۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۶۰۵۸۲۰
حجت الاسلام علی پناه:

ذکر الهی بالاترین لذت است

ذکر الهی بالاترین لذت است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ذکر الهی بالاترین لذت است، گفت: انسان با ترک محرمات و انجام واجبات می تواند به مقام خلت که بالاترین مراتب انسانی است دست یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی پناه استاد حوزه علمیه، سه شنبه شب در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از حقایق بسیار مهم و تلخ که غیر قابل انکار است مربوط به عبادتی می شود که انسان از آن عبادت لذت نمی برد.

وی افزود: انسان هنگام عبادت باید حضور قلب داشته باشد و با خضوع و خشوع در برابر حضرت حق حاضر شود تا از عبادت لذت ببرد؛ حالات علما و بزرگان دین هنگام نماز چنین بوده است.

استاد حوزه علمیه بالاترین فقر را عدم لذت بردن از عبادت و انس با خداوند متعال بیان کرد و گفت: مومنان در این دنیا تنها از عبادت و ذکر الهی لذت می برند. امام سجاد(ع) به عنوان یک معصوم از همه لذت ها به محضر خداوند استغفار می کنند و می فرمایند: بارالها، اگر در غیر ذکر تو به دنبال لذتی دیگر بودم عمر خودم را هدر دادم و به خاطر این اتلاف عمر از محضر تو عذر خواهی می کنم؛ بنابراین لذت دنیوی نزد مومنان دارای اصالت نیست.

حجت الاسلام علی پناه ادامه داد: لذیذترین غذای این عالم عسل است که از بزاق دهان زنبور عسل تولید می شود و فاخرترین لباس دینا نیز پارچه ابریشمی است که از کرم ابریشم تولید می شود؛ لذائذ دنیوی فانی است و تنها لذتی که بقا و ماندگاری دارد لذت ذکر با خداوند متعال است.

وی درخصوص عبادت احرار، عنوان کرد: برخی انسان ها خداوند را به خاطر فرار از جهنم عبادت می کنند به روایتی چنین عبادتی عبادت تجار است، اما عبادت ابرار بهترین عبادت ها است و در این مقام انسان عبد خداوند را برای خداوند عبادت می کند و این مقام خلت است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برای رسیدن به مقام خلت سه مرحله وجود دارد که مرحله نخست اجتناب از گناه است؛ اسلام به معنای ترک محرمات و انجام واجبات است و اگر کسی بتواند به آن عمل کند ولی خداوند می شود.

حجت الاسلام علی پناه درخصوص مراحل دیگر، عنوان کرد: اگر انسان از امور شبهه‌ناک اجتناب کند می تواند از این مرحله به راحتی عبور کند بنابراین اگر انسان بتواند قابلیت خود را به خداوند اثبات کند فاعلیت خداوند شامل او می شود./813/پ310/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات