۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۰۷۱۶۰
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

جوانان در زندگی زمانی را برای تفکر در دین اختصاص بدهند

جوانان در زندگی زمانی را برای تفکر در دین اختصاص بدهند
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شناخت و باور اصول دین بر همه واجب است، تأکید کرد که جوانان در زندگی زمانی را برای تفکر در دین و شناخت شریعت اختصاص بدهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به دستور امام علی(ع) به فرزندشان مبنی بر لزوم تفقه در دین، گفت: خیلی از آسیب های امروز جامعه ما به همین دلیل است که از دین اطلاعات کافی نداریم.

وی افزود: دین مجموعه ای از بایدها و نبایدها یعنی فقه و همین طور اخلاق و اعتقادات می‌ شود، هر مقدار دانش انسان نسبت به دین افزون شود تعهدش به دین می‌ شود و از آن طرف جهالت و نشناختن این مجموعه پیامدهای نامطلوبی را به همراه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: به همین جهت قرآن امر می‌ کند که عده ای از مسلمان ها همواره در دین تفقه کنند و بعد از آن بازگردند و دیگران را انذار کنند، یعنی همه مجموعه متفقهان و کسانی که انذار می‌ شوند مسؤول هستند، همچنانکه امام کاظم(ع) فرمود: «تمام عبادت، تفقه در دین است و فقه سبب می‌ شود که انسان به مراتب بلند برسد و برتری فقیه بر عابد مانند برتری خورشید بر دیگر ستارگان است و هرکس که در دین خدا تفقه کند عملی از او مقبول واقع نمی شود».

وی با اشاره به این که انسان باید نسبت احکام دینی خودش شناخت داشته باشد، گفت: امام باقر(ع) فرمودند: «کمال، همه کمالات تفقه در دین صبر و بردباری و برنامه ریزی برای معیشت است».

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با طرح این سؤال که انسان از کجا باید دین را بیاموزد؟ یادآور شد: بخشی از دین از عقل گرفته می‌ شود که از جمله آنها اصول اعتقادات است از این رو در خدا شناسی، پیامبر شناسی، امام شناسی، معاد شناسی و عدل شناسی تقلید از دیگران جایز نیست همچنانکه خداوند در قرآن کریم افرادی که در خداپرستی از آّباء خود تقلید می‌ کردند را نکوهش کرده است.

وی بیان داشت: تفکر در آیات و نشانه های الهی انسان را به اصول اعتقادات می‌ رساند، مسائل اخلاقی هم قابل اخذ از عقل است که از جمله آنها بدی تکبر، حسد، عجب و ظلم به دیگران است که پشتوانه عقلانی دارد، اما احکام تنها قابل اخذ از اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که پیامبر گرامی اسلام(ص) قبل از رحلت شان راه را از چاه مشخص کرد، اظهار داشت: ایشان در مواضع و زمان های متعدد تأکید کردند که اگر می‌ خواهید گمراه نشوید از راه اهل بیت(ع) من جدا نشوید؛ اما چه می‌ شود کرد که برخی نمی خواهند از راه پدران و آباء خود بازگردند و حق را بپذیرند.

وی ابراز داشت: به همین جهت امیرمؤمنان(ع) در حقیقت به همه ما می‌ فرماید که دین خود را بشناسید، جوان ها را از دیدن فیلم ها و سریال ها و امثال آن منع نمی کنیم ولی وقتی در یک جامعه و کشور و خانواده دینی متولد شده و رشد کرده اند، در دین تفکر کنند و هیچگاه اصول اعتقادات را همین طوری نپذیرند بلکه با عقل به آنها برسند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اعتقادات با سرنوشت انسان گره خورده است از این رو باید باورها در انسان نهادینه شود که اگر این گونه شد نیازی نیست که فرزندان خود را به نماز و روزه توصیه و اجبار کنیم، بلکه در این صورت خود فرد وقتی دین را فهمیده و در آن به باور رسیده است در عمل به احکام آن کوتاهی نمی کند./1330/ج

ارسال نظرات