۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۶۰۹۲۷۱
آیت الله اعرافی:

فرهنگ دفاع و جهاد اسلامی دارای مبانی دقیق عقلانی و فقهی است + فیلم

فرهنگ دفاع و جهاد اسلامی دارای مبانی دقیق عقلانی و فقهی است + فیلم
آیت الله اعرافی با بیان این که فرهنگ دفاع و جهاد اسلامی دارای مبانی عقلانی و فقهی است، از راه اندازی رشته های جهاد و دفاع و انقلاب اسلامی در حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی پرچم داران انقلاب ویژه تجلیل از طلاب و روحانیون رزمنده دفاع مقدس پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در این همایش با اشاره به این که برگزاری این جلسه اعلام مراتب تواضع به محضر پیشگامان انقلاب و دفاع مقدس است، گفت: روحانیانی که در عرصه اسلام و انقلاب اسلامی تا مرز شهادت پیش رفته و امروز در این جلسه حضور دارند برای ما جایگاه بسیار بلند دارند.

وی در ادامه با اشاره به بخش هایی از منشور روحانیت امام راحل افزود: دفاع مقدس در حقیقت معجزه عصر ما بود، این مطلب گزافه گویی نیست که اگر دفاع مقدس نبود آن همه ظرفیت های عظیم جهادی در ملت ما ظهور و بروز نمی کرد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امام راحل در بیانیه پذیرش قطع نامه اعلام کردند که همه لحظات دفاع مقدس گام های بلندی رو به جلو بود که استعدادهای بزرگ ملت و انقلاب را شکوفا کرده و پیشرانی بود که حرکت ملت را به سمت آرمان های بزرگتر در سطح کشور و منطقه و جهان به جلو برد.

وی با بیان این که دفاع مقدس نمونه بدر و خیبر و عاشورا بود، گفت: انقلاب اسلامی از جنس مشروطه و نهضت نفت نبود بلکه از جنس حنین و خیبر و عاشورا بود، اتصال انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نهضت های پیشین روحانیت و ملت های مسلمان قابل نفی نیست ولی درون مایه انقلاب و دفاع مقدس چیزی فراتر از همه ادوار قبلی ارزیابی می‌ شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس ما در نابرابری مطلق در همه ابعاد نظامی و تبلیغی و لجستیکی و امکانی بودیم و یک منطق مادی پیروزی چنین حرکتی را تحلیل نمی کرد، ولی همانطور که انقلاب علی رغم همه تحلیل های اجتماعی و سیاسی به پیروزی رسید شبیه همین قصه و شاید سخت تر در دفاع مقدس اتفاق افتاد.

وی تأکید کرد: به خاطر داریم در اوج سختی های دفاع مقدس امام راحل می‌ فرمود که ما پیروزیم؛ پس دفاع مقدس آغاز یک عصر جدید در تمدن بشری و خط بطلان کشیدن بر همه تحلیل های مادی و شیطانی و استکباری عصر ما بود و شما حماسه سازان و سرداران این جبهه بودید و هستید.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان این که روحانیت و رزمندگان و سپاه و بسیج حماسه ای بزرگ آفریدند، تصریح کرد: دفاع مقدس تحولی بزرگ در قوانین و قواعد و ضوابط حاکم بر دنیای امروز ایجاد کرد تا جایی که امروز امتداد این حرکت را در فلسطین و سوریه و عراق و یمن و لبنان شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: جهاد و دفاع در اسلام دارای منطقی روشن و دقیق و عقلانی است، بعد از انقلاب اسلامی دست های دسیسه گر تلاش کرد حرکت های شیطانی و انقلاب های دروغین و ناصحیح را بیاورند تا آبروی جهادهای حقیقی را ببرند همچنانکه طالبان و داعش و القاعده و امثال آن برای همین به وجود آمدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که در جهاد اسلامی فرماندهی الهی در رأس قرار دارد، گفت: در دفاع مقدس اهداف خیلی اهمیت دارد، از این رو هدف یا دفاع از نوامیس و هویت جامعه اسلامی و یا گشودن آفاقی برای جهان بشریت برای زندگی الهی است و سربازان آن نیز بدری و عاشورایی هستند.

وی افزود: جهاد مقدس منطقی عقلانی و فقهی دارد، وقتی که حضرت آیت الله سیستانی بیانیه ای را برای حشد الشعبی دادند دیدیم که سرتاسر آن مبانی فقه و اخلاق بود و پیشگام این الگوی نو امام ما و امت ما بود که توانستیم منطق صحیح جهاد اسلامی را احیا کنیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امروز استکبار باید بداند که منطق جهاد در اسلام منطق ترس و کفر و رعب نیست ولی در عین حال منطق ما داعشیسم هم نیست، این گفتمان انقلاب اسلامی است؛ آنها باید بدانند که ما داعشی نیستیم و با منطق و عقلانیت حرکت می‌ کنیم ولی در عین حال مردان در صحنه هستیم.

وی با بیان این که شورای عالی و مدیریت حوزه در اسناد طراحی کرده خود حوزه انقلابی و شجاع و حاضر در صحنه را مورد هدف قرار داده است، گفت: جهت گیری به سمت آن است که آن راهی که شما برای آن مبارزه کردید در نظام آموزشی، پژوهشی، اخلاقی، فرهنگی و تبلیغی حوزه تجلی پیدا کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: رشته جهاد و انقلاب اسلامی و دفاع در منظومه کارهای حوزه طراحی شده که برخی از آنها نیز در حال اجرا است تا آموزش ما در این عرصه نیز از نوع آموزش پاسخگو باشد و آرمان ها شهدا و امام شهدا نیز برای همیشه زنده و پویا بماند./1330/ج

تعداد بازدید : 9
ارسال نظرات