۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۱۰۹۹۱
مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران:

ساماندهی و احیای موقوفات حوزوی برای تبلیغ و ترویج معارف دینی ضروری است

ساماندهی و احیای موقوفات حوزوی برای تبلیغ و ترویج معارف دینی ضروری است
حجت الاسلام والمسلمین کبیریان ساماندهی موقوفات حوزوی را در راستای تبلیغ و ترویج معارف دینی ضروری دانست و احیای موقوفات حوزوی را از مسؤولان اوقاف خواستار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درخصوص جایگاه وقف دینی و حوزوی، گفت: وقف یکی از سنت‌های حسنه، اصیل و مورد تاکید دین است.

وی ادامه داد: در سیره امیرمومنان علی(ع) آمده است که آن حضرت وقتی چاهی را حفر و یا نخلستانی را آباد می‌کردند بلافاصله آن را وقف کرده و برایش وقفنامه می‌نوشتند، سنت وقف از زمان حضرت رسول(ص) تا به امروز در طول تاریخ توسط انسان‌های نیکوکار اجرا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با اشاره به برکات فراوان وقف، اظهار داشت: وقتی مالی وقف می‌شود آن مال از ملکیت یک شخص خاص درآمده، ملک خداوند متعال می‌شود و عواید و منافع حاصل از موقوفات به بندگان خدا می‌رسد از این جهت وقف برکات فراوانی دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به اینکه موارد وقف معمولا مربوط به مسائل دینی است، عنوان کرد: بسیاری از وقف‌ها به جهت برگزاری عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، ترویج دین و فرهنگ دینی و به طور کلی خیر رساندن به بندگان خداست که همه این موارد، اموری است که دین از ما خواسته است.

وی افزود: مشارکت در امور خیر، تعاون در اعمال خوب و ترویج و احیای دین از جمله مواردی است که خداوند از انسان‌های مومن خواسته است، یکی از راه‌هایی که می‌تواند انسان را در رسیدن به این اهداف یاری کند سنت حسنه وقف است.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با تاکید بر ضرورت استمرار سنت حسنه وقف، بیان کرد: امروز نیز سنت وقف باید استمرار پیدا کند، اگر بخواهیم حوزه‌های علمیه رونق سابق را داشته باشند و بتوانند به وظایف خود که تعلیم و تربیت فضلا و علمای دین است به خوبی عمل کنند باید منابع مستمری در اختیار داشته باشند و بهترین راه تامین این منابع سنت وقف است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به اینکه احیای دین و مکتب اهل بیت(ع)، استمرار سنت حسنه عزاداری حضرت اباعبدلله الحسین(ع) و بسیاری از اعمال خیر وابستگی مستقیم با مسأله وقف دارد، اظهار داشت: وقف منشأ خیرات و برکات بسیاری است از این جهت باید این سنت حسنه را ترویج و تبلیغ کرد.

وی افزود: مردم به خوبی می‌دانند مالی که بهره موقت از آن برده شود، مصرف و تمام می‌شود اما مال وقفی به خصوص مالی که در امر احیای دین و حوزه‌های علمیه وقف می‌شود، صدقه جاریه است و تا آن مال موقوفه برپاست و مردم از آن استفاده می‌کنند، خیر و ثوابش به واقف نیز می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان ادامه داد: بر اساس روایات ارزش و ثواب هدایت یک نفر نزد خداوند متعال از آنچه خورشید بر آن می‌تابد بیشتر است، بنابراین فردی که مال خود را برای حوزه علمیه وقف می‌کند در زمان حیات و حتی پس از مرگش در ثواب هدایت هر شخصی که توسط علما و طلاب در آینده هدایت می‌شوند شریک بوده و این خیر کثیری است که در حساب انسان نمی‌آید.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با تاکید بر لزوم ساماندهی موقوفات حوزه‌های علمیه، عنوان کرد: از سالیان دور موقوفه‌هایی برای حوزه‌های علمیه وقف شده اما در زمان رژیم سابق و حتی در دوران رضاخان تلاش برای از بین بردن این موقوفات آغاز شد، مکان‌هایی که وقف تاسیس حوزه علمیه شده و یا موقوفه‌هایی که منافع آنها وقف بهره‌برداری حوزه بودند با عناد رژیم پهلوی تغییر کاربری داده شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسؤولان محترم اوقاف باید پیگیر احیای موقوفات حوزه باشند، به نظر بنده باید یک معاونت مخصوص به جهت تحقیق، بررسی و پیگیری این موضوع در اوقاف تعیین شده و اموال وقفی به جایگاه اصلی خود که مورد نیت واقف بوده، برگردانده شود./813/ت302/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات