۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۰۷۲۴۷
فردا در نمایشگاه بین المللی قرآن؛

بزرگ ترین پایگاه جامع قرآنی جهان اسلام رونمایی می شود

بزرگ ترین پایگاه جامع قرآنی جهان اسلام رونمایی می شود
پایگاه جامع قرآنی بزرگ ترین پایگاه قرآنی جهان اسلام با حضور رییس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن رونمایی می شود.

حجت الاسلام عزت الله مرتضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اعلام خبر رونمایی از بزرگ ترین پایگاه قرآنی جهان اسلام گفت: مرکز نور در حوزه دیتا نرم افزارهای قرآنی فاخری را تولید کرده بود اما در زمینه وب سایت محصولی تولید نکرده بود که به دلیل درخواست کاربران برای تهیه چنین پایگاهی، طراحی وب سایت قرآنی در دستور کار مرکز نور قرار گرفت.

 مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ادامه داد: طراحی و تولید وب سایت پایگاه جامع قرآنی از دهه هشتاد در دستور کار مرکز تحقیقات کامپیوتری نور قرار گرفت و تولید، تحلیل و طراحی آن بیش از ده سال زمان برده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که قصد داشتیم پایگاه قرآنی، پایگاهی جامع باشد و همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی و سایر مذاهب را تحت پوشش قرار دهد و تمام نیازهای کاربر قرآنی در آن وجود داشته باشد، تلاش زیادی برای طراحی آن صورت گرفته و تمام نیازهای کاربران قرآنی مورد بررسی قرار گرفته است.

حجت الاسلام مرتضایی با اشاره به بخش های پایگاه جامع قرآنی گفت: بخش عمده ای از پایگاه به متن قرآن اختصاص داده شده است که در آن از رسم الخط نیریزی و عثمان طه استفاده شده است و اندازه متن نیز متغیر است؛ همچنین نمایش ترجمه با روش های مختلف برای کاربر قابل مشاهده و قرائت، تحقیق و تقریر 23 قاری مشهور جهان اسلام در اختیار کاربران قرار داده شده است.

وی سوره نامه را از بخش های دیگر پایگاه جامع قرآنی ذکر و تبیین کرد: در این بخش برای هر سوره اطلاعاتی شناسنامه ای به صورت خلاصه در اختیار کاربر قرار داده شده است؛ بخش دیگر پایگاه جامع قرآنی، بخش تفسیر و ترجمه است که 108 عنوان ترجمه به 28 زبان و 1600 تفسیر در این پایگاه قرار داده شده است که بزودی به بیش از سه هزار تفسیر ارتقاء پیدا خواهد کرد و می توان گفت تمام تفاسیر قرآن اعم از شیعه وسنی در بخش تفسیر قرار خواهد گرفت به گونه ای که کاربران نیازمند مراجعه به سایر پایگاه ها نخواهند بود.

مدیر پژوهشی پایگاه جامع قرآنی ادامه داد: در میان تفاسیر، تفاسیر روایی که از ائمه(ع) به دست ما رسیده است از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند؛ در نتیجه پژوهشی قرآنی بر روی این احادیث صورت گرفته و تمامی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی در دسته های اسباب نزول، تفسیری و فضائل به آیات متصل شده اند که کاربران می توانند به صورت تفکیک شده نظرات و آراء تفسیری ائمه(ع) را مشاهده کنند.

وی با بیان این که نخستین بار است که بخش اعلام قرآن در پایگاه جامع قرآنی قرار داده شده است، اظهار کرد: اعلام قرآن از کلید واژه های تفسیری به شمار می رود و مفسران باید مفردات و اعلام غیر صریح آیات را برای تفسیر شناسایی کنند که در پایگاه جامعه قرآنی این موارد شناسایی شده اند و بیش از 1700 علم از قرآن استخراج و در 25 دسته گروه بندی شده است.

مدیر گروه قرآن مرکز نور با بیان این که موضوعات آیات از نیازهای کاربران قرآنی به شمار می رود، گفت: در پایگاه جامع قرآنی دو فرهنگ موضوعی به زبان فارسی و عربی در اختیار کاربران قرار گرفته است که هم می توان از طریق تک واژه ها و کلید واژه های فهرست درختی فرهنگ موضوعی به آیه و هم از طریق آیه به فرهنگ موضوعی دسترسی پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: اعراب قرآن نیز برای نخستین بار است که در پایگاه جامع قرآنی ارائه می شود و تاکنون هیچ نرم افزار، پایگاه و دانشگاهی به صورت کامل آن را انجام نداده است، اما در مرکز نور موفق شده ایم تجزیه صرفی و پیکره نحوی تمامی آیات قرآن را در اختیار کاربران قرار دهیم.

حجت الاسلام مرتضایی درپایان خاطرنشان کرد: پایگاه جامع قرآنی فردا سه شنبه 31 اردیبهشت ماه بعد از افطار در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور حجت الاسلام والمسلمین شهریاری رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور رونمایی می شود./1324/ج

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 13
مصطفی رستمی
ارسال نظرات