۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۶۰۶۰۳۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

ماه رمضان هدیه الهی به امت اسلامی است

ماه رمضان هدیه الهی به امت اسلامی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ماه رمضان نور است، گفت: ماه رمضان هدیه الهی به امت اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه مبارک رمضان در مسجد امیر(ع) تهران برگزار شد، گفت: کلام درباره نکات بسیار مهم معنوی روزه بود در تعدادی از کتاب ها نوشته شده پروردگار ماه رمضان را به امت پیامبرخدا(ص) لطف کرده است.

وی افزود: خداوند در آیه وجوب روزه اشاره به آن دارد که تا قبل از بعثت پیامبراکرم(ص) روزه تنها به انبیای الهی واجب بود اما به دلیل محبت خاص باری تعالی به پیروان خاتم انبیاء(ص) روزه ماه رمضان را بر آنان واجب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: کسی اگر به هر علتی موفق به اقامه نماز صبح نشود موظف است همان دو رکعت نماز را قضا کند و جریمه بیشتری ندارد اما در مسأله روزه واجب اگر تنها یک روز آن به صورت عمدی ترک شود فرد روزه خوار موظف به پرداخت جریمه است.

استاد حوزه علمیه روزه خواری عمدی را تکبر ورزیدن به خداوند بیان کرد و گفت: مهمترین دلیل ترک عبادت کبر در برابر پروردگار عالم و فرار از حالت انکسار، خاکساری، تواضع و فروتنی است؛ به قدری روزه در پیشگاه خداوند عظمت دارد که اگر کسی عمدا تنها یک روز از ماه مبارک رمضان را بخورد باید 60 روز روزه بگیرد و یا 60 مستحق آبرودار را سیر کند.

وی درخصوص جریمه افطار حرام، عنوان کرد: اگر کسی تنها یک روز از ماه مبارک رمضان را به حرام افطار کند باید سه جریمه پرداخت کند و آن جریمه عبارت است از یک روز روزه قضا، 60 روز روزه، سیر کردن 60 مسکین و آزاد کردن یک برده در راه خدا؛ با توجه به این جریمه‌های سنگین می توان گفت عظمت ماه مبارک رمضان را تنها خداوند می داند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به خطبه 86 کتاب شریف نهج البلاغه، گفت: حضرت در این خطبه 40 خصلت برای اولیای الهی بیان می کنند و آن خطبه را در خطبه دیگر با 110 خصلت را تفسیر می کنند و خطاب به خداوند می فرمایند: شخص وجود مقدس تو است که به ماه مبارک رمضان عظمت بخشیده و به آن مقام ویژه عطا کرده و ماه رمضان را آینه ارزش‌ها قرار داده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ارزش و نورانیت ماه مبارک رمضان با سایر ایام سال قابل مقایسه نیست، ابراز کرد: خداوند متعال در ماه مبارک رمضان سه حقیقت قرار داده که با سایر ماه ها قابل مقایسه و ارزیابی نیست چرا که ماه رمضان محبوب خداوند بوده و یک ماه ویژه است.

وی با بیان اینکه ماه رمضان ظرف قرآن کریم است، اظهار داشت: خداوند قرآن کریم را در این ماه نازل کرد تا برای مردم چراغ هدایت باشد و بشر را به انجام وظایفی که حضرت حق برای سعادت آنان تعیین کرده است هدایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان زیباترین رسم رفاقت با پروردگار، اولیای الهی و ملائکه را مطیع محض فرامین حضرت حق بودن دانست و گفت: انسان اگر مطیع پروردگار و پیامبراکرم(ص) باشد معیت با انبیای الهی، صدیقین، شهدا و صالحان را پیدا می کند چنین انسانی زمانی که وارد محشر می شود از هر طرف فرشتگان به زیارت او می آیند و سلام می دهند؛ مراد از سلام اعلان امنیت است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: این مقام نتیجه ایستادگی در دینداری و تبعیت از دستورات الهی است.

وی با اشاره به دو گوهر دیگر ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: لیلةالقدر و روزه دو گوهر دیگر هستند که خداوند در ظرف ماه مبارک رمضان قرار داده است؛ انسان زمانی که به واسطه این سه گوهر به رمضان متصل می شود هر آنچه نور در این سه گوهر وجود دارد به سعه وجودی او انتقال می یابد و نورانی می شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 4
 
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات