۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۰۶۴۷۷
نماينده ولي فقيه در كاشان:

قوه قضائيه اهتمام ويژه اي براي زندان زدايي داشته است

قوه قضائيه اهتمام ويژه اي براي زندان زدايي داشته است
آيت الله نمازي با اشاره به اينكه بازداشت يك نفر در واقع بازداشت يك خانواده است، گفت: قوه قضائيه درسال هاي اخير اهتمام ويژه اي براي زندان زدايي داشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی بعد از ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد دیه شهرستان کاشان با تبریک ماه مبارک رمضان و آثار وبرکات مضاعف این ماه، گفت: همانگونه که شب قدر ماه مبارک رمضان معادل هزار شب است، ثواب همه حسنات در این ماه نیز همینگونه افزایش دارد.

وی افزود: همانگونه که تلاوت یک آیه از قرآن در ماه مبارک رمضان معادل هزار آیه قرآن است ثواب فعالان در ستاد دیه و کمک خیران برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد نیز هزار برابر است.

آیت الله نمازی گفت: زندان و زندانی در زندگی انسان‌ها موضوع تلخی است که در مقتضای اصل اولی نیز در نظام فقه اسلامی نمی‌توان به سادگی فردی را بازداشت کرد مگر در موارد خاص از جمله شخص بدهکار که دارای تکمن مالی است، اما از پرداخت دین خود امتناع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بازداشت فرد متاهل ودارای همسر و فرزند در واقع بازداشت خانواده او است، اظهار داشت: اثرات منفی بازداشت مدیرخانواده گریبانگیر همسر و فرزندان او نیز خواهد شد و آن‌ها را با آسیب‌های جدی فراوانی روبرو خواهد کرد.

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه بازداشت یک نفر در واقع بازداشت یک خانواده است، گفت: قوه قضائیه طی سال‌های گذشته اهتمام ویژه‌ای برای زندان زدایی داشته است.

وی افزود: برنامه ریزی و مدیریت برای جمع آوری کمک مالی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و مالی از جمله کار‌های مبارکی است که مورد پسند عندالله و دارای آثار و دستاورد‌های زیادی در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در کاشان فعالیت در ستاد دیه و جمع آوری کمک برای زندانیان جرایم غیر عمد و دیه را مهم خواند و افزود: بازداشت و زندانی افراد به نفع جامعه و زندانیان نیست و مصلحت این است که افراد جرایم غیر عمد با وثیقه آزاد شوند تا بتوانند دیون خود را پرداخت کنند.

وی افزود: باید با تدبیر و برنامه ریزی آمار زندانیان به حد اقل کاهش داشته باشد، چرا که بازداشت و زندانی شدن تعداد زیادی از محکومین جرایم غیر عمد و مالی برای نظام جمهوری اسلامی ایران پسندیده نیست.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه برای کاهش زندانیان جرایم غیر عمد و مالی باید تلاش و اهتمام ویژه‌ای وجود داشته باشد، گفت: هر یک از زندانیان دارای حرفه و تخصصی هستند که با آزادی از زندان می‌توانند در چرخه اقتصاد کشور مفید و موثر باشند.

آیت الله نمازی همچنین با اشاره به این فرمایش رهبری که بعد از تأسیس جامعه اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی در مرحله دوم است، گفت: در تمدن اسلامی جامعه به درجه‌ای از فهم و درک و آگاهی می‌رسد که هیچ جرم و جنایتی رخ نمی‌دهد ، بنابر اين تا رسیدن به این مرحله فاصله زیادی داریم و در ابتدای راه هستیم.

وی افزود: مردم ما مردم خوب و خیری هستند که درحوادث و بلایای طبیعی حضور دارند وکمک می‌کنند، اما باید برای جذب کمک‌ها برنامه ریزی و تدبیر داشت تا توجه مردم و جامعه به سمت سوی کار خیر و کمک به هم نوع سوق داده شود به طوریکه مردم و مدیران و حتی زندانیان در نظام جمهوری اسلامی برای همه جهان الگو باشند.

سال گذشته ۲۴۲ زندانی جرایم غیر عمد ومالی در کاشان آزاد شدند
علی فرزانه رییس ستاد دیه شهرستان کاشان نیز ابتدای  اين دیدار با اشاره به برگزاری جشن گلریزان برای زندانیان جرایم غیر عمد و مالی در پنجشنبه هفته جاری گفت: سال گذشته ۲۴۲ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد و مالی از زندان آزاد شدند که از این تعداد ۲۳۴ نفر مرد و ۸ نفر زن بودند.

وی میزان بدهی زندانیان آزاد شده سال گذشته در کاشان را ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از ۲۴۲ زندانی آزاد شده در کاشان ۳۲ نفر زندانی دیه تصادفات، ۱۲۹ نفر مالی، ۷۴ نفر مهریه و ۷ نفر محکوم به پرداخت نفقه بودند.

فرزانه جلب رضایت شاکیان را در اولویت نخست ستاد دیه کاشان اعلام کرد و اظهار داشت: با تلاش ستاد دیه شهرستان کاشان شاکیان برای آزادی زندانیان بالغ بر ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان گذشت کردند.

رییس ستاد دیه شهرستان کاشان میزان کمک‌های بلاعوض ستاد دیه کشور را بالغ بر ۸۲۳ میلیون و ۹۴ هزار تومان برای آزادی ۵۹ زندانی، کمک بلاعوض ستاد دیه کاشان را ۴۴۶ میلیون و ۶۹۲ هزار تومان برای آزادی ۷۲ زندانی، ۳۱۰ میلیون تومان وام بدون کارمزد صندوق جاوید از محل تسهیلات ستاد دیه کاشان، ۳ میلیون و ۹۹۱ هزار تومان کمیته امداد امام، ۲ میلیارد تومان وام از طریق بانک‌های عامل، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک صندوق خسارت‌های بدنی، ۶۹۲ هزار تومان آورده نقدینگی افراد و ۹۶ میلیون تومان کمک بلاعوض از محل سازمان زندان‌ها در سال گذشته برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و مالی کمک شده است.

فرزانه در ادامه میزان کمک‌های خیرین کاشان در جشن گلریزان سال گذشته را ۵۵۲ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: خیران شهرستان کاشان در ماه‌های دیگر سال نیز کمک‌های قابل توجهی به ستاد دیه کاشان دارند.

برای ۲۰۰ زندانی در کاشان اشتغال مولد ایجاد شد
همچنین سید رضا موسوی رییس زندان کاشان نیز از اشتغال مولد ۲۰۰ زندانی در کاشان در سال گذشته خبر داد و گفت: در موضوع زندان باز با کمک دستگاه قضایی و شورای شهر موقعیتی برای زندانیان فراهم شده است تا بتوانند با بیرون از زندان ارتباط داشته باشند تا هم حقوقی را دریافت و هم آثار درآمد حلال را بچشند.

وی آمار کل زندانیان کاشان را ۹۹۳ نفر اعلام کرد و با اشاره به اینکه ۱۸ نفر از این تعداد خانم هستند، افزود: در حال حاضر حدود ۲۸۰ نفر از زندانیان کاشان در کلاس‌های حفظ قرآن از یک جزء تا حفظ کل شرکت دارند.

رییس زندان کاشان همچنین از رهایی دو محکوم به اعدام از چوبه دار خبرداد و گفت: یک نفر از این دو محکوم  با ۷۰ میلیون تومان ازچوبه دار نجات یافت و نفر دوم نیز در حال انجام مراحل پایانی رضایت شاکی است.

وی افزود: از ۹۹۳ نفر زندانی در کاشان ۹۱ درصد ایرانی و حدود ۸ ونیم درصد غیر ایرانی، ۸۷ درصد بومی، ۱۳ درصد غیر بومی و حدود ۶۴ درصد متاهل و مابقی مجرد هستند.

موسوی همچنین تحصیلات زندانیان را ارتباط مستقیم با نوع جرم دانست و گفت: حدود ۴۰ درصد زندانیان تحصیلات ابتدایی، ۳۰ درصد تحصیلات راهنمایی، ۲۱ درصد دیپلم، بیش از دو درصد فوق دیپلم و ۵ ونیم درصد لیسانس و بالاتر از لیسانس هستند.

به گفته وی ۷۰ درصد از زندانیان میانسال بین ۲۰ تا ۵۰ سال سن دارند که از این تعداد زندانی ۲۲ درصد متهم، ۷۲ درصد محکوم و ۶۴ درصد سابقه دار هستند.

رییس زندان کاشان با اشاره به اینکه سال گذشته جرایم مواد مخدر در راس جرایم شهرستان کاشان قرار داشت، گفت: امسال سرقت با ۳۳ ونیم درصد در صدر جرایم کاشان قرار دارد و مواد مخدر با ۲۱ ونیم درصد، جرایم مالی با ۲۰ درصد، جرایم منافی عفت با دو درصد و ۵ درصد مابقی جرایم اعم از محکومیت‌های مالی و شکایت علیه اشخاص و اموال به ترتيب بیشترین جرایم را در کاشان به خود اختصاص داده است.

وی از کاهش ۱۳ درصدی کاهش جرم در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: در دو ماهه امسال ۱۶ درصد جرایم مخدر در کاشان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش داشته است.

موسوی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ نفر از زندانیان کاشان با شرکت در کلاس‌های مهارت آموزی و فنی حرفه‌ای گواهینامه مهارتی دریافت کردند، گفت: ۶۰ نفر از خانواده‌های زندانیان در کلاس‌های آموزشی آسیب‌های اجتماعی طلاق و اعتیاد شرکت کردند.

رییس زندان کاشان از کسب رتبه‌های اول تا سوم قرآنی در استان و کشور و کسب رتبه سوم ورزش باستانی  در کشور خبر داد و افزود: روز‌های جمعه کلاس‌های ورزش باستانی در زندان كاشان  فعال است./۱۳۰۷//202/خ
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات