۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۶۱۲۵۱۴
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه:

حفظ قرآن یک گام برای محافظت از آن است نه هدف

حفظ قرآن یک گام برای محافظت از آن است نه هدف
آیت الله سعیدی با بیان این که حفظ کردن قرآن کریم برای محافظت است از آن است نه هدف، گفت: برای محافظت از قرآن باید معانی آن را با استفاده از روش فقها به حوادث تطبیق داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سعیدی در همایش طوبای معرفت که شامگاه دوشنبه در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) نقل می کند شخصی از امام صادق(ع) سؤال کرد چگونه قرآن کریم از نظر محتوایی و تحلیلی تکراری نمی شود در حالی که هر کتابی هرچه والا باشد پس از مدتی تازگی آن کاهش پیدا می کند.

تولیت آستان مقدسه حضرت معصومه(س) ادامه داد: امام صادق(ع) در پاسخ می فرمایند زیرا قرآن کریم برای زمان خاص همچنین مردم و نسل خاصی نازل نشده است بنابراین تا قیامت جدید بودن خود را حفظ خواهد کرد؛ همین سوال از مام هادی(ع) نیز شده که وی همین پاسخ را مطرح کرده است.

تعداد بازدید : 7

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم کتاب روز است یعنی هر فردی یا هر نسلی به آن مراجعه کند مطلب جدید مناسب با آن عصر و نسل را به دست خواهد آورد؛ البته تطبیق معنای قرآن کریم نیاز به توضیح و تبیین دارد بنابراین باید افرادی که معتقد به پاسخ گو بودن قرآن کریم در هر عصری و برخوردار از توان بهره برداری از قرآن کریم هستند، وجود داشته باشند.

امام جمعه بیان کردن معانی قرآن کریم برای نسل و مخاطبان و تطبیق دادن آن به پدیده های زمان را از فعالیت های اهل بیت(ع) دانست و گفت:در عصر غیبت نیز این رسالت بر عهده محققان مکتب اهل بیت(ع) به ویژه مراجع تقلید  است.

وی ادامه داد: در عصر حاضر از چهره های شاخص برای تطبیق معانی و مفهوم قرآن کریم بر حوادث جاری در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امام خمینی(ره) بوده است که در فرمایشات و بیان راه حل ها بارها به آیات قرآن کریم استشهاد کرده اند که رهبر معظم انقلاب نیز این گونه است.

آیت الله سعیدی خاطرنشان کرد: هدف ایجاد مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(س) حفظ قرآن کریم از سوی حافظان همچنین آگاهی از چگونگی تطبیق معانی و مفهوم آن بر حوادث و ترویج آن در جامعه است به عبارت دیگر حفظ  کردن قرآن یک گام برای محافظت از آن است نه هدف.

وی افزود: محافظت از قرآن باید از نگاه فقیه و مجتهد باشد نه رأی خود، زیرا برخی چیزی از قرآن اموخته اند اما نمی دانند که کجا باید به کار برند و چنین افرادی به گمراهی خواهند رفت، بنابراین قرآن کتاب روز است اما اهلش باید آن را تطبیق دهند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات