۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۶۰۷۸۶۹
یادداشت؛

جنگ ما و آمریکا جنگ اراده‌هاست

جنگ ما و آمریکا جنگ اراده‌هاست
جنگ اراده‌ها یک کلیت جهان شمول بوده و همه مظلومان جهان را که با اراده و عزم ملی خواستار مبارزه با ظالمین می‌باشند، در برگرفته است.
به گزارش خبرگزاری رسا، گزینه قطعی ملت ایران مقاومت در مقابل آمریکاست و در این رویارویی، در این مقاومت، او وادار خواهد شد به عقب‌نشینی؛ و بحث مقاومت هم بحث برخورد نظامی نیست؛ این که حالا بعضی هم مسئله جنگ را در روزنامه و در فضای مجازی و مانند این‌ها مطرح می‌کنند حرف بیخودی است. جنگی بنا نیست انجام بگیرد و به توفیق الهی انجام هم نخواهد گرفت. نه ما دنبال جنگیم، آن‌ها هم به صرفه‌شان نیست که دنبال جنگ باشند و می‌دانند که به صرفه‌شان نیست. ما هم که خب اهل ابتدا به کارِ نظامی نیستیم ــ هیچ وقت نبودیم، الان هم نیستیم ــ این برخورد، برخورد اراده‌هاست؛ این رویارویی، رویارویی اراده‌هاست؛ و اراده ما از آن‌ها قوی‌تر است. ما علاوه بر اراده قوی، توکّل به خدا را هم داریم. ذلِکَ بِاَنَّ اللهَ مَولَی الَّذینَ ءامَنوا وَ اَنَّ الکافِرینَ لا مَولی لَهُم؛ (۲۸) آن‌ها مولا ندارند؛ ما متّکی به اراده الهی هستیم. بنابراین ان‌شاء‌الله آینده، آینده خوبی است و سختی‌ها هم آن‌چنان که بعضی‌ها تصویر می‌کنند و توصیف می‌کنند، نیست و نخواهد بو د. مقام معظم رهبری ۲۴/۲/۹۸

مفهوم اراده

اراده و یا عزم هدفی را داشتن، خود پیش فرض‌ها و مشتقاتی را دربر می‌گیرد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به مقابله و مقاومت در برابر دشواری‌های مسیر پیموده شده تا هدف و مقصود اشاره نمود. صبر و ایستادگی جزو لاینفک اراده آدمی برای رسیدن به هر هدفی می‌باشد. افرادی که اراده انجام فعل یا عملی را در خود تقویت می‌نمایند، نگاهی آرمانی همراه با پشتکار و توکل را توشه مسیر حرکت شان قرار می‌دهند.

تقابل اراده‌ها درنگاه رهبری

مقام معظم رهبری برای اولین بار از واژه تقابل اراده‌ها در دی ماه سال ۸۳ در جمع مردم قم استفاده کرده و بیان داشتند که: “جغرافیای سیاسی دنیا را، اراده و ایمان انسان‌ها در آینده تعیین خواهد کرد”. اولین سخنرانی معظم له پیرامون مقوله جنگ و یا تقابل اراده، اشاره به قدرت آدمی فارغ از هرگونه متعلقات دنیوی اعم از سلاح، دارایی و تجهیزات است.

در سخنان ایشان نقش اراده و ایمان انسان‌های آزادی خواه به عنوان نقش بی بدیل و تعیین کننده (فارغ از قدرت سیاسی حکومت‌ها و دولت ها) در تغییرات سیاسی و ژئوپلتیک به خوبی مشخص شده است. پس از دو سال از اولین سخنرانی ایشان در دیدار با دانشگاهیان استان سمنان با اشاره به مقاومت‌های مردمی در سال‌های دفاع مقدس، این نوع دفاع با کمترین تجهیزات را نوعی پیروزی قدرت اراده مردم غیور ایران بر تجهیزات تا بن دندان مسلح عراقی‌ها دانسته اند. رهبر معظم انقلاب از سال ۸۵ تا به امروز در سخنرانی‌ها و بیانات شان ۹ مرتبه به تقابل و یا جنگ اراده‌ها در دنیای امروز اشاره کرده و نسبت به این امر در جامعه ایرانی -اسلامی تأکید داشته اند. حال به اختصار به اهم دلایل تاکید معظم له به این مقوله می‌پردازیم:

الف) دامنه وگستره‌ی جنگ اراده‌ها

کلید واژه جنگ اراده‌ها که توسط رهبر انقلاب استفاده شده در درون خود انواع دشمنی‌ها و تهاجمات دشمن را در برداشته است. جنگ‌های اقتصادی، فرهنگی، جنگ سرد ونرم …. همگی در ذیل جنگ اراده‌ها قرار گرفته اند. اگر هر ملتی ولو از مستضعفین عالم برای مقابله با هرگونه از تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی عزم خود را جزم کرده و اراده راستین برای تقابل داشته باشند، بی شک هرگونه تهاجم دشمنان در کوتاه مدت و یا دراز مدت با شکست مواجه خواهد شد. به عنوان مثال: برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن (که در حال حاضر می‌توان به کاهش میزان فروش نفت وتحریم‌های بی سابقه ایالات متحده آمریکا واروپا علیه ایران اشاره کرد) اگر اراده راستین در میان مردم و مسئولین وجود داشته باشد چنین ترفند‌ها و تاکتیک‌هایی به منظور ضربه به اقتصاد کشور موثر نمی‌شود. حال برای همگان چنین سوالی پیش می‌آید که چگونه اراده ملت ایران در برابر این جنگ اقتصادی موثر می‌افتد؟ پاسخ به این سوال بسیار آسان بوده، کافی است به بیانات رهبر معظم انقلاب توجه کنیم و نسبت به سخنان شان تامل نماییم.

مقام معظم رهبری در سخنان شان چندین بار به مباحث اقتصاد مقاومتی و استفاده از تولیدات داخلی اشاره داشته و حتی در مرتبه دوم نسبت به عدم توجه مسئولین به اقتصاد مقاومتی در کشور ابراز ناراحتی کردند. اگر عزم و اراده مسئولین در جهت عدم وابستگی اقتصادی به نفت جزم شود و اگر اراده ملت ایران در استفاده از تولیدات داخلی استوار شود، طبیعتا خدعه‌های دشمنان خارجی کارساز نخواهد شد. بنابراین به روشنی می‌توان گفت جنگ اراده ها، ابعاد گسترده‌ای داشته که از مقوله‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی تا حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را در برمی گیرد.

ب) دلسردنشدن درشرایط نامتوازن بادشمن
 
استراتژیست‌های نظامی همواره نقشه‌های مختلفی را برای مبارزه با تهدیدات خارجی در نظر داشته و اگر دشمنان شان از توان بسیار بالایی برخوردار باشند، سعی در امتناع از جنگ با آن‌ها می‌نمایند. در واقع افزایش قدرت نظامی دیگر حکومت‌ها موجب دلسردی فرماندهان نظامی گردیده و تفکرات آن‌ها را تغییر می‌دهد، ولی در جنگ اراده‌ها دلسردی و ناامیدی معنا و تفسیری نداشته و نخواهد داشت. در یک جنگ نامتوازن که شاید کشوری با یک نگاه اولیه در عرصه‌های مختلف اعم از فرهنگی و یا نظامی دارای تجهیزات و توان پایینی نسبت به دیگر حکومت هاست، ناامید نشده و به مسیر مقاومت و برنامه ریزی برای تقابل با دشمن ادامه می‌دهد.
 
توکل و پشت‌کار در جنگ اراده‌ها بسیار موثر و کارساز می‌باشد، همان طور که رهبری در ۳۰ تیرماه۱۳۹۲ در دیداربا مسئولان نظام، عنوان کردند:

“مکرر عرض کرده‌ایم؛ در عرصه‌های گوناگون جهانی، درگیری‌ها غالباً جنگ اراده‌ها است؛ هر طرفی که اراده‌اش زودتر ضعیف شود، شکست خواهد خورد. صبر یعنی این عزم را، این اراده را نگه داشتن، حفظ کردن. توکل هم یعنی کار را انجام دادن و نتیجه را از خدا خواستن. گمان نشود – که البته در فضای دینیِ امروز گمان هم نمی‌شود؛ در گذشته چرا، تبلیغ می‌شد، اینجور توهّم می‌شد – که توکل یعنی بنشین تا خدا برساند، بنشین تا خدا درست کند، بنشین تا خدا گره را باز کند؛ نه، توکل یعنی کار را انجام بده، نتیجه را از خدا بخواه؛ منتظر نتیجه از سوی پروردگار باش. ”

ومعظم له در دیدار کارگزاران نظام با ایشان در ۲۴/۲/۹۸ فرمودند: و اراده ما از آن‌ها قوی‌تر است. ما علاوه بر اراده قوی، توکّل به خدا را هم داریم (ذلِکَ بِاَنَّ اللهَ مَولَی الَّذینَ ءامَنوا وَ اَنَّ الکافِرینَ لا مَولی لَهمُ) آن‌ها مولا ندارند؛ ما متّکی به اراده الهی هستیم.

ج) جهانی بودن؛ جنگ اراده‌ها

وقتی سخن از جنگ نرم یا تهاجم فرهنگی به زبان می‌آید، همه نگاه‌ها به مقوله‌هایی همچون تغییر سبک زندگی اسلامی در ایران و یا تغییر پوشش دختران و پسران ایرانی معطوف می‌گردد و یا زمانی که از کلیدواژه‌هایی همچون جنگ اقتصادی صحبت می‌کنیم، تحریم‌های بین المللی علیه ایران در اذهان عمومی متبادر می‌شود. آنچه بین این دو جمله مشترک بوده عبور ذهن همه ما با چنین واژگانی بر جغرافیای نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد یعنی همه این مقوله‌ها را معطوف به دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم، در حالی که چنین تحریم‌های بین المللی و یا تغییرات در سبک زندگی جوامع در اکثر نقاط دنیا به خصوص جوامع اسلامی رخ می‌دهد.
 
جنگ اراده‌ها یک کلیت جهان شمول بوده که مرز‌های جغرافیای ذهنی همه مردم را در نوردیده و همه مظلومان جهان را که با اراده و عزم ملی خواستار مبارزه با ظالمین می‌باشند، در برگرفته است. در همین راستا مقام معظم رهبری در آغاز جرقه‌های بیداری اسلامی در کشور‌هایی همچون مصر، بار دیگر به اهمیت جنگ اراده‌ها در دنیای امروزی اشاره نموده ودر خطبه‌های نماز جمعه سال۸۹ فرمودند: “در هر قیام مردمی، جنگ واقعی بین اراده‌ها است.
 
هر طرفی که مصمم‌تر باشد و سختی‌ها را تحمل کند پیروز قطعی است. قرآن به ما می‌آموزد که: «إنّ الّذینَ قالُوا رَبُّنُا اللَّه ثُمَّ استَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَه ألَّا تَخافُوا وَ لا تَحزَنُوا وَ أبشِرُوا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم تُوعَدونَ» وبه پیامبرش می‌فرماید: «فَلِذَلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ» دشمن می‌کوشد با زور و فریب، اراده شما را تضعیف کند. مراقب باشید اراده شما سست نشود. ”

با گذشت یک سال از خطبه‌های نماز جمعه معظم له وهمچنین پیروزی‌های مکرر جوانان انقلابی در اقصی نقاط کشور‌های اسلامی در دی ماه سال۱۳۹۰ و در اجلاس جهانی جوانان و بیداری اسلامی، رهبر انقلاب در ادامه صحبت‌های سال گذشته خود بیان داشتند: “امروز استکبار جهانی در مقابل بیداری اسلامی احساس ناتوانی می‌کند. شما غالبید، شما پیروزید، آینده مال شماست. کاری که انجام گرفته است، کار بسیار بزرگی است؛ اما این پایان کار نیست – مهم این است – این شروع است، این آغاز است. ملت‌های مسلمان باید مجاهدت را ادامه بدهند تا بتوانند دشمن را از میدان‌های گوناگون ازاله کنند. مبارزه، مبارزه همت‌ها و عزم‌ها و اراده‌هاست. هر طرف اراده قوی‌تری داشته باشد، او غالب است. آن کسی که دلش متکی به خدای متعال است، او غالب است. «ان ینصرکم اللَّه فلا غالب لکم»؛ اگر نصرت خدایی را به دست بیاورید، هیچ کس بر شما غلبه نخواهد کرد؛ شما پیش خواهید رفت. ما می‌خواهیم ملت‌های مسلمان که تشکیل‌دهنده امت بزرگ اسلامی‌اند، آزاد باشند، مستقل باشند، عزیز باشند، تحقیر نشوند؛ با احکام مترقی و متعالی اسلام، زندگی خودشان را سامان بدهند؛ و اسلام می‌تواند. در طول سالیان دراز، ما را از لحاظ علمی عقب نگه داشتند؛ فرهنگ ما را پایمال کردند، استقلال ما را از بین بردند. امروز ما بیدار شده‌ایم. ما میدان‌های علم را هم یکی پس از دیگری تصرف خواهیم کرد. ”
 
آنچه از دو سخنرانی مقام معظم رهبری به خوبی آشکار بوده، تاثیرگذاری سخنرانی سال۸۹ ایشان در میان جوانان انقلابی بوده که به درک صحیحی از تعبیر جنگ اراده‌ها در کشورشان رسیده و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ ننمودند. اراده موجود در جوانان مسلمان و انقلابی موجب گردیده که تحولات اساسی در کشور‌های مصر، تونس و یمن رخ دهد که ادامه روند این اراده راستین را همچنان در کشور یمن و در میان جوانان مبارز انصارالله می‌بینیم. یمن به رغم هجوم وحشیانه دولت سعودی وامارات که از کشتار زنان و کوکان بی گناه ابایی ندارند، همچنان شاهد مقاومت جوانان انقلابی و مسلمان بوده که در برابر تجهیزات و تسلیحات سعودی‌ها ترس به خود راه نداده و این جنگ را جنگ اراده‌ها می‌پندارند.

آنچه به عنوان سه شاخص اصلی انتخاب کلیدواژه جنگ اراده‌ها توسط رهبری بیان گردیده خود نمایانگر اهمیت این موضوع در میان همه آزادی خواهان جهان می‌باشد. جنگی که شکست در آن معنایی نداشته و صبر و مقاومت محور اصلی آن است.

هدف درجنگ اراده‌ها

تقابل اراده‌ها از این جهت دارای اهمیت است که طرفین جنگ سعی می‌کنند به هر طریق ممکن بر سیستم محاسبات رقیب یعنی اراده آن‌ها تآثیر بگذارندبگونه ای‌که این تغییر محاسباتی منجر به تسلیم کشور مقابل شود و از طرفی دیگر رقیب با به این باور برسانند که خود اراده‌ای مصمم بر رفتار خویش دارند.

برای اثبات این موضوع می‌توان دو دلیل و مثال را مطرح کرد:

۱-آمریکایی‌ها توان حمله نظامی به ایران را ندارند و حتی متحدان منطقه‌ای آن‌ها جرأت چنین اقدامی را نیز به خود نمی‌دهند. ولی تهدید به جنگ را درافکار عمومی بگونه‌ای ترویج و تبلیغ می‌کنند که روزنامه‌های اصلاح طلب وترسو و غربگرای داخلی تیتر جنگ یا صلح! می‌زنند.

۲-آمریکا مدعی شد که جلوی صادرات نفت ایران را به طور کامل می‌گیرد در حالی که کارشناسان نفتی دنیا اظهار می‌کنند که اگرچه کاهش صادرات نفت ایران ممکن است ولیکن قطع صادرات نفت ایران و حتی کاهش آن به زیر یک میلیون بشکه در روز برای آمریکا امکان پذیر نیست.

در دو مورد بالا در حالی آمریکا تهدید می‌کند که عملا امکان تحقق آن‌ها وجود ندارد. همانطور که گفته شد هدف تحقق “تهدید” نیست بلکه “باور تهدید” است تا بتواند در محاسبات مسئولان و نخبگان تاثیر گذاشته و آن‌ها را وادار به پذیرش مذاکره مجددبا آمریکا کند.

همانطور که ملاحظه کردید این باور در بعضی از جریان‌ها و حتی مسئولین بوجود آمد که باید برای جلوگیری از جنگ و تهدید پای میز مذاکره رفت ولی با قاطعیت و دوراندیشی رهبری؛ این اشتباه محاسباتی مثل برجام تکرار نشد ه است.

متقابلا ایستادگی ایران و رهبری آن در برابر آمریکا و ابراز اراده محکم و مقتدرانه رهبری بر مقاومت دربرابر زورگویی‌های آمریکا و تهدید به بستن را ه خروج نفت از منطقه و شخم زدن تل‌آویو و اسرائیل وضربه‌های
مقاومت در غزه و یمن به عوامل دشمن؛ محاسبات دشمن را تغییر داده و آن‌ها را وادار به عقب نشینی کرد.

با توجه به فرمایش صریح مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که می‌فرمایند: («جنگ، جنگ اراده هاست جنگ عزم‌های راسخ است، هر که عزمش بیشتر بود او برنده است» و گزینه قطعی ملّت ایران مقاومت در مقابل آمریکا است و در این رویارویی، در این مقاومت، او وادار خواهد شد به عقب‌نشینی؛) مردم و مسئولین باید با هوشمندی تمام اراده مصمم خود برای تسلیم نشدن در مقابل فشار را به دشمن نشان دهندو امیدوار به نصرت الهی و با عزمی راسخ در این مسیر ایستادگی کنند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات