۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۱۱۷۳۹

تحلیل و پیشنهاد عطوان برای جلوگیری از حملات رژیم صهیونیستی به سوریه

تحلیل و پیشنهاد عطوان برای جلوگیری از حملات رژیم صهیونیستی به سوریه
تحلیلگر سرشناس عربی، با اشاره به حمله جدید رژیم صهیونیستی به سوریه، این پرسش را مطرح کرد که آیا استفاده دمشق از اس300 برای دفاع از خودش نزدیک است؟

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه رای الیوم در بخش سخن سردبیر خود به قلم «عبد الباری عطوان» نویسنده مشهور جهان سیاسی عرب،  نوشت:« چرا بر این باوریم که پاسخ سوریه به حملات تحریک‌آمیز اسرائیل نزدیک است؛ نظیر پاسخی که ایران با سرنگونی پهپاد آمریکایی داد؟».

به نوشته این روزنامه که از لندن به‌روز می‌شود، در بحبوحه سرگرم بودن جهان به افزایش تنش بین ایالات متحده و ایران در حوزه خلیج فارس پس از موفقیت سامانه‌های دفاع هوایی ایران در از بین بردن یک هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز تنگه هرمز، هواپیماهای اسرائیلی روز یکشنبه با حملات موشکی به اهداف نظامی و غیر نظامی در حومه دمشق و حمص، پانزده نفر از جمله کودکان و غیر نظامیان را به کشتن دادند.

هواپیماهای اسرائیلی به حریم هوایی سوریه نزدیک نشدند و هفت موشک از آسمان لبنان شلیک کردند تا از سرنگونی خود جلوگیری کنند تا اتفاقی که برای هواپیمای F-16  اسرائیلی افتاد و پدافند هوایی سوریه از سوی موشک S-200 سوریه آن را سرنگون کرد، تکرار نشود.

نویسنده افزود: این حملات، متحدان روسیه را تحت فشار قرار خواهد داد، زیرا کم‌تر از یک هفته پس از نشست سه جانبه بین مشاوران امنیت ملی روسیه، آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل (روز سه‌شنبه گذشته) در قدس اشغالی برای بررسی حضور ایران در خاک سوریه برگزار شد.

بر اساس اطلاعات اولیه، «نیکولای پاتروشف»، مشاور امنیت ملی روسیه که نماینده کشورش در نشست امنیتی قدس بود همتایان آمریکایی و اسرائیلی خود را با این سخن غافلگیر کرد که «ایران کشوری متحد و شریک مسکو است و مخدوش کردن وجهه آن و توصیفش به عنوان خطر بزرگ برای منطقه قابل قبول نیست، زیرا ایران مشارکت فعالی در مبارزه با تروریسم دارد.».

عطوان تاکید کرد: پیام آشکار سخنان پاتروشف این بود که رهبری روسیه از دیدگاه مشترکی با همتایان خود برای خارج شدن نیروهای ایرانی از سوریه برخوردار نیست و نشست سه جانبه پوتین، اردوغان و روحانی برای بررسی اوضاع سوریه مطمئنا به منظور پاسخی قوی به نشست قدس و در رد آن نشست است.

رای الیوم افزود: قابل توجه است که پدافند هوایی سوریه  موشک‌های اس 300 روسی را که در اختیار دارد و از دقت بیشتری برخوردار است اما برای دفع حمله هوایی اخیر اسرائیل به کار نبرد و بررسی قطعات موشک سوری که نزدیک نکوزیا، پایتخت قبرس سقوط کرد نشان می‌دهد که پدافند هوایی سوریه در دفع این حمله  موشک‌های اس 200 را به کار برده است. این یعنی روسیه هنوز اجازه استفاده از نمونه ارتقا یافته این موشک‌ها یعنی موشک‌های اس300 را برای دفع فعال هر گونه تجاوز اسرائیل به دمشق نداده است.

نویسنده با بیان اینکه از چرایی محدودیت‌های روسیه برای استفاده سوریه از این نوع موشک‌ها در دفع حملات مکرر اسرائیل بی‌خبر است، افزود: همه آنچه می‌دانیم این است که این موشک‌ها به سوریه تحویل داده شده تا پاسخی به حملات اسرائیل علیه اهداف سوری نزدیک پایگاه هوایی حمیمیم روسیه در نزدیکی لاذقیه باشد. چون حمله مذکور نوعی اختلال ایجاد کرده و موجب سرنگونی یک هواپیمای شناسایی روسیه با پانزده سرنشین از بین کارشناسان نظامی روسیه شد و رهبران روسیه همتای اسرائیلی خود رامسئول این تجاوز دانستند.

به نوشته رأی الیوم سوال مطرح این است که در سایه افزایش حملات تحریک‌آمیز اسرائیل به سوریه تا چه زمانی روسیه در استفاده از اس 300 برای دمشق محدودیت می‌گذارد. چون دیگر برای بسیاری از ناظران هم این شک ایجاد شده که عدم صدور مجوز به پدافند هوایی سوریه برای استفاده از اس 300 نوعی موافقت ضمنی با حملات اسرائیل است یا اینکه دست‌کم مخالفت کافی با آن صورت نمی‌گیرد.

عطوان تاکید کرد: استفاده هواپیماهای اسرائیلی از آسمان لبنان برای شلیک موشک‌های خود به اهدافی در سوریه دیگر قابل تحمل نیست و باید متوقف شود آن هم با دادن چراغ سبز به سوریه برای حمله به این هواپیماها در آسمان لبنان بخصوص که موشک‌های اس 300 می‌تواند به اهداف خود در فاصله سیصد کیلومتری یعنی خیلی دورتر از آسمان لبنان هم اصابت کند.

نویسنده تصریح کرد: هدف اسرائیل از این حملات، تحریک سوریه و ایران و وادار کردن آنها به پاسخی در عمق اسرائیل است تا آنها را به جنگی گسترده سوق دهد در شرایطی که بنیامین نتانیاهو می‌خواهد تظاهر کند این دو کشور طرفی هستند که آتش جنگ در منطقه را روشن کردند تا مسئولیت را به گردن آنها اندازد.

رای الیوم نوشت: پاسخ به اقدامات تحریک آمیز اسرائیل نزدیک است و هر لحظه ما را غافلگیر خواهد کرد. آن هم با هماهنگی متحد روسی که از حملات اسرائیل در کشوری به تنگ آمده که پایگاه‌هایش در آنجاست و با تروریسم در جنگی بی‌سابقه به سر می‌برد که بهای آن را از خون نیروهایش و در عین حال وجهه خود به عنوان یک قدرت بزرگ می‌دهد.

این روزنامه افزود: ایران را سرزنش می‌کردند که ساکت ایستاده و گستاخی‌های اسرائیل در حمله به نیروهایش در سوریه را تحمل می‌کند و از پاسخ به آن اجتناب می‌ورزد. اینجاست که ارزیابی نادرست آنها مشخص می‌شود. ایران پاسخ خود را به آمریکا به عنوان قدرت بزرگ و حامی اسرائیل داد به گونه‌ای که هواپیمای جاسوسی غول پیکر آن را در حالی که چند متری وارد حریم آب‌های سرزمینی ایران شده بود بی هیچ تردیدی سرنگون کرد.

رای الیوم آورده است: بر اساس شایعات متعدد، این نتانیاهو بود که ترامپ را در لحظات آخر وادار به توقف پاسخ تلافی‌جویانه آمریکا به ایران کرد. چون اسرائیل از پاسخ ایران و متحدانش با ده‌ها هزار موشکی که یک مرتبه بر سر اسرائیل فرود آید و آن را نابود کند هراس دارد. همان گونه که پاسخ قاطع و غافلگیرانه ایران خلاف همه پیش‌بینی‌ها بود. پاسخ سوریه هم به همین شکل خواهد بود، حتی شاید قوی‌تر. در این خصوص فقط مسئله زمان مطرح است. همان گونه که ایران با پاسخ خود زبان خیلی‌ها را برید و آنها را لال کرد، پاسخ سوریه هم همین کار را خواهد کرد ما این گونه امیدواریم.

در پایان آمده است: کشوری که هشت سال در برابر ائتلافی از هفتاد کشور به فرماندهی آمریکا مقاومت کرد و توانست بیشتر خاک خود را از زیر سیطره دشمن خارج کند، مطمئنا به اقدامات تحریک آمیز اسرائیل هم پاسخ خواهد داد. بخصوص که معادلات به سرعت به نفع محور مقاومت در همه جبهه‌ها در حال تغییر است./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات