۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۱۲۶۶۶
حجت الاسلام مرادی مطرح کرد؛

جدل؛ حماقتی محض

جدل؛ حماقتی محض
استاد حوزه علمیه جدل را حماقت محض دانست و گفت: انسان عاقل اهل نزاع و مجادله نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شهاب مرادی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه کرامت در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد با استناد به روایتی از امام رضا(ع)، گفت: حضرت می فرمایند: خداوند جدل، تضییع مال و زیاد درخواست کردن از دیگران را نمی پسندد.

وی با بیان اینکه شاکله برخی انسان ها با جنگ و نزاع عجین است، ادامه داد: زمانی که بین دو نفر بحث و جدل می شود مقصر تنها یک نفر نیست بلکه هر دو طرف مقصر هستند، انسان عاقل اهل جدل نیست.

حجت الاسلام مرادی با تاکید بر اینکه کسی حق ندارد دیگران را مورد اهانت و فحاشی قرار دهد، ابراز کرد: مومن هرگز زیر بار ذلت نمی رود، گاهی انسان مومن نیز اشتباه می کند اما نباید دیگران به خاطر آن اشتباه او را سرزنش  کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان جایزالخطا است، اظهار داشت: انسان در مواجهه با سرزنش دیگران نباید کاری کند که این سرزنش ادامه دار باشد و یا به نزاع و جدل تبدیل شود؛ گاهی کوتاه آمدن مانع ادامه یافتن سرزنش می شود.

وی ادامه داد: برخی انسان ها با سرزنش کردن دیگران می خواهند به همگان بفهمانند آنان بیشتر از همه می فهمند به خاطر همین در امور دیگران دخالت می کنند؛ انسان عاقل بیش از آنکه گوینده باشد شنونده است.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به اینکه کم‌گویی مانع نزاع و جدل است، بیان کرد: تکرار تذکر دادن زمینه نزاع را فراهم می کند، انسان برای تذکر به دیگران باید از روش های متعددی استفاده کند نه اینکه مدام به تکرار تذکر اقدام کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جدل با دیگران حماقت است، ابراز کرد: برای مثال تیم فوتبال ما بهتر از تیم فوتبال شما است از مصادیق قیل و قال به شمار می رود و انسان باید از این امور اجتناب کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان قبل از اینکه عیب دیگران را جستجو کند باید به عیب خود آگاه باشد و به رفع آن اقدام کند؛ ذهن آدمی نباید گرفتار عیوب دیگران باشد./813/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 7
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات