۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۶۱۰۸۷۱
رییس بنیاد ملی نخبگان:

آمار دانشجویان ایرانی خارج از کشور کمتر از متوسط جهانی است + فیلم

آمار دانشجویان ایرانی خارج از کشور کمتر از متوسط جهانی است + فیلم
ستاری آمار دانشجویان ایرانی خارج از کشور را کمتر از متوسط جهانی اعلام کرد و گفت: متوسط دانشجویان خارج از کشور در دنیا نزدیک به ۳ درصد و ایران یک درصد است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در كاشان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در دیدار با آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، آمار دانشجویان بورسیه در خارج از کشور غیر واقعی خواند و گفت: آمار‌های ارائه شده از تعداد دانشجویان در خارج از کشور هیچکدام صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه ابتدای انقلاب اسلامی ۲۷۰ هزار دانشجو در كشور مشغول به تحصيل بودند، افزود: از ۲۷۰ هزار دانشجوی کشور در ابتدای انقلاب اسلامی ۱۰۰ هزار دانشجو که ۳۳ درصد کل دانشجویان کشور  را شامل مي شد در خارج کشور بودند و از این تعداد ۵۶ هزار دانشجو در آمریکا بودند و ایران بزرگترین کلنی دانشجوی خارجی در آمریکا بود.

ستاری تعداد دانشجویان حال حاضر در کشور را چهار و نیم میلیون نفر اعلام کرد و با اشاره به اینکه یک درصد از این دانشجویان در خارج از کشور هستند، گفت: از چهار و نیم میلیون دانشجوی ایراني، ۵۳ هزار دانشجو در خارج از کشور هستند.

وی دانشجویان ایرانی خارج از کشور را کمتر از متوسط جهانی اعلام کرد و یادآور شد: متوسط دانشجویان خارج از کشور در دنیا نزدیک به ۳ درصد و ایران یک درصد است.

به گفته وی تعداد دانشجویان ایران در آمریکا از ۵۳ هزار نفر در اوایل انقلاب به ۱۲ هزار کاهش یافته است در حالیکه چین ۳۵۰ هزار دانشجو در خارج از كشور دارد و عربستان بیش از ۵ برابر ایران دانشجو در خارج از کشور دارد.

معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهور گفت: امروز همه تلاش بنیاد ملی نخبگان سرمایه گذاری برای دانشجویان نخبه کشور است و به جای بورسیه کردن دانشجویان برای نگهداشت آنها در کشور اهتمام دارد.

وی با بیان اینکه امروز همه تلاش ما سرمایه گذاری برای دانشجویان نخبه کشور و بازگشت آنها به کشور است، اظهار داشت: ایران یک کلنی در خارج از کشور دارد که همه تلاش این کلنی بازگشت دانشجویان خارج از کشور به ایران است.

ستاری گفت: طی چهار سال گذشته از حدود یکهزار و ۳۰۰ نفر دانشجو حدود ۳۰۰ دانشجو از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ایران برگشتند که یا شرکت تأسیس کردند و یا جذب هیات علمی دانشگاه‌ها شده اند.

لازم به ذکراست، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در پایان این دیدار کتاب اشعار تجدید چاپ شده پدر بزرگ خود با بیش از نیم قرن از چاپ نخست این کتاب را که شامل مقتل خوانی ائمه اطهار و مقتل خوانی ۷۲ شهید واقعه کربلا است به آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان اهدا کرد.

شایان ذکر است، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور با دعوت نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل طی مسافرت یک روزه خود به کاشان،  ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در کاشان، بازدید از شرکت دانش بنيان اندیشه مدار پاکیان کویر در شهرک صنعتی امیرکبیر، مرکز رشد دانشگاه علوم پزشكي کاشان، شرکت فرش شهرك صنعتي هلال آران و بیدگل و حضور جلسه شورای اداری کاشان، پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی و مرکز رشد دانشکده شهید رجایی کاشان را افتتاح می‌کند./۱۳۰۷/پ310/ب1
تعداد بازدید : 12

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 14
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات