۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۰۶۴۴۹
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی:

قرآن کریم شاخص بیان ارزش های واقعی انسان ها است

قرآن کریم شاخص بیان ارزش های واقعی انسان ها است
استاد حوزه علمیه قم دعای 42 صحیفه سجادیه را منشور قرآن‌شناسی توصیف کرد و گفت: آیه 19 سوره رعد میزان ارزش‌شناسی بین متخصصان جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم بانوی کریمه اهل‌بیت، به بررسی آثار و جایگاه قرآن در زندگی ایمانی مؤمن پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 10 سوره انبیا فرموده است «لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ بی تردید کتابی به سوی شما نازل کردیم که مایه [شرف، بزرگواری، رشد و سعادت] شما در آن است؛ آیا نمی‌اندیشید.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به معنای «ذِكْر» و تفاسیر رسیده از آن، ابراز داشت: سه معنای کلی برای این واژه قرآنی بیان‌شده است؛ بر این اساس برخی ذکر را به آیات قرآن، برخی به جاودانگی مؤمنی که انس با قرآن دارد و برخی دیگر آن را نیازهای عمومی در حوزه‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی تفسیر کرده‌اند.

وی به آثار تلاوت قرآن در منازل اشاره کرد و گفت: نصوص ثقلین رفت‌وآمد فرشتگان که متعاقب آن محو وحشت و ترس است، رانده شدن شیطان از خانه، وسعت به اهل خانه، خیر و برکت و کاهش شر را به‌ عنوان آثار تلاوت قرآن در خانه بیان کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی دعای 42 صحیفه سجادیه را منشور قرآن‌شناسی توصیف کرد و گفت: قرآن کریم کتاب زندگی است؛ بر این اساس قران کریم شاخصی برای بیان ارزش‌های واقعی و اعتبارات حقیقی انسان‌ها است.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی در ادامه به بررسی یک مصداق عینی برای تعیین معیار و شاخصه‌های قرآنی در جامعه امروزی پرداخت و عنوان داشت: فرهیختگان و متخصصان برای دریافت شاخصه‌های حقیقی و اعتبارات واقعی خود در جامعه می‌توانند اوصاف شخصی خود را با ویژگی‌های آیه 19 سوره رعد مقایسه کنند.

وی ادامه داد: خداوند متعال ویژگی صاحبان خرد و فرهیختگان یک جامعه را در این آیه شریفه و آیات بعدی بیان فرموده تا جایی که در آیه 19 چنین فرموده است «أَ فَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمي‏ إِنَّما يَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ؛  پس آیا کسی که می‌داند آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو فرو فرستاده‌شده حق است همانند کسی است که (چشم باطنش) نابیناست؟ جز این نیست که تنها صاحبان خرد متذکر می‌شوند.»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی با اشاره به این‌که مؤمن برای درک جایگاه اجتماعی خود در هر رشته تخصصی و هر قشری از جامعه باید خود را به قرآن عرضه کند، ابراز داشت: مؤمن برای درک نمره ایمان خود می‌تواند روحیات و احوال شخصی خود را با آیات سوره مؤمنون بسنجد./837/ج

ارسال نظرات