۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۰۵۷۲۳
استاد حوزه علمیه:

امامت تجلی ولایت الهی است + فیلم

امامت تجلی ولایت الهی است + فیلم
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امامت تجلی ولایت الهی است، گفت: ولایت اهل بیت(ع) در طول ولایت حضرت حق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کرمی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در حسینیه فاطمةالزهرا(س) با موضوع جایگاه امامت در جامعه ارزشی اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مهمترین مساله اعتقادی و اجتماعی اسلام مربوط به جایگاه امامت می شود.

وی مهمترین دلیل نزاع بین فریقین را نوع نگاه آنان به مساله امامت دانست و اظهار داشت: فریقین نسبت به این مساله که یک زعیم و حاکمی باید در جامعه اسلامی وجود داشته باشد که بتواند شؤون سیاسی جامعه را اداره کند اختلاف ندارند؛ اما خوارج به این مساله اعتقادی نداشتند.

حجت الاسلام کرمی ادامه داد: اما اهل سنت بر این اعتقاد دارند که مردم موظف هستند از امر حاکم جامعه تبعیت کنند حال آن حاکم می تواند معاویه باشد و یا امیر مومنان علی(ع) برای آنان فرقی نمی کند؛ از این رو قیام امام حسین(ع) در برابر یزید که حاکم زمان بود را محکوم می دانستند.

استاد حوزه علمیه با طرح این پرسش که منشأ مشروعیت در اسلام چیست، پاسخ داد: مهمترین اختلاف اصلی شیعیان و اهل سنت بر سر مشروعیت داشتن و نداشتن حاکم جامعه اسلامی است؛ اهل سنت قائل هستند که ولایت اولیای امور منشأ آسمانی ندارد و ذات اقدس احدیت حق دخالت در وضع و رفع و عزل و نصب اولیای سیاسی را ندارد و پیامبر اسلام یک رهبر معنوی بود که برای برقراری رابطه بین عبد و معبود مبعوث شد.

وی با اشاره به اینکه پیامبراسلام حکومت تشکیل دادند، عنوان کرد: پیامبراسلام بعد از بعثت ده ها جنگ را اداره کردند پس چگونه می توان گفت ایشان در امر سیاسی و اجتماعی دخالتی نداشتند.

حجت الاسلام کرمی ادامه داد: شیعه معتقد است ولایت در همه شؤون به صورت عام برای ذات اقدس احدیت است چرا که منشأ ولایت مالکیت است و تنها خداوند مالک همه هستی است و به آن مقداری که خداوند اجازه بدهد و تنفیذ کند  آن بنده منتخب ولی می شود و این ولی بودن در طول ولایت الهی است.

استاد حوزه علمیه علمیه با تاکید بر اینکه امامت تجلی ولایت حق است، گفت: در اسلام تبعیت کورکورانه از دیگران نهی شده چرا که ولایت از آن خداوند است و کسانی در این عالم می توانند حاکمیت جامعه اسلامی را بر عهده داشته باشند که از جانب خداوند به آنان حق امر و تشریع داده باشد.

وی ادامه داد: شیعه معتقد است که پیامبر اسلام نیز حق انتخاب جانشین برای خود ندارد مگر آنکه از سوی خداوند این امر صادر شود بنابراین شان پیامبر در روز غدیر شان ابلاغ بود چرا که امام علی(ع) قبل از اینکه حضرت آدم خلق شود امیرالمومنان بودند و پیامبر در انتخاب ایشان دخالتی نداشتند و این خداوند بود که حضرت را به عنوان جانشین پیامبر اسلام انتخاب کردند.

حجت الاسلام کرمی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبراسلام بارها امام علی(ع) را به عنوان امام معرفی کرده بودند اما ابلاغ روز غدیر به سبب بیعتی بود که از مسلمانان گرفته شد تا این بیعت لازم الاجرا شود./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 10
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات