۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۰۹۴۰۹
حجت الاسلام خطاط:

مشکلات فرهنگی زیبنده کشور ما نیست

مشکلات فرهنگی زیبنده کشور ما نیست
معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با انتقاد از آمار بالای مشکلات فرهنگی، گفت: این مشکلات زمینه ساز برخی مشکلات اقتصادی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالامیر خطاط معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به آیه «نَفر» و دستور صریح قرآن برای آشنایی با دین و ترویج و نشر آموزه‌های دینی در جامعه، گفت: از نظر عقلی نیز زمانی که موضوع را بررسی می‌کنیم به همین مسأله می‌رسیم، انسان روحی دارد که باید پرورش پیدا کند و این مسأله یکی از وظایفی است که بر عهده جامعه گذاشته شده است.

وی در ادامه افزود: پرورش روح به معنای توجه به تمام نیازهای روح است، حس پرستش یکی از این نیازها است که اگر هدایت نشود تبدیل به شرک و بت پرستی خواهد شد و اگر این نیاز به درستی مورد توجه قرار نگیرد موجب سقوط انسان خواهد شد.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه حس زیبایی دوستی یکی از نیازها و احساس‌های مهم انسان است که اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد برای انسان خطرناک خواهد بود، اظهار کرد: این احساسات نیازمند هدایت است و اگر این هدایت از منابع وحیانی استفاده نبرد و هدایتی برخاسته از وحی انجام نشود، قطعا شاهد انحطاط و انحراف خواهیم بود.

مشکلات فرهنگی زمینه ساز مشکلات اقتصادی است

حجت الاسلام خطاط ادامه داد: انسان چاره‌ای ندارد جز اینکه در برابر وحی الهی زانو بزند تا بتواند در مسیر انسانیت و مسیر سعادت ابدی قرار بگیرد، مگر اینکه انسان تصمیم داشته باشد زندگی حیوانی در پیش بگیرد که در این صورت نیازی به وحی و هدایت وحیانی نخواهد داشت.

وی با اشاره به وجود مسائل فرهنگی اجتماعی متعدد در جامعه، این مشکلات را زمینه ساز برخی مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه ما مسأله طلاق است، از جامعه ما انتظار می‌رود نسبت به سایر کشورها در زمینه مشکلات اجتماعی آمار متفاوتی داشته باشد و شرایط به این صورت نباشد، مشکلاتی که شاهد هستیم با یک کار زیربنایی باید مرتفع شود.

حجت الاسلام خطاط با بیان اینکه عده‌ای باید تعالیم دینی مکتب اهل بیت(ع) و قرآن کریم را در جامعه منتشر کنند تا شاهد برطرف شدن مشکلات در جامعه باشیم، گفت: یکی از روحانیون با حضور در یکی از مدارس و آموزش مسائل دینی در قالب طرح امین تغییرات بسیار مثبتی را رقم زد به نحوی که مسوولان آن مدرسه خواهش می‌کنند حضور وی در مدرسه ادامه و استمرار داشته باشد و این موضوع نشان دهنده کاربرد آموزه‌های دینی برای اصلاح جامعه و برطرف کردن بسیاری از مشکلاتی که شاهد آن هستیم.

بیشترین آمار شهدا به نسبت جمعیت متعلق به روحانیت است

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با اشاره به حضور گسترده طلاب و روحانیون در یاری رسان به مردم مناطق سیل زده، تصریح کرد: بیشترین آمار به نسبت جمعیت متعلق به حوزه علمیه است و این نشان دهنده پیشتازی حوزویان در عرصه‌های مختلف است و اینطور نیست که طلاب و روحانیون تنها مردم را دعوت به حضور در عرصه های مختلف کنند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه دو بال دارد که شرط موفقیت و پرواز در فضای معنویت حوزه است، یکی بال اخلاق و معنویت است و دیگری کسب دانش، افراد بسیاری را داریم که از حیث اخلاقی بسیار شرایط مطلوبی دارند اما از حیث علمی دچار ضعف هستند و به همین دلیل نمی‌توان رسالت بزرگ و مهم حوزه علمیه را برعهده این‌ها قرار داد، حتی اگر در حوزه تردد کند و لباس روحانیت برتن داشته باشد. داشتن توان علمی بدون اخلاق الهی و معنویت نمی‌تواند شخص را به مقصد برساند.

حجت الاسلام خطاط با بیان اینکه منظور از علم صرفا دانستن چند روایت و توجه به برخی علوم نیست، اظهار کرد: چیزی که در حوزه علمیه به دنبال آن هستیم فهم روشمند است، برای فهم متون دینی باید از روش‌های تعریف شده عقلایی استفاده کرد، در حوزه علمیه طلاب برای اینکه بتوانند از علوم حوزه بهره بگیرند نیازمند یادگیری دقیق و قوی ادبیات عرب هستند ضمن اینکه باید بتوانند به فهم روشمند علوم و متون دینی دست پیدا کنند.

افکار عمومی جهان آماده پذیرش تعالیم الهی است

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارباغ اصفهان، جهان و افکار عمومی جهان را آماده پذیرش تعالیم و معارف دینی عنوان کرد و افزود: رشد تفکرات خطرناکی نظیر سلفی‌گری و وهابیت موجب شده است تا افکار عمومی جهان به دنبال فراگرفتن و آشنایی با اندیشه حقیقی اسلام و اسلام ناب باشند و این موضوع فرصتی است تا اندیشه ناب تشیع را از طریق حوزه‌های علمیه در جهان ترویج و نشر دهیم.

حجت الاسلام خطاط پیرامون شهریه طلاب و مشکلات اقتصادی موجود در میان طلاب و روحانیون، تصریح کرد: شهریه‌ ناچیزی که پرداخت می‌شود به عنوان کمک هزینه تحصیل و زندگی است و اینطور نیست که به عنوان حقوق تلقی شود، طلاب اگر توانمندی علمی و عملی لازم را داشته باشند می‌توانند هزینه‌هایی دریافت کنند و درآمدی اگرچه اندک داشته باشند و توانمندی افراد در عرصه‌های مختلف می‌تواند برای طلاب و روحانیون امکان درآمدزایی را فراهم آورد.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه شهریه طلاب اصلا از منابع دولتی نیست، اظهار کرد: محل درآمد شهریه از وجوه دینی است که متدینین پرداخت می‌کنند و بنابر شرع باید در مسیر تعلیم و ترویج علوم دینی و معارف دینی هزینه شود، دانشجویان در مقطعی مشخص و محدود تحصیل خواهند کرد اما طلاب و روحانیون تا همیشه در حال فعالیت علمی و تحصیلی هستند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات