۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۷۵۳
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

تبشیر و انذار دو شیوه مهم تربیتی است + فیلم

تبشیر و انذار دو شیوه مهم تربیتی است + فیلم
استاد حوزه علمیه قم تبشیر و انذار را دو شیوه تربیتی بسیار مهم دانست و تأکید کرد که با توجه به آیات قرآن تشویق و بشارت همیشه بر انذار مقدم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) در ادامه بحث تربیت و ادب در کلام امیرالمؤمنین(ع) اظهار داشت: مربی یعنی کسی که وظیفه تربیت را برعهده دارد باید از ظرفیت بالایی برخوردار باشد و صبر و شکیبایی به خرج بدهد.

وی افزود: به همین دلیل است که می‌ گوییم پیامبر و اهل بیت(ع) بزرگترین مربیان بشر هستند چراکه سختی ها و مشقت ها و بی احترامی های فراوان را تحمل می‌ کردند و در این حال مردم را تربیت می‌ کردند و همیشه پاسخ بدی ها را خوبی می‌ دادند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: یکی از امور مهم در امر تربیت این است که شروع از کجا باشد و سختی های تربیت را تحمل کند، نکته دیگر در امر تربیت شناخت شخصی است که می‌ خواهیم به تربیت او بپردازیم و باید با هرکس در سطح فهم و شعور خودشان عمل کرد.

وی با اشاره به این که قرآن مجید در این رابطه آیاتی دارد، گفت: فرعون یک انسان طاغوت و منحرفی است که در قرآن می‌ فرماید: ادعای خدایی کرد؛ خدای متعال وقتی موسی و هارون را نزد فرعون می‌ فرستد می‌ گوید: «با زبان نرم با فرعون سخن بگویید شاید متذکر شود» این درس برای مربی است که وقتی می‌ خواهیم کودکان را تربیت کنیم با نرمش و زبان خوش این کار را بکنیم.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: گاهی با تشویق و وعده ها امر تربیت محقق نمی شود، این جا باید مربی از شیوه انذار صحیح استفاده کند؛ انبیاء در امر تربیت با دو عامل تبشیر و انذار عمل می‌ کردند به همین جهت به پیامبران هم مبشِّر گفته می‌ شود و هم مُنذِر، هرچند تبشیر بر انذار مقدم است یعنی وقتی تبشیر تأثیر نگذاشت نوبت به انذار می‌ رسد.

وی بیان داشت: خداوند هم از شیوه جنت و نار برای همین مسأله استفاده کرده است، ابتدا سخن از بهشت و نعمت های بهشتی است ولی در ادامه تذکر می‌ دهد که اگر در مسیر خدا قرار نگیرید و طغیان کنید جهنم و آتش در انتظار شما است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که گاهی شیوه تربیت نرمی کردن است، گفت: قرآن مجید در مورد زکات یک قسم از آن را برای تألیف قلوب و نرم کردن دل ها به دین برشمرده است یعنی حتی می‌ توان به کفاری که احتمال می‌ دهیم مسلمان شوند زکات را بدهیم تا نرم شوند و به دین گرایش پیدا کنند.

وی ابراز داشت: پس اولین مسأله در تربیت شناختی مربی نسبت به طرف مورد تربیت است، از جمله این که هیچگاه نباید شخصیت طرف مقابل در هر سنی که باشد تخریب شود چراکه در غیر این صورت تربیت اثری ندارد و مسأله دیگر آن است که تربیت باید در سطح فرد مقابل باشد.

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: تربیت با قدرت و مدیریت شکل می‌ گیرد، یعنی ممکن است کسی علم تربیت را داشته باشد ولی در مقام مدیریت ضعیف باشد و بتواند همه جوانب را در نظر بگیرد که برای آن در تاریخ نمونه های فراوانی برای آن وجود دارد./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 10

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
ارسال نظرات