۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۶۰۸۲۸۵
در نشستی خبری تبیین شد؛

رویکردهای جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر

رویکردهای جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر
حجت الاسلام میرزایی به تبیین رویکردهای جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور پرداخت و گفت: وظیفه ما احیای امر به معروف و فرهنگ سازی و بسترسازی در راستای آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام روح الله میرزایی گودرزی قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور عصر امروز در نشست خبری «تبیین رویکرد جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر» که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز فریضه امر به معروف مورد غفلت واقع می شود، گفت: امروز متأسفانه برخی سوء برداشت ها سبب شده است که مسأله امر به معروف را در زمینه هایی همچون حجاب و عفاف محدود کنیم.

وی رهبر معظم انقلاب را پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دانست و اظهار داشت: طبق منویات رهبری، وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر میان مردم است، نه اینکه خود ستاد در خیابان ها این فریضه را اجرا کند.

حجت الاسلام میرزایی خاطرنشان کرد: انحرافات و سوء برداشت ها سبب شده است که امر به معروف و نهی از منکر در مسأله بدحجابی که یک مصداق منکر اجتماعی است، محدود شده و کلیت فریضه امر به معروف در جامعه مورد غفلت و فراموشی قرار بگیرد.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به رویکردهای جدید این ستاد ابراز داشت: نخستین رویکرد ما این بوده است که فرهنگ سازی کنیم تا مردم به هنگام مواجهه با منکرات احساس وظیفه کرده و خود به خود در راستای این فریضه عمل کنند؛ رویکرد ما این است که در راستای امر به معروف و نهی از منکر بسترسازی و فرهنگ سازی کنیم، نه اینکه در خیابان ها به تذکر دادن بپردازیم.

حجت الاسلام میرزایی تأکید کرد: ما باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فرهنگ سازی کنیم تا مردم خود به خود به وظایفشان پی برده و دیگر نسبت به امر به معروف و نهی از منکر دیدگاه های اشتباه نداشته باشند؛ در مرحله نخست ما باید دیدگاه مردم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر را اصلاح کنیم.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اضافه کرد: اگر فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود، مشکلات و آسیب های اجتماعی نیز حل خواهد شد؛ در زمینه فرهنگ سازی برای امر به معروف و نهی از منکر نباید مسائلی همچون حجاب و عفاف یا تعدد زوجات را که تنش زا است، مصداق قرار دهیم.

وی بر ضرورت بهره گیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر از بسترهای رسانه ای گفت: در رویکرد جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر، رسانه یکی از معاونت ها قلمداد می شود تا با استفاده از این ظرفیت بی نظیر در راستای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر به گفتمان سازی بپردازیم.

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه مطالبه گری، آتش به اختیار عمل کردن و حل مسائل مردم تأکید کرد: رویکرد جدید دیگر ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر این است که طبق فرمایشت رهبری لشکر مطالبه گری ایجاد کنیم، در همین راستا اداره ساختار سازی و جامعه سازی تشکیل شده است تا در زمینه امر به معروف به صورت تخصصی عمل داشته باشیم.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که گروه های امر به معروف و نهی از منکر در زمینه های مختلف تشکیل داده و افرادی را به صورت تخصصی برای امر به معروف و نهی از منکر در زمینه های مختلفی همچون محیط زیست و آسیب های اجتماعی تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم باید افرادی را برای امربه معروف و نهی از منکر به صورت تخصصی تربیت کند، ابراز داشت: ما به عنوان مثال هنگامی که سند 2030 در حال تصویب بود، ما افرادی را معین کردیم تا به صورت تخصصی محتوای مقابل سند 2030 را از متن مبانی دینی استخراج کرده و تهیه کنند.

حجت الاسلام میرزایی ابراز کرد: امروز آمران به معروف و ناهیان از منکر باید بدانند که وظیفه شان رفع منکر نیست، بلکه تذکر لسانی است؛ مسأله طلایه داران امروز زیر مجموعه معاونت ساختارسازی و جامعه سازی شده است تا دیگر شاهد مسائلی همچون درگیری فیزیکی نباشیم.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه امروز ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید مسائل و مشکلات مردم را حل کند، گفت: ما باید مشکلات مردم را در زمینه های مختلف رصد کرده و سعی کنیم تا یکایک آنها را حل کنیم؛ اگر آمران به معروف و ناهیان از منکر مسائل مردم را حل کنیم، بدون شک به  رهبران اجتماعی مردم تبدیل خواهیم شد.

وی ادامه داد: حل مسأله به معنای مچ گیری نیست، بلکه به معنای دستگیری از مردم و حل مشکلات آنها است؛ امروز باید سعی کنیم تا روحانیون به رهبران اجتماعی کشور تبدیل شوند.

حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه بزرگترین اپلیکیشن نظارت عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به زودی ساخته و رونمایی خواهد شد، گفت: این اپلیکیشن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا موارد منکر را در ان ثبت کنند تا ستاد امر به معروف و نهی از منکر به صورت قانونی آنها را پیگیری کند؛ به عنوان مثال این اپلیکیشن در دسترس مردم قرار خواهد گرفت تا گزارشات خود را از تخلفات کارمندان به آن سامانه ارسال کنند؛ این گزارشات به دست مدیران خواهد رسید تا به آنها رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر با استفاده از این اپلیکیشن و گزارشات عمومی و مردمی در پایان هر سال فاسدترین دستگاه کشور را اعلام خواهد کرد./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات