» عنوان کتابی است که انتشارات کتاب جمکران منتشر کرده و به نمایشگاه کتاب تهران رسیده است. این کتاب شامل ترجمه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله درباره بحران سوریه است.

«چرا سوریه؟» ۱۵ فصل دارد و همه مطالبی را که سیدحسن نصرالله از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ درباره سوریه بیان کرده، با حذف مطالب تکراری، دربر می‌گیرد. این مباحث تحلیل‌ها، اخبار و تجارب سیدحسن نصرالله است. یکی از این مصاحبه‌های درج شده در این کتاب، گفتگویی است که جولیان آسانژ، بنیانگذار و سردبیر سایت ویکی لیکس با سیدحسن نصرالله انجام داده است.

در این کتاب، سیدحسن نصرالله جنگ در سوریه را نه یک جنگ مذهبی که جنگ سیاسی می‌خواند. او درباره علت حمایت حزب الله از مواضع ایران در سوریه و همچنین حمایت از حکومت بشار اسد، می‌گوید که ما نه از حکومت بشار اسد که از تمامیت ارضی سوریه دفاع و حمایت می‌کنیم.

رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و موافق و مخالف سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوع سوریه، در سال‌های بحران نتوانستند تصویر واضح و همه‌جانبه‌ای از این واقعه ارائه دهند و مسئله تا امروز بیشتر در سکوت و ابهام پیش رفته است؛ از این نظر، مطالعه این کتاب می‌تواند تصویر روشنی از جنگ در سوریه را به مخاطبان ایرانی ارائه دهد.

کتاب، با روایت سیدحسن نصرالله از کتاب خاطرات تونی بلر، سه سال پیش از وقوع بحران آغاز می‌شود که بلر در آنجا از اراده جهان برای نابودی کشور - و نه حکومت - سوریه سخن گفته بود. این اثر، مراحل ورود نیرو‌های حزب الله، ایران و روسیه به نبرد سوریه و علت‌های آن را بیان می‌کند و از زمینه‌ها، انگیزه‌ها، هدف‌ها، پروژه‌ها، زمان‌بندی‌ها، طرف‌های درگیر، محدودیت‌ها، خط قرمزها، جایگزین‌ها، مسئولیت‌ها و حال و آینده سخن می‌گوید.

به باور سیدحسن نصرالله، آمریکا مسئولیت شکست خود در عراق را متوجه ایران و سوریه می‌دانست. سید مقاومت در یک مصاحبه که در دوم آبان ۱۳۹۰ انجام داده است، می‌گوید که «مخالفان سوریه اغلب درباره فلسطین حرفی ندارند، چون نمی‌خواهند آمریکایی‌ها را حساس کنند.» یا در جای دیگر گفته است: «به بشار اسد پیام دادند اگر همین امروز ضمانت بدهید رابطه‌تان را به ایران و جنبش‌های مقاومت قطع می‌کنید، بحران تمام می‌شود.»

«چرا سوریه؟» با ترجمه سیدحسین مرکبی در شمارگان هزار نسخه و ۴۳۰ صفحه به همت انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات