۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۰۹۹۴۸

لابی سعودی و ماموریت ناکام آن در آمریکا

لابی سعودی و ماموریت ناکام آن در آمریکا
لابی عربستان در آمریکا با نام اختصاری ساپراک تاکنون به دنبال تاثیر بر سیاست‌های آمریکا در جهت منافع خود بوده است و با وجود هزینه‌های گزاف، وفیق چندانی کسب نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مدتی طولانی است که سران عربستان در مقابله با همه تحولات بزرگی که با آن  روبرو می شود به ائتلاف خود با ایالات متحده تکیه کرده اند؛ در مقابل آمریکا نیز بر منابع انرژی عربستان تکیه کرده است. در واقع آمریکا تنها متحد استراتژیک عربستان نیست، بلکه حامی و محافظ استراتژیک این کشور به منظور ثبات نظام سیاسی آن نیز است.

اما شرایط طی سالهای اخیر نیازهای جدیدی برای عربستان به وجود آورده است. آنها از زمانی که ایران را رقیب و دشمن خود در مقابل پروژه هایشان در عربستان دیدند، می خواستند که از یک سو برتری اقتصادی و نظامی خود را تضمین کنند و از سوی دیگر تلاش کردند تا به منظور حفظ منافع و نقش و ارزش سیاست خود نزد آمریکا دشمنی میان تهران و واشنگتن را تقویت کنند.

بنابراین امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و دولت شش گانه در دوره باراک اوباما، درواقع آسیب بزرگی به عربستان بود که نمی دانست چگونه ممکن است دشمن خاورمیانه ای آن، با حفظ همه توانایی ها و امکاناتش در زرادخانه های موشکی و برنامه های هسته ای ، راه جدیدی برای ارتباط با غرب پیداکند. سران عربستان دریافتند که تاثیر آنها در تصمیم آمریکا به منظور حمایت از چشم انداز این کشور به اندازه کافی نیست. عربستان در مارس 2017 در آمریکا یک لابی با عنوان کمیته امور روابط عمومی عربستان و آمریکا ایجاد کرد که نام اختصاری آن ساپراک است.

گفته می شود که لابی ها نقش اساسی در ترسیم سیاست ها در آمریکا دارند. البته لابی رژیم صهیونیستی به علت ارتباط و تاثیر آن در جریان های خاورمیانه نسبت به لابی عربستان مشهورتر است. اما این مانع وجود لابی های تعدادی از مهاجرانی که عموما در آمریکا و غرب زندگی می کنند نمی شود.

لابی عربستان با دو هدف تشکیل شده است: توجیه چهره منفی عربستان و تاثیر در تصمیمات ایالات متحده و تغییر حالت هایی که به ریاض و منافع آن آسیب می زند.

بنیان گذاران لابی عربستان و در راس آنها سلمان انصاری تحلیلگر سیاسی معتقد است که وجود این لابی موجب ایجاد تحولی استراتژیک برای بهبود و توسعه روابط عربستان و آمریکا در عرصه های رسانه ای و سیاسی می شود به ویژه که روابط عمومی در واشنگتن نقش محوری در افکار عمومی و تعیین سیاست ها دارد.

علاوه بر این لابی، کارشناسان و تحلیلگران به چندین سازمان غیر انتفاعی در واشنگتن اشاره کرده اند که دولت عربستان از آنها حمایت می کنند. از جمله این سازمان ها شورای آتلانتیک است. این مرکز به قانون گذاران درباره سیاست خارجی مشورت می دهد و حمایت مالی آن از جانب عربستان و دیگر کشورهای خارجی است.

ساپراک تبلیغات عربستانی خود را زمانی در آمریکا آغاز کرد که انصاری بنیان گذار اصلی این لابی تلاش می کرد تا قانون عدالت ضد حامیان تروریسم ، معروف به جاستا را که کنگره در سال 2016 آن را تصویب کرد، تضعیف کند.

لابی عربستان در قالب جدید در دوره باراک اوباما و اوایل ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا آشفته و نامنظم بود و تاثیری در تغییر جهت امور در واشنگتن نداشت. اما در حال حاضر با سفر ترامپ و خانواده اش به ریاض و پولهایی که در قالب توافقنامه ها و پروژه های طولانی مدت از عربستان خارج شد، این حالت را تغییر داده است. نتیجه و محصول این سفر برای ترامپ 500 میلیارد دلار بود که لابی عربستان پس از آن تلاش کرد تا آمریکا فشار و تنش ها را ضد ایران بیشتر کند.

سفر عادل الجبیر وزیر خارجه سابق عربستان سعودی و وزیر مشاور فعلی درامور خارجی این کشور به واشنگتن و جلسات او با مقامات آمریکایی بسیار مرتبط با تلاش های شدید ریاض برای مقابله با ایران بود.

هم زمان با ظهور بحران میان عربستان و قطر، ریاض لابی عربستان را در تلاش برای تخریب چهره قطر و تحریک آمریکا ضد دوحه به کار برد. در این زمان ساپاک مسئول راه اندازی یک موج وسیع به قطر بود. روزنامه انگلیسی زبان ملی اماراتی ذا نشنال در ژوئیه 2017 گزارش داد که امواجی که در ایالات متحده ضد قطر صورت گرفته است، از سوی لابی رژیم صهیونیستی در واشنگتن بود که تحت عنوان برخورد منافع میان ایپاک و ساپاک خوانده می شود. این امر موجب تقویت مسیری شد که به پیشرفت روابط عربستان و رژیم صهیونیستی می رسد.

انصاری در حمایت از رژیم صهیونیستی در سالهای چندین مقاله در سایت سی ان ان نوشت.

بن فریمن رییس و بنیان گذار شفافیت سازی در تاثیر خارجی اعلام کرد که کاملا روشن است که ایالات متحده از ائتلاف عربستان حمایت می کند به ویژه که عربستان سلاح های آمریکایی را دائما در جنگ ضد غیرنظامیان و حتی همکاری مخفیانه با القاعده استفاده می کند.

بر اساس گزارش های شفافیت سازی در تاثیر خارجی، شرکت های ثبت شده در قانون تثبیت آژانس های خارجی بیش از 40 میلیون دلار در سال 2017 تا 2018 از عربستان دریافت کرده اند.

اما تلاش های ساپراک در آمریکا پس از کشف جزئیات جریان قتل جمال خاشقجی در سفارت عربستان در آنکارا، متحمل خسارت های زیادی شد. به دنبال این اتفاق شرکت های تبلیغاتی و برخی موسسات فکری و جوامع آمریکایی حمایت خود از عربستان را متوقف کردند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات