۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۱۰۱۹۷
حجت الاسلام صالحی تأکید کرد؛

ضرورت جلوگیری از نابودی موقوفات حوزه های علمیه

ضرورت جلوگیری از نابودی موقوفات حوزه های علمیه
مسؤول مدرسه علمیه آیت الله صالحی ساری، وقف را یکی از پشتوانه‌های ارزشمند برای حفظ استقلال حوزه‌های علمیه دانست.
حجت الاسلام سید جلال صالحی، مسؤول مدرسه علمیه آیت الله صالحی ساری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به نقش وقف در حفظ و گسترش فرهنگ دینی در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: وقف نشان از دور اندیشی اسلام برای تقویت و گسترش ارزش‌های دینی در جامعه بوده است.
 
وی با بیان این که بسیاری از مفاهیم دینی در سایه فرهنگ وقف حفظ مانده است، افزود: امروز نیز یکی از بهترین راه‌های حفظ دین و ارزش‌های معنوی در جامعه اسلامی تقویت فرهنگ وقف است.
 
حجت الاسلام صالحی با اشاره به این که در طول تاریخ بسیاری از حوزه‌های علمیه با پشتوانه موقوفات اداره شده است، بیان داشت: متأسفانه به دلیل گذشت زمان بخش مهمی از این موقوفات به فراموشی سپرده شده اند.
 
مسؤول مدرسه علمیه آیت الله صالحی ساری، موقوفات را پشتوانه مناسبی برای اداره حوزه‌های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثر موقوفات مدارس علمیه کشور به دلایل مختلفی محو شده است.
 
وی با اشاره به این که علما و مراجع دینی خود از پیشگامان فرهنگ وقف بوده اند، بیان داشت: در همین راستا موقوفات بسیاری برای اداره بهتر مدارس علمیه در نظر گرفتند، اما متأسفانه امروز به دلیل عدم نظارت مناسب بسیاری از موقوفات در اختیار سایر افراد جامعه قرار گرفته است.
 
حجت الاسلام صالحی بر ضرورت شناسایی و ساماندهی موقوفات حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: در صورت احیاء این موقوفات بسیاری از مشکلات مدارس علمیه رفع و حوزه می‌تواند در مسائل مالی خودکفا شود.
 
مسؤول مدرسه علمیه آیت الله صالحی ساری، وقف را یکی از پشتوانه‌های ارزشمند برای حفظ استقلال حوزه‌های علمیه دانست و افزود: علمای ماضی برای جلوگیری از دولتی شدن حوزه و حفظ استقلال این مراکز مهم دینی موقوفات را به عنوان یک پشتوانه مالی مناسب در حوزه در نظر گرفتند.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که احیاء موقوفات حوزه‌های علمیه باید به طور جدی پیگیری شود، خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم این میراث ماندگار علما و بزرگان دینی ما به راحتی در اختیار افراد سودجو قرار گیرد./950/ت310/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات