۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۱۱۴۰۲
حوزه علمیه خواهران استان تهران:

طلاب با عمل و تبلیغ دین افتخار شاگردی امام صادق را دارند

طلاب با عمل و تبلیغ دین افتخار شاگردی امام صادق را دارند
حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با بیان اینکه طلاب با مطالعه، ادراک، عمل و تبلیغ دین افتخار شاگردی امام صادق(ع) را دارند، گفت: طلاب مبلغ مکتب حق باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص اینکه چرا امام صادق(ع) را رییس مذهب نامیدند، گفت: ائمه اطهار(ع) در طول عمر مبارک خود به دلیل شرایط دوران و جو حاکم فرصت کمی برای تبلیغ دین پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: امیرمومنان علی(ع) بیشتر مدت امامت خود را خانه‌نشین بودند و تنها 5 سال برای تشکیل حکومت فرصت یافتند و آن پنج سال نیز درگیر جنگ‌های گوناگون و مقابله با قاسطین، مارقین و ناکثین شدند، دوران امام حسن(ع) نیز، کینه‌ورزی‌ها و دشمنی‌های بنی‌امیه فرصتی برای آن حضرت باقی نگذاشت تا به امر ترویج دین بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان ادامه داد: دوران امامت امام حسین(ع) به مبارزه و جنگ با حکومت ظلم سپری شد و دوران امام سجاد(ع) نیز عصر اختناق و فشار بر اهل‌بیت(ع) محسوب می شد.

وی اضافه کرد: در دوران امامت امام محمدباقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) که درگیری بین بنی‌امیه و بنی‌عباس آغاز شد، فرصت مغتنمی برای این دو امام بزرگوار به خصوص امام صادق(ع) به وجود آمد تا به تربیت شاگردان و تبلیغ و ترویج دین بپردازند، از این جهت است که امام صادق(ع) را رییس مذهب شیعه می‌نامند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران اولین بنیانگذار حوزه‌های علمیه را امام محمدباقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) معرفی کرد و اظهار داشت: از این جهت که رواج دین و بیان احکام به نحو تفصیلی از زمان این دو امام بزرگوار به طور گسترده و منسجم آغاز شد، امام صادق(ع) را رییس مذهب و حوزه‌های علمیه را از این جهت که راه امام صادق(ع) را ادامه می‌دهند حوزه امام صادق(ع) می‌نامند وگرنه همه امامان بزرگوار شیعه در راه تبلیغ دین زندگی کردند و در همین راه نیز به شهادت رسیدند.

وی افزود: اگر طلاب بخواهند شاگرد واقعی امام صادق(ع) باشند؛ باید نظرات آن حضرت را به خوبی مطالعه و درک کرد، ابتدا خود عامل به آن باشند و در نهایت آن نظرات را ترویج و تبلیغ کنند، طلاب علوم دینی اگر چهار مرحله مطالعه، ادراک، عمل و تبلیغ دین را به درستی انجام دهند می‌توانند بگویند افتخار شاگردی امام صادق(ع) نصیبشان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با بیان اینکه در شاگردی امام صادق(ع) هیچ تبعیضی بین خانمها و آقایان وجود ندارد، ابراز کرد: در تحصیل علوم دینی جنسیت معنایی ندارد، دین مخصوص مردها یا زنها نیست و حق فارغ از جنسیت است، بنابراین در تبلیغ و ترویج مکتب حق که مکتب اسلام است همه زنها و مردهای مسلمان به خصوص طلاب علوم دینی مسؤول هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به مسائل اختصاصی خانمها و رابطه آن با دین، گفت: قائدتا خانمهای طلبه باید نسبت به مسائل زنان و دیدگاه اسلام در این باره بیشتر احساس مسؤولیت نمایند و مرجعیت دینی بانوان را عهده‌دار شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به توصیه بزرگان و علما ایام شهادت ائمه اطهار(ع) فرصتی است که مسلمانان می‌توانند در بزرگداشت آن عزیزان قدمی بردارند، بنده هم به همه مردم به خصوص طلاب توصیه می‌کنم در هر منطقه‌ای که هستند مراسم شهادت امام صادق(ع) را برگزار کرده تا با این طریق گامی هر چند کوچک در شناساندن آن حضرت و راه و هدف ایشان به مردم برداشته باشند./813/ت302/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات