۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۹
کد خبر: ۶۰۶۲۴۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

با رفتار و اخلاق خوش جوانان را اهل مسجد کنیم

با رفتار و اخلاق خوش جوانان را اهل مسجد کنیم
حجت الاسلام شاه فضل گفت: کسانی که اهل مسجد هستند اگر این هنر را داشته باشند که هر سال یک نفر را جذب کنند حضور نوجوانان و جوانان در مساجد سال به سال پر رنگ خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شد، در تفسیر آیه ۸۵ سوره مبارکه نسا، گفت: خداوند در این آیه بحث واسطه گری کار شر و خیر و شراکت در ثواب و عقاب واسطه گری را مطرح کرده است.

وی افزود: انسان برخی اوقات به دلیل اینکه توان انجام کاری را ندارد واسطه انجام کار شر و یا خیر می‌شود و چون توان کمک به نیازمندان را ندارد واسطه کمک به نیازمندان می‌شود و یا عکس آن واسطه انجام کار شر می‌شود و دیگران را تحریک می‌کند تا مرتکب کار شر شوند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: برخی تصور می‌کنند واسطه شدن در انجام کار شر نمی‌تواند شریک در کار شر محسوب شود که خداوند می‌فرماید، مراقب باشید واسطه شدن در انجام کار خیر و یا شر شراکت در انجام آن است و انسان در پاداش یا مجازات کار شریک خواهد بود.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید، ‹‹مَنْ یَشْفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً›› کسیکه واسطه کار خیر باشد بهره‌ای از کار خیر به او خواهد رسید، ‹‹یَکُنْ لَهُ نَصیبٌ مِنْها›› و کسیکه واسطه کار شر شود بهره‌ای از کار شر به او نیز خواهد رسید، ‹‹وَ کانَ اللَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ مُقیتاً›› خداوند کار خیر و شر بندگان خود را فراموش نمی‌کند و محاسبه می‌کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در امور خیر فرصتی را در اختیار ما قرار داده است تا با واسطه گری کار خیر به خیرات و برکات برسیم و از طرف دیگر بندگان خود را از اینکه واسطه کار شر باشند می‌ترساند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان همیشه باید به دنبال این باشد که چگونه می‌تواند در انجام کار خیری واسطه شود و بهره‌ای از کار خیر داشته باشد و مراقب باشد با رفتار واعمال خود مانع انجام کار خیری نباشد.

وی افزود: در همین رابطه خداوند در سوره بقره می‌فرماید، ‹‹وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِی خَرَابِهَا›› ظالم‌ترین افراد گروهی هستند که مانع ذکر خداوند در مساجد هستند و تلاش می‌کنند مساجد را خراب کنند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه در موضوع مساجد هم عمران و آبادانی ظاهری مساجد و هم عمرانی معنوی مساجد مطرح است، گفت: در عمران معنوی مساجد هر گونه تلاش برای جذب نوجوانان و جوانان به مساجد سبب خواهد شد تا در ثواب عبادت افرادی که جذب مساجد کرده است شریک شود.

وی یادآور شد: با پیشرفت علم و دسترسی نوجوانان و جوانان به گوشی‌های همراه و اینترنت نه تنها حضور نوجوانان و جوانان در مساجد بلکه در کوچه و محل نیز کم رنگ شده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: کسانی که اهل مسجد و اقامه نماز جماعت هستند اگر این هنر را داشته باشند که هر سال یک نفر را جذب کنند حضور نوجوانان و جوانان در مساجد سال به سال پر رنگ خواهد شد.

وی افزود: امروز هر یک از ما با رفتار‌ها و اعمال خود می‌توانیم در جذب و یا دفع نوجوانان و جوانان به مساجد نقش مهمی را بر عهده داشته باشیم.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: کسانی که با اعمال و رفتار خود نقش اصلی را در دفع افراد به مساجد دارند نباید اجازه ورود آن‌ها را مساجد داد، از این رو کسی که مانع حضور دیگران در مسجد است باید از حضور خودش در مسجد جلوگیری کرد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: سیره پیامبر اکرم (ص) این بود که همیشه در سلام کردن به دیگران حتی در سلام به کودکان نیز سبقت می‌گرفت و به واسطه سبقت در سلام افراد جذب اسلام می‌کرد.

وی افزود: خداود در آیه ۸۶ سوره نساء موضوع جواب سلام را مطرح کرده است، ‹‹وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ›› کسیکه سلام می‌کند، ‹‹فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها›› جواب سلام او را باید پررنگ‌تر داد، چرا که سلام مستحب است، اما جواب سلام واجب است، ‹‹إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَسیباً›› خداوند حتی چگونگی کیفیت جواب سلام را نیز محاسبه می‌کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: این عبارت که خداوند می‌فرماید، ‹‹إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَسیباً›› بهترین مشوق برای ما است تا اگر قصد داریم واسطه کار خیر باشیم خداوند همین واسطه گری را نیز در محاسبات خودش دارد./۱۳۰۷/پ210/ق
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات