۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۶۰۴۸۸۸

مدیریت اشتباه ترامپ و بالارفتن بی رویه هزینه ها در آمریکا

مدیریت اشتباه ترامپ و بالارفتن بی رویه هزینه ها در آمریکا
با افزایش چشمگیر بودجه نظامی آمریکا و همچنین بالا رفتن هزینه‌های نظامی چین، میزان سرمایه برای خرید تجهیزات نظامی در جهان به بالاترین حد پس از پایان جنگ سرد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، گزارش مؤسسه پژوهش‌های صلح بین‌الملل استکهلم (سیپری) نشان می‌دهد میزان هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۸ به رقم کم‌سابقه ۱.۸۲ تریلیون دلار رسیده که این رقم بالاترین میزان از زمان پایان جنگ سرد به شمار می‌آید.

به نوشته این مؤسسه، هزینه‌های نظامی جهان اکنون ۷۶ درصد بالاتر از رقمی است که کشورهای جهان در سال ۱۹۸۸ یعنی اولین مطالعه ثبت‌شده سیپری، برای مسائل نظامی تخصیص داده بودند. در سال ۲۰۱۸، ۲.۱ درصد از تولید ناخاص داخلی جهان، معادل ۲۳۹ دلار به ازای هر نفر، به بودجه نظامی تخصیص یافته است. 

«نان تیان» از پژوهشگران سیپری می‌گوید: «در سال ۲۰۱۸، نیمی از هزینه نظامی جهان را ایالات متحده آمریکا و چین انجام داده‌اند. بالا رفتن میزان هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۸ عمدتا به واسطه افزایش قابل توجه هزینه‌های این دو کشور بوده است.»


روند تغییر میزان بودجه نظامی جهان در سه دهه

بر اساس این گزارش، آمریکا در سال گذشته میلادی برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ بودجه نظامی خود را افزایش داده است. این افزایش ۴.۶ درصدی، بودجه وزارت دفاع آمریکا را به رقم بی‌سابقه ۶۴۹ میلیارد دلار رسانده تا آمریکا همچنان با فاصله‌ای قابل توجه، بیشترین بودجه نظامی را در جهان داشته باشد. میزان بودجه نظامی آمریکا به حدی بالاست که تقریبا با مجموع بودجه‌های نظامی هشت کشور بعدی در رده‌بندی سیپری برابری می‌کند.

«اود فلورانت» مدیر برنامه بودجه نظامی و تسلیحاتی سیپری در این مورد می‌گوید: «افزایش هزینه‌کرد ایالات متحده حاصل اجرای برنامه جدید خرید تسلیحات است که از سال ۲۰۱۷ از سوی دولت [دونالد] ترامپ [رییس‌جمهور آمریکا] آغاز شد.»

بنا بر اعلام سیپری، چین امسال با افزایش ۰.۵ درصدی بودجه نظامی خود در رتبه دوم بیشترین هزینه دفاعی در جهان قرار گرفته است. سیپری میزان بودجه نظامی چین در سال ۲۰۱۸ را ۲۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده و نوشته است که این بیست و چهارمین سال متوالی است که چین سرمایه‌گذاری نظامی خود را افزایش می‌دهد. بودجه نظامی چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ برابر رقمی است که این کشور در سال ۱۹۹۴ به ارتش خود اختصاص داده بود.

تیان افزایش بودجه نظامی چین را امری طبیعی می‌داند و می‌گوید: «رشد هزینه‌های نظامی چین حاصل رشد کلی اقتصاد این کشور است. چین از سال ۲۰۱۳، سالانه ۱.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به ارتش تخصیص می‌دهد.»


آمریکا، چین، عربستان، هند و فرانسه در صدر بیشترین بودجه نظامی

پس از چین، عربستان سعودی با بودجه ۶۷.۶ میلیارد دلاری در رده سوم قرار گرفته، اما در عین حال با کاهش ۴.۶ میلیارد دلاری بودجه نظامی این کشور در قیاس با سال ۲۰۱۷، بیشترین کاهش بودجه نظامی را نیز در جهان شاهد بوده است. با این وجود، عربستان هنوز هم با تخصیص ۸.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بودجه نظامی، از لحاظ نسبت هزینه نظامی به کل بودجه در رده نخست جهان قرار دارد و بخش بزرگی از درآمدهای خود را به مسائل نظامی اختصاص می‌دهد.

به نوشته سیپری، پس از آمریکا، چین و عربستان، هفت کشور هند، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی هم در رتبه‌های چهارم تا دهم بیشترین هزینه‌های نظامی قرار گرفته‌اند.

شرق اروپا، غرب آسیا و آسیای شرقی هم از جمله مناطقی‌اند که بیشترین افزایش بودجه نظامی را در سال ۲۰۱۸۷ تجربه کرده‌اند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات